Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, July 20, 2012

KU SANGKAKAN ANTIVIRUS.. RUPANYA VIRUS

Memandanglan lappy aku dah buat hal semula [tak boleh on]
So aku memang mengharapkan PC aku kat rumah tu je la untuk online
PC tu jugak le yang anak2 aku hadap kalau nak main game
Pastu sib baik la henfon tok laki boleh WiFi.. so kalau nak bukak fb, aku guna je tepon hubby

Pada satu hari, waktu aku tengah khusyuk blogwalking, tetiba ada satu warning pasal virus
Katanya aku punya PC kena virus, so aku kena la activate antivirus
Tapi setahu aku, aku takde pulak instal antivirus Live Security Platinum
PC aku tu dah ada guna AVG dah, takkan nak guna antivirus berbayar lak kot
[Live Security Platinum tu katanya kena bayar untuk activate kan]

Camni la rupanya benda tu

Bila dah kena benda ni, otomatik segala software & application tak boleh buka
Nak menggoogle cara2 membetulkan semula pun tak boleh sebab internet pun tak boleh buka
Kesudahannya, terus tutup PC. Malam aku try lagi, still resultnya sama.

Masa kat opis semalam, aku pun search la cara2 nak buang virus yang menyerang
Rupanya Live Security Platinum ni adalah virus a.k.a antivirus palsu
So aku dah dapat solution dari website MALWARETIPS.COM

Sementara nengok citer Waris malam tadi, aku folo le instruction cam kat website tu 
[jenuh mencatat dalam buku]
Alhamdulillah, PC aku dah pulih cam sediakala
Dah boleh online cam biasa da.....

7 comments:

Rasp said...

aduhhhhh sib baik dah ok...

Eliss said...

mcm2 skang taktik nak mengenakan user. kena extra careful jer.

iela said...

Nasib baik boleh ok balik. huhuhu..
Lepas ni kena hati-hati la yer.

SELAMAT BERPUASA ;)

Queen said...

aduhh..baca entry ni teringat antivirus dah lama tak update...

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

Kena berhati-hati pasni..

|| NaFiRaa || said...

jahatnye lah org yang buat software tuh..
nasib gak padai godek2 sendirik.. kalo saya.. mau lah hantar gi kedai.. melayang duit.. mencikkk!

ogyep yummy mellow said...

salam kenal... salam ramadhan... harus hati2 gitu.... kalau dah virus... penat tu....