Friday, July 30, 2010

40 Kesilapan Mendidik Anak (Part 1)

Untuk meningkatkan lagi skill parenting kamu-kamu orang [termasuk la aku], aku turunkan tip-tip untuk mendidik anak-anak. 



Menurut pakar motivasi Dr Hasan Hj Mohd Ali, terdapat 40 kesilapan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Antaranya:

1. Pemilihan jodoh tanpa memperhitungkan mengenai zuriat. 
    • pasangan sekarang kalau cari pasangan jangan ikutkan perasaan cinta sahaja. Sepatutnya kena pertimbangkan 4 ciri-ciri pasangan iaitu agama, rupa, harta dan keturunan.
    • kena fikir juga itukah lelaki/wanita yang bakal jadi bapa/ibu pada bakal anak2 kita. Kalau pasangan itu kurang agamanya bagaimana hendak didik anak2 dengan pendidikan agama yang baik??Kalau ekonomi tak kukuh, macam mana nak sara keluarga? Kalau keturunannya tak baik, macam mana kita nak membentuk sahsiah anak2 kita nanti

2. Perhubungan suami isteri tanpa memperhitungkan tentang zuriat
    • Ini pun satu lagi kesilapan asas yang serius & ramai yang tak ambil endah. Maksud perhubungan disini ialah hubungan kelamin yang dilakukan untuk mendapatkan zuriat.
    • Hubungan itu tidak dilakukan dengan tatatertib yang betul mengikut ajaran Islam. Ada yang tak peduli langsung seperti tidak membaca doa pelindung dari syaitan, tidak berselimut, berjimak ketika isteri haid dan sebagainya.
    • Bila dah takde pelindung, hubungan itu akan disertai oleh syaitan yang akhirnya akan mempengaruhi zuriat tersebut. Itu yang ade anak degil, nakal & tak mahu mendengar kata. Zuriat yang baik perlulah dihasilkan melalui hubungan yang baik juga. 

    3. Kurang berlemah lembut terhadap anak.
      • anak2 perlu dibelai dengan lemah lembut. Jangan asyik marah pada mereka. Jangan tengking anak-anak. Bersabar dengan karenah mereka.

      4. Memaki hamun sebagai cara menegur kesilapan anak
        • Kalau anak buat silap tegur elok2. Jangan maki hamun kerana apa yang diungkapkan oleh ibu bapa terhadap anak2 adalah merupakan satu doa. 

        5. Tidak berusaha mempelbagaikan makanan yang disajikan untuk anak-anak
          • Anak2 yang sedang membesar memang cepat jemu dengan makanan yang sama. Jangan la hari-hari hidang lauk yang sama. Jangankan anak, kita pun boring nak makan ye dak?? Para-para bini sekalian kena la tambahan skill memasak yer... [aku le tu..]
        6. Jarang makan bersama anak-anak.
          • Waktu makan adalah waktu untuk satu keluarga berkumpul. Patutnya ibu bapa makan bersama anak-anak sekali sehari. Waktu inilah ibu bapa boleh bermesra dengan anak. Kena jadikan amalan makan bersama ni.. Baru la meriah kan???

          7. Melahirkan suasana yang kurang seronok ketika makan
            • Masa makan jangan la marah-marahkan anak. Kalau anak makan tumpah2 jangan terus marah. Pujuk anak untuk terus makan. Kalau boleh bergurau senda la ketika makan. Bapa boleh beri nasihat pada anak2 ketika makan.

            8.Membeza-bezakan kasih sayang terhadap anak-anak
              • Ini paling tak patut. Lain anak lain karektor. So perhatian perlu diberi secara berlainan tetapi kena la adil. Jangan pilih bulu sesama anak. Semuanya kan dari darah daging yang sama. Kenapa perlu dibezakan??

              9. Kurang melahirkan kasih sayang.
                • Parents... jangan lokek dengan kasih sayang tau. Kalau korang tak sayang anak, siapa lagi nak sayang ye dak??? Selalu lah peluk dan cium anak2. Tunjukkan yang kita sayangkan mereka. Walaupun marah, bila dah reda, pi la pujuk, peluk , cium anak tu. Takde la depa rasa tak disayangi.

                10. Sering mengeluh di hadapan anak-anak
                  • Pantang mengeluh di depan anak-anak yer... Nanti2 depa pulak yang mengeluh dengan kita. [Kalau nak mengeluh pun pi la sorok2 kat tempat anak tak dengar/nampak]. 


                Ok.. itu jer tip untuk kali ni. Yang seterusnya akan disambung kemudian..

                2 comments:

                Queen said...

                selalu dulu mak ajak makan ramai2 dalam talam...ngee....
                doa pelindung tak tau...
                biasanya bacaan bismillah je...boleh ke?

                mrs.ecam said...

                hahhaha queen bestkn mkn rmai2 dlm talam...eh ni blog spe nih...komen atas pngomen lak...btw mmg info yg berguna...aku salu mrh ank aku bile die mkn or minum tumpah2...huuuuu

                Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...