Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, March 30, 2012

AKU YANG TERGURIS

Aku tengah down giler ni.. Stress! Marah! Bengang!

Aku tak puas hati kenapa Cik Besah anggap aku buat anak dia macam KULI
sakitnya hati aku.....[dia tak tahu yang dalam rumah tu aku la yang jadi kuli sebenarnya]
Adakah sebab sesetengah kerja rumah aku mintak hasben aku yang buat, terus dia kata aku queen control,
tak boleh nak buat kerja rumah sendiri, asyik nak harapkan laki je. 

Kadang2 aku ni dah terlalu jemu nak buat keje rumah sorang2.. semuanya aku nak kena buat
Bila laki lepas tangan, senang lenang  je beristirehat, semua hal ehwal urusan rumah bini yang buat
LETIHnya...... tuhan je yang tau apa yang terpendam dalam hati
Hasben senang je nak request itu & ini
Aku bukannya mengungkit, tapi kalau lama2 camni bini mana yang tahan


Berapa ramai hasben yang tahu nak uruskan hal rumah tangga cotohnya:
-Bila due date semua bil2 [tak nak ambil tahu sebab semua bini yang bayarkan- laki cuma bagi duit je]
-Camne susun atur pinggan mangkuk kat rak pinggan [mana nak letak cawan, mana nak letak pinggan mangkuk - semua jadi tunggang langgang]
-Camne susun atur baju dalam almari [mana baju nak gantung, mana baju nak lipat, mana baju nak gosok]
-Bila jadual orang kutip sampah
- Bila time bini basuh baju, gosok baju, camne cara bini sidai baju, lipat baju [yang laki tau longgok baju je].. Hello!!! sidai baju pun ada teknik tau!
-Apa insurans nak ambik pun bini yang kena decide....[walhal protection tu suami kena sediakan untuk anak bini]

 and the list go on and on
-gambo google-

Cik Besah boleh kondem dia kata dia tak pernah pun suruh anak2 dia buat itu ini keje dalam rumah. Kononnya aku sekat kebebasan anak dia & jadikan kuli aku untuk buat kerja rumah. Kalau ikutkan mak aku pun tak suruh buat jugak benda2 tu. Mak aku suh belajar je. Tapi bila dah kawen kena la pandai2 pikul tanggungjawab masing2. Kalau tak nak buat, jangan kawen pastu pi la duduk celah ketiak mak bapak korang sampai bila2. 

Aku rasa kan, kalau bini2 tinggalkan suami seminggu dua @ kalau boleh kasi tugas2 bini kat laki, mampu ke tidak para suami nak buat??? Bukan semua laki mampu jadi Mr Mama tau!!!

*** Seteressssssnyaaaaaaaaaaaaa... camne la aku nak mengandung kalau asyik stress camni je..




10 comments:

Aty Fared said...

saye sokong...lelaki tak tau macamane nak menguruskan..kalau tinggalkan umah seminggu dua tanpe 'arahan ape yang petut di buat'-memang ley tunggang langgang jadinyer..lelebih2 lagi kalau ade anak..[eerrr..bukan nak jadi batu api..tapi realitinyer]-sabar ek kak..orang luar tak tau ape yang jadi dalam umah...

attyfir said...

kty pun sokong, bila kita kawin , laki pun kena sama2 uruskan rumahtangga ,sbb zaman skrg laki bini keluar cr kerja, jadi si suami harus jgk ler buat kerja rumah

lagi sebenarnya dlm islam ,semua kerjarumah ,masak ke apa semua laki sepatutnya buat..isteri hanya melahirkan anak jer..tp kalau kita buat dpt pahala ..

mr icham said...

nak buat macam mana, kalau dah maknye kata macam tue...he he he...aku pun malas la jugak, tapi kemalas-malasan aku, baju kerja aku gosok sendiri...sebab aku tahu wife aku pun penat...baju kat rumah, aku pun kadang-kadang dobi...yelah, mesin basuh 1/2 auto...kena tukar air bagai la...lipat baju, mostly aku...basuh pinggan kalau tak reti, makan atas daun pisang la weh...ha ha ha...

AdaM Hawa said...

sabar kak.. give n take.. pemikiran yg berbeza tu yg kate cam tu.. dah dua2 keje.. kene la tolong menolong.. kan kak..

SSulieana said...

sabar ye kak...

Me said...

as long suami ekau tak kisah tolong rinagnkan beban ekau sudah.. saling faham memahami.. your cik besah tue biarkan je... pemikiran tua kekdahnya... sabar yee

Neeza.Areef said...

masa bujang bley la dimanja x yah wat ape2 tp kan dah ada rumahtangga ada tanggungjwb..bkn terbeban kt bahu isteri semata2..
adakah suami cik besah begitu jua :)

Nini D.. said...

asam garam berumahtangga..sabar ye :)

nurul said...

Mungkin cik besah tu surirumah so sume kje umh mmg dia yg wat dan expect bende tu pd anak menantu dia...huhu

nurul said...

Mungkin cik besah tu surirumah so sume kje umh mmg dia yg wat dan expect bende tu pd anak menantu dia...huhu