Monday, March 26, 2012

JAUH BAU BUNGA, DEKAT BAU TAIK

Aku rasa ramai yang tahu yang aku duduk dekat dengan rumah mentua aku a.k.a Cik Besah
Dan aku rasa ramai pun yang sama dengan aku
Rumah aku dengan Cik Besah cuma berselang 5 biji rumah je
Semua aktiviti kitaorang kebanyakannya memang Cik Besah  tahu [waloupun aku tak suka dia tahu]
Dan dia jugak suka nak bagitau aktiviti dia [waloupun aku tak hingin ambik tahu]

Tapi betul la orang kata duduk dekat dengan mentua  ni selalunya bau taik
Ada je la yang tak kena... ada je la yang tak betul
Kadang2 naik rimas dibuatnya... 
Kalau keep it to herself takpe la jugak.. ni siap canang kat jiran2.. menyampah tau
Yes... my MIL ni kategori kepochi jugak orangnya.

Bebaru ni  aku cuma menyampaikan ketakpuasan hati aku pasal laki aku
Semua berpunca dengan satu sebab yang tak relevan untuk dipanjang2kan
Biasa la kan.. bini kan suka membebel pasal laki itu la.. ini la
terus dia melabel aku queen control.... tapi dia main cakap belakang aku le... Hasben aku yang terdengar.  Wallawei... hangen satu  badan tau.



Well, ada masa kita ni tersangat letih & perlukan suami untuk tolong buat kerja rumah
Tapi alih2 hasben lebih pentingkan aktiviti luar, tentulah bini mengeluh, geram, bengang kan
Bini terkangkang sorang2 nak buat kerja rumah sorang2... 
Padahal laki-bini sama2 kerja, kalau laki reti nak berehat, bini pun nak berehat jugak kan
Tapi kat rumah, semua kerja rumah bini nak buat.. non stop.. hasben langsung tak simpati
Salah ke kita nak melepaskan perasaan kat orang lain selain dari membebel kat laki
Bila kita luahkan perasaan, terus dilabel queen control..
Tapi ye lah... mana2 mak pun tetap akan menangkan anak dia sendiri.. walaupun anak dia yang salah

Aku tak niat nak bukak pekong didada
Tapi terlalu banyak orang yang aku tak boleh percaya di sekeliling aku untuk aku luahkan perasaan
Balik2 cerita tu akan sampai jugak ke Cik Besah, siap dengan perasa tambahan lagi. Alih2 aku jugak yang tak betulnya. So aku luahkan je la dalam blog ni... blog aku ni takkan judge aku .

Ada masa rasa cam nak pindah dari sini. Kalau boleh tak mau tengok muka Cik Besah hari2.. tak mau cium bau badan masam dia yang tak mandi tu [ Cik Besah mandi sekali sehari je tau],  tak mau dia kepochi hal keluarga aku.. entah le... Kalau la aku ada banyak duit, dah lama kami beli rumah lain yang jauh dari rumah Cik Besah...

Kesimpulannya , jangan la duduk dekat2 dengan mentua.. harapkan bau bunga ros, alih2 dapat bau taik kucing...elok sangat la tu sebab kucing2 Cik Besah pun suka beno berak kat rumah aku.



11 comments:

mama maman aka yana said...

risau gak nih.. nak kena duduk dekat ngan umah MIL nih.. aduhai.. minta simpang la wei..

Karukord Jagau's said...

Hmmm sabar je la ye....ada rezki nnt pindah le...

yana halim said...

sabar jelah. Memang hukum anak menantu perempuan dengan mak mertua agak complicated. walau dpt sebaik mana pun mak mertua itu, pasti ada je yang tak kena. maklumlah, cara mak sendiri mendidik, manakan sama dgn mak mertua. Selagi boleh sabar, sabarlah. Ada rezeki beli rumah lain. Duduk jauh2 kasi wangi mcm bunga ros.. :)

Mama Ema said...

ema duduk dekat dgn rumah MIL..hari-hari akan jumpa sebab MIL punya kedai sebelah dgn rumah saja..tp ALhamdulillah tak pernah nak sengketa...cuma hal-hal kecil itu biasa saja

SYANI said...

Yana,
Kalau nak duduk dekat dengan mentua memang kena banyak sabar..

SYANI said...

Karukord Jagau,
Doa²kan le kitaornag ada rezeki beli rumah lain..

SYANI said...

Yana Halim,
Memang selalunya menantu tak ngam dengan mak mentua kan???

SYANI said...

Mama Ema,
Bagus la kalau hubungan dengan mentua ok.. Mak mentua saya kengkadang ok, kengkadang ko.

jijasakura said...

sabar ya syani..insyaallah kalau ada rezeki boleh pindah nanti..

iela said...

ish ish...sabar yer. Saya pon duduk dengan MIL..biasala tu kadang2 ok..kadang2 tak ok. Tapi nasib baik la dia bukan jenis jaja2 cerita kan jiran2. Huhu..

Aine Ainun said...

Betul..better x duduk dkat ngan metua. Bkan apa, itu lebih baik...

Sy sgt memahaminya, walopun tidak mengalaminya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...