Monday, March 5, 2012

TUKAR MAKANAN TAK SEDAP JADI SEDAP

Pernah tak korang dapat makanan yang tak sedap dari jiran ke, sedara ke, kengkawan ke atau sesape je lah? Tak sedap bukan le bermaksud tak boleh makan langsung, tapi lebih kepada selera masing2. Pada orang lain mungkin makanan tu sedap tapi sebab tak kena dengan tekak dan selera kita, terus kita rasa tak sedap. 

Bebaru ni pak mentua aku bagi la anak2 aku jelly. Selalu kalau pak mentua aku pi kedai, ada la dia beli jajan kat cucu2 dia. Masa dia pegi shopping barang dapur hari tu, dia ada la belikan jeli untuk anak2 aku. Anak2 aku terutama Adib memang suka sangat kalau makan jeli/sumi/agar2 dan yang sewaktu dengannya. 

Tapi malangnya jeli tu hanya cantik pada rupa, tak sedap pada rasa. Anak2 aku makan sikit je pastu terus simpan dalam peti ais. Selalunya kalau sedap, memang makan sampai habis. Aku tanya la deme kenapa tak makan sampai habis, deme kata tak sedap. So aku pun rasa la sendiri jeli tu.. dan ternyata... memang tak sedap..

Memandangkan jeli tu dah lama terperam dalam peti ais, aku pikir la cemana nak habiskan jeli tu. Nak buang sayang. So kena la fikir alternatif lain. Akhirnya.. inilah yang aku buat...
Ini le jeli yang tak sedap tu.. Ada 3/4 peket lagi.

Selain tu kena ada benda ni jugak
  Susu sejat ni pun belen dari time aku masak kari hari tu.. [kengkadang aku tak pakai santan pun]

Jus mangga yang aku bancuh guna kordial je. Nak lagi best, sila bancuh pakai air sejuk dalam peti ais tu. Kalau takde tambah ais pun boleh...

 Ini le kordial yang aku guna tu..

Memula jus mangga yang dah dibancuh tu kita humban dalam mangkuk. 
 
Pastu campurkan dengan susu sejat tu.

 Tambah le berapa banyak korang suka.. Tapi sebab susu aku belen tinggal sikit je, so aku tuang je semua yang ada...

Inilah warna jus yang aku bancuh dengan susu tu... Nanti rasa  dia akan jadi cam ala2 mango lassi. Pastu korang masukkan semua jeli yang tak sedap tu dalam mangkuk tu..
Jeng.. jeng..jeng... dah jadi puding cocktail la kekdahnya...
Apa lagi.. jemput makan la..


Akhirnya, jeli yang tak sedap tu dah selamat bersemadi dalam perut kami anak beranak..heheheh

Sekian tutorial "bodo" aku untuk hari ni...



6 comments:

gadisBunga said...

kalau tambah buah terus jadik fruit cocktail! nyem!

~aYu~ said...

kreatif la.. tak terpk lak nak wat camni. sy kalau tak sedap tu mmg ke tong sampah la jawabnya.

(^_-)V said...

hehehe selalu buat macam ni, tujuannye same nak mengabiskan jeli2 tu

Mak Lagenda said...

Klu masak jelly tu buat tambahan dlm agar2 pun sedap gak tuh..

|| NaFiRaa || said...

waahhh..kreatifnye~ janji x membazirkan~

AdaM Hawa said...

bagus la.. ada gak idea ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...