Friday, February 11, 2011

SAPAR LAMAM

Teringat aku dulu2 masa sekolah2 kalau nak mengata orang mula la nak guna bahasa saintifik
bahasa rahsia kununnya, bahasa tonggang tonggeng

Ala aku tau korang pun ade jugak yang guna bahasa ni sampai sekarang
senang la kan nak kutuk2 ipar duai, mak mentua la, member opis le, jiran le
takyah tipu le, bedaah le kalau kome kata tak pernah guna bahasa ni.

Selalunya orang akan ubah huruf konsonan tu ke depan @ belakang tapi huruf vokal masih di tempat asal
paham tak maksud aku???

Contohnya:
  PASAR ---> SAPAR
  PENING --> NEPING
  SOFA ---> FOSA
  TALI ---> LATI


Tapi ade juga yang ubah suku kata 

contohnya:
   BAJU ---> JUBA
   MALAS ---> LASMA
   MANDI---> DIMAN
   BUKU ---> KUBU

Ade lagi satu jenis ni menambah suku kata yang sama bunyi kat setiap suku kata [aku pun tak paham apa aku tulis ni]. 

Contohnya:
   BAJU ---> Ba Ya Ju Yu  (guna huruf Y) | Ba Sa Ju Su (guna "S") | Ba Fa Ju Fu (guna "F")
   KAMU--> Ka Ya Mu Yu | Ka Sa Mu Su | Ka Fa Mu Fu
   TOPI ---> To Yo Pi Yi | To Ko Pi Ki | To Fo Pi Fi
   MEJA ---> Me Ye Ja Ya | Me Ke Ja Ka | Me Fe Ja Fa

Ade lagi yang tunggang langgang bahasanya.. memula kalau tak ekspet memang susah nak tangkap apa la depa cakap tu. Dah le tak paham, pastu bila kita lak try nak cakap macam tu tetiba terkial2. Tapi bila dah ekspert, lancar je keluar dari mulut...

TEPANG SELAMAM ADA SAPAR LAMAM
PATI TAK PADAT GEPI
BESAB RAHI JUHAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...