Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, August 21, 2010

Cara Sempoi Aku Membesarkan Anak...

Wah wah.. ilmiahnya tajuk..

Beberapa hari lepas, ade sorang member aku tanya pada aku sama ada aku ade babycot, walker, buai & bouncer yang anak2 aku punya. Dia nak pinjam sebab tak lama lagi nak bersalin. Hm... well, aku cakap pada dia aku tak banyak khazanah anak2 aku masa kecik. Aku beli yang patut2 jer.

Actually masa nak bersalin sulung, memang kalau boleh nak lengkap serba serbi. Semua nak ada. Apa orang ade aku pun nak ada. Tapi bila pikir 2 balik, membazir je semua tu. Orang dulu2 pun tak pakai benda alah tu semua... [dasar kedekut!!!]. Yang aku ade hanyalah buai, bouncer & stroller & playpen. Bouncer tu pun sebenarnya tak berapa guna.

Oh ye, aku takde walker sebab aku kedekut..  hahaha... aku ni kedekut bertempat tau.  Pada aku walker tu tak penting sebab bila sampai masanya anak2 akan berjalan sendiri. Dua2 anak aku tak pernah pakai walker pun.
Babycot pun aku takde sebab anak2 aku bukannya nak tidur dalam tu pun. Lagi pun babycot mahal kan so aku beli je la playpen. Senang nak angkut balik kampung  atau ke mana2. Lagipun anak2 aku tidur dalam tu 3-4 bulan pertama je. Bila dah pandai merangkak dah merengek nak tidur dengan mak pak depa. Last2 sekarang semua tidur melonggok kat ruang tamu walaupun bilik masing2 dah fully furnished.. [jimat duit letrik tau.. <-----kedekut lagi]
Potty - aku tak pernah beli benda ni. Aku training anak2 aku ke jamban real punya. Memula memang rasa susah. Tapi lama2 biasa la. Bila anak2 aku dah pandai cakap nak kencing berak, slowly aku ajar tak pakai pampers.Kena pesan kat babysitter jugak yang anak aku tengah training. Buatnya dapat babysitter malas, depa peduli apa- janji tak menyusahkan depa kan?? Tapi aku alhamdulillah sebab babysitter aku very understanding. Dia pun tolong training anak2 aku masa memula nak diaperless.  Lama2 depa sendiri rasa tak selesa kalau pakai pampers.

Yang wajib ada pada aku stroller - kalau kemana2 takyah lenguh2 tangan nak berdukung, & buai- senang nak bagi anak2 tidur [sebenarnya mak malas nak melekap dengan anak waktu depa nak tidur... asyik nak bertepuk je.. lenguh tangan aku ni ha]. At least kalau masuk buai, orang lain boleh tolong enjutkan. Aku boleh la buat benda lain. Lagi satu peel anak2 aku kalau tak masuk buai, depa tidur kejap je. Kalau masuk buai tu lama la sikit tidurnya.



** Yang aku kasitau kat atas hanyalah cara aku. Terpulang pada korang la nak ikut tak nak ikut. Anak pun anak korang so pandai2 la korang nak membesarkan depa....Chiow!!!

*** Aku pelik ade parents sanggup beli perkakas anak sampai 5-6 ratus untuk satu benda sedangkan anak2 pakai untuk setahun pertama jer.. Membazir tul!

5 comments:

♥nrina♥ said...

betullah...buang duit dan ruang je nak menyimpannya.

Benda yg paling menyesal sampai sekarang beli masa anak pertama dulu ialah baby cot tu fuiii...dah ler mahal pastu budak2 ni tak nak duduk dlm tu plak..dah satu hal nak kene pk simpan katne..tempat biasalah bawah katil..

alia said...

sama ler...alia pung beli mana yg penting....ada tu pinjam ngan kakak dan ada yg sedara mara kasi...penjimatan berhemah namanya

Pija Madzlan said...

sama aa kita...tak kose aa kang beli yg guna nya yg besar2...lagi rosak ada...

kakngah said...

che abg aku beli bouncer ms beranak last haritu. sbbnya yg lain2 dh ada. so dia nk something baru utk org baru :P beli hak yg murah2 je..

aku pun xgunakan walker utk anak. che abg tak galakkan. biar diorg bljr berjln secara natural.

pilih playpen gak. senang nk smpan bila dah xguna. lipat2.. campak je ats lemari.

buai aku dah sama usia dgn ank sulung. 11thn. brand my dear. tahan giler kan...

stroler pun ada. kes sama mls dukung. lenguh tgn wey...

Me said...

setuju je dgn ko... ala yg beli memahai tue utk keselesaan ank... tapi lps tue mesti nyesal hahah... eden mcm ko je syani... cuma tambahan eden ada le baby car seat sebab senang nak anto n ambik dr rumah pengasuh