Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, July 19, 2012

DOA 7 TAHUN DULU BARU TERMAKBUL

Allah maha Agung, maha mendengar & maha mengasihani
Allahu Akbar!

Seperti yang korang sedia maklum, aku sekarang sedang hamil anak ke-3
Beza 5 tahun melahirkan anak ke-2 dulu menyebabkan rasa berdebar2 lak 
nak mengharungi zaman2 pregnant & proses melahirkan nanti [takut gak sikit2]
Walaupun ada 2x experience, tapi setiap kehamilan tu tak sama kan

Masa mengandungkan Aleeya, memang aku mengalami morning sickness yang teruk
Muntah2 setiap pagi,petang, malam.. sampai lembik cam kain buruk
Dah le aku & hasben PJJ je masa tu.. sedih tau takde orang nak tolong picit2
Pening & muntah tu usah cerita la.. muka pun sembab giler
Bau tumis bawang, perfume & mekap memang tak boleh
Paling seksa kalau nak kena gosok gigi.. sure keluar segala kaler kuning hijo..
[Rasa cam tak mau gosok gigi langsung pun ada]


Masa Adib pulak, Alhamdulillah takde muntah monggek cam dulu
Cuma aku mengalami kegatalan terlampau kat bahagian tuttttttt
Sepanjang pregnancy lak tu...
Kalau kat opis, jenuh kaver2 kalau nak menggaru...huhuhuhu
Tapi aku boleh la bergerak cergas sampai waktu bersalin
Siap boleh lari, melompat, turun naik tangga laju2 walopun dah 9 bulan
[Time ni selalu kena marah dengan akak cleaner opis aku..heheheh]


Yang ke-3 ni, masih terlalu awal nak predict apa alahan aku
Setakat ni aku cuma loya & pening2 tapi sikit jer
Selera makan, alhamdulillah... takde la yang aku takleh makan
Cumanya sekarang hasben aku pulak yang pening, loya & rasa nak muntah 
[setakat hari ni belum lagi muntah2... ]

Bila aku ingat balik, waktu aku peknen yang sulung, hasben aku cam tak caya aku punya morning sickness cam tu sekali. Apa dia ingat aku main2 & suka2 ke nak muntah monggek masa tu??? Pastu aku  cakap pada  dia, nanti kalau saya mengandung lagi, saya nak doa biar abang pulak yang rasa cemana kena morning sickness tu..

Sekarang..... after 7 years... Allah dah makbulkan doa aku...  
Masa tu aku tengah geramkan laki aku... tu yang aku cakap camtu
Tapi bila dia dah kena camtu sekarang, rasa kesian la pulak
Dah le dia breadwinner kan?? Kang asyik MC la, sakit la, kang tak pasal2 kena buang keje lak..heheheh
Kalau pompuan peknen yang kena morning sickness orang boleh la terima kan.
Tapi kalau hasben yang kena morning sickness kat mana la yang logiknya kan???
Doktor pun takde jawapan kenapa hasben yang kena alahan ibu mangandung..heheheh
Allah je yang tahu kan???

Hasben korang pernah tak kena moring sickness masa korang pregnant???
Apa korang buat ek untuk tolong kurangkan alahan suami korang tu??

** Abang sabar je la ye... bukan lama pun.. 3 bulan je kot.. [paling lama pun 8 bulan lagi jer..hehehehe]

15 comments:

Qhaifa Nur said...

alhamdulillah doa SYANI sekeluarga telah dimakbulkan.....

bab mabuk2 ni yang tension sikit....
sabar ok....

Me said...

masa ank sulung suami eden yg pening loya demam bagai hahhaha.. tapi eden pun tak tau nak tolong mcm mana heheheh... ank kedua.. both of us ok jeee alhamdulillahhh

AdaM Hawa said...

alhamdulillah.. syukur.. tahniah kak..

mr icham said...

aku rasa aku dua kali dah kena...even takde la sampai loya dan muntah, tapi aku yang akan mengalami letih badan dan demam...maybe sebab wife aku selalu dok travel, kang kalau kena kat dia, takde tenaga pulak...dia pulak yang amik aku yang demam kat UTHM dulu, pastu macam-macam lagi la...tanya Doktor, dia kata takde kajian ilmiah, tapi tak boleh nak kata juga maybe sebab ada chemistry tue la...ape pun, HADAP aje la...he he he...

SYANI said...

Qhaifa Nur,
Alhamdulillah kak..

SYANI said...

Kerul,
Ko try anak ke-3 lak.. Sapa pulak yang nak alah..hehehehe

SYANI said...

Adam Hawa,
Terima kasih

SYANI said...

Mr Icham,
Matjemi baru sehari kena dah merungut..hehehehe. Nanti hang kasi nasihat sikit sama dia..hahahaha

(^_-)V said...

acik tu kadang-kadang die pun macam pening-pening nak muntah, kui3, agaknya kami berkongsi morning sickness kot..hehe

SYANI said...

Sha,
Baru baca kat blog dr Hamid Arshad katanya memang takde bukti saintifik kenapa hasben dpt MS tapi maybe sebab ada telepati si suami kesiankan keadaan si isteri.. Kiranya cam terjangkit le tu..hehehehe

Aty Fared said...

alhamdulillah...tahniah...anak ke-3 dah...saye ni baru lepas anak pertama..:)

Kakcik Seroja said...

Suami kakcik kena morning sickness masa kakcik mengandungkan anak ke3 dan ke4. Hehehe...

Rosmawani♥ said...

Olor ciannyer asben syani.. Klu ros baik tkena kat ros, tak sggup tgk suami alahan :p hihihi... Apapun thniah :)

Anonymous said...

sian en hasben yek!... KA dulu tu preggie ke 3 setelah my second tu umur 8 tahun.. tapi ok je xde apa2! apapun take care ye

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ said...

Wah! Congrats!! (^-^)
Nieza takde plak pengalaman en hubby morning sickness..tapi bagus jugak bila si suami turut merasai apa yg kita rasakan..baru tau mcmmana kesusahan ibu mengandung ni..