Thursday, November 3, 2011

HARI-HARI YANG HARAM BERPUASA

Entry ni sekadar nak buat arkib dalam blog aku jer
[senang nak refer kemudian² hari]

Mementang sekarang tengah mood mengqada' pose 
orang lain ada yang dah habis, aku je baru gigih nak start
[ada lagi 6 hari nak ganti lorrr]





HARI-HARI YANG DIHARAMKAN BERPUASA
  • Hari Raya Aildilfitri  [1 Syawal]
  • Hari Raya Aidiladha [10 Zulhijjah]
  • Hari Tasyrik [11,12,13 Zulhijjah] --> 3 hari selepas Hari Raya Aidiladha
  • Hari Syak iaitu hari yang di syak akan awal Ramadhan [ hari terakhir bulan Syaaban]
  • Mana² hari selepas 15 Syaaban, jika bukan puasa qada, nazar atau bukan hubungan dengan puasa yang dahulu daripadanya atau bukan hari ia beradat puasa
[HARUS berpuasa pada hari syak atau hari² selepas 15 haribulan Syaaban, jika puasa itu puasa qada, nazar, kifarah atau berbetulan hari yang ia biasa puasa sunat seperti puasa sunat Isnin & Khamis]



** Ingat nak sambung puasa ganti minggu depan tapi dah termasuk hari raya haji & hari tasyrik la pulak. Pospon minggu seterusnya jawabnya..

5 comments:

.:fyzz:. said...

kak..fyzz ada lagi 9 hari kena ganti ...:(

Hanis Azla said...

terima kasih atas perkongsian ni.. boleh refresh balik dalam kepala ni.. akak pun ada banyak hari lagi nak ganti puasa.. hu..hu..

Mama Gee said...

baguss info ni...tq for sharing ya

SYANI said...

Fyzz,
Jom ganti sama². Akak tinggal 10 hari.Tapi dah ganti 4 hari.

SYANI said...

Hanis & Kak Gee,
Dulu masa sekolah ada belajo. Tu yang nak kena refresh balik..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...