Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, January 27, 2010

Kisah Pemuda Arab vs Paderi

Kisah ni dah lama singgah dalam email aku. Tapi hari ni rasa terpanggil lak nak share kat sini. Ye lah kalau kat email tu sesape yang dapat je la boleh baca ye dak? At least kalau kat blog ni kalau korang google pun dah boleh baca. Anyway, entry ni agak panjang so aku harap korang baca la sampai habis. Semoga kisah ini dapat meningkatkan keinsafan & ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t.


Ada seorang pemuda Arab yang baru sahaja menyelesaikan bangku kuliahnya di Amerika. Pemuda ini adalah salah seorang yang diberi nikmat oleh Allah berupa pendidikan agama Islam bahkan ia mampu mendalaminya. Selain belajar, dia juga seorang juru dakwah Islam. Ketika berada di Amerika, dia berkenalan dengan seorang Nasrani. Hubungan mereka semakin akrab, dengan harapan semoga Allah SWT memberinya hidayah masuk Islam.


Pada suatu hari mereka berdua berjalan-jalan disebuah perkampungan di Amerika dan melintas dekat sebuah gereja yang terdapat di kampung tersebut. Temannya itu meminta agar dia turut masuk ke dalam gereja. Mula-mula dia keberatan, namun kerana desakan akhirnya pemuda itu pun memenuhi permintaan rakannya lalu ikut masuk ke dalam gereja dan duduk di salah satu bangku dengan hening, sebagaimana kebiasaan mereka. Ketika paderi masuk, mereka serentak berdiri untuk memberi penghormatan lantas kembali duduk.


Di saat itu si Paderi agak terbeliak ketika melihat kepada para hadirin dan berkata, "Di tengah kita ada seorang Muslim. Aku harap ia keluar dari sini." Pemuda itu tidak bergerak dari tempatnya. Paderi tersebut mengucapkan perkataan itu berkali2, namun ia tetap tidak bergerak dari tempatnya. Hingga akhirnya paderi itu berkata, "Aku minta ia keluar dari sini & aku menjamin keselamatannya." Barulah pemuda itu beranjak keluar.


Di ambang pintu pemuda itu bertanya kepada sang paderi, "Bagaimana anda tahu bahawa saya seorang muslim?". Paderi itu menjawab, "Dari tanda yang terdapat di wajahmu." Kemudia dia berganjak hendak keluar. Namun, paderi ingin memanfaatkan keberadaan pemuda itu dengan mengajukan beberapa pertanyaan. Tujuannya untuk memalukan pemuda tersebut & sekaligus mengukuhkan ugamanya. Pemuda muslim itupun menerima tentangan debat tersebut.


Paderi berkata,"Aku akan mengajukan kepada anda 22 pertanyaan & anda harus menjawabnya dengan tepat." Si pemuda tersenyum & berkata,"Silakan!" Sang paderi pun mula bertanya,"

  1. Sebutkan satu yang tiada duanya
  2. Dua yang tiada tiganya
  3. Tiga yang tiada empatnya
  4. Empat yang tiada limanya
  5. Lima yang tiada enamnya
  6. Enam yang tiada tujuhnya
  7. Tujuh yang tiada lapannya
  8. Lapan yang tiada sembilannya
  9. Sembilan yang tiada sepuluhnya
  10. Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh
  11. Sebelas yang tiada dua belasnya
  12. Dua belas yang tiada tiga belasnya
  13. Tiga belas yang tiada empat belasnya
  14. Sebutkan sesuatu yang dapat bernafas namun tidak mempunyai roh!
  15. Apa yang dimaksudkan dengan kuburan berjalan membawa isinya?
  16. Siapakah yang berdusta namun masuk ke dalam syurga?
  17. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya?
  18. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah dengan tanpa ayah dan ibu!
  19. Siapakah yang tercipta dari api, siapakah yang diazab dengan api & siapakah yang terpelihara dari api?
  20. Siapakah yang tercipta dari batu, siapakah yang diazab dengan batu & siapakah yang terpelihara dari batu?
  21. Sebutkan sesuatu yang diciptakan Allah & dianggap besar!
  22. Pohon apakah yang mempunyai 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah naungan & 2 dibawah sinaran matahari? "


Mendengar pertanyaan tersebut, pemuda itu tersenyum dengan keyakinan kepada Allah. Setelah membaca basmallah ia berkata, "

  1. Satu yang tiada duanya ialah Allah SWT
  2. Dua yang tiada tiganya iala Malam & Siang. Allah berfirman, "Dan Kami jadikan Malam & Siang sebagai dua tanda (kebesaran kami)." (Al-Isra':21)
  3. Tiga yang tiada empatnya adalah kesilapan yang dilakukan Nabi Musa ketika Khidir menenggelamkan sampan, membunuh seorang anak kecil & ketika menegakkan kembali dinding yang hampir roboh.
  4. Empat yang tiada limanya adalah Taurat, Zabur, Injil & Al-Quran.
  5. Lima yang tiada enamnya ialah solat 5 waktu.
  6. Enam yang tiada tujuhnya ialah jumlah hari ketika Allah SWT menciptakan makhluk.
  7. Tujuh yang tiada lapannya ialah langit yang tujuh lapis.
  8. Lapan yang tiada sembilannya ialah malaikat yang memikul Arsy ar-Rahman. Allah berfirman, " Dan malaikat2 berada di penjuru2 langit. Dan pada hari tu lapan malaikat menjunjung Arsy Rabbmu di atas (kepala) mereka." (Al-Haqah:17)
  9. Sembilan yang tiada sepuluhnya adalah mukjizat yang diberikan kepada Nabi Musa.
  10. Sesuatu yang tidak lebih dari sepuluh ialah Kebaikan. Allah SWT berfirman, "Barang siapa yang berbuat kebaikan maka untuknya pahala sepuluh kali ganda ," (Al-An'am:160)
  11. Sebelas yang tiada dua belasnya ialah saudara-saudara Nabi Yusuf.
  12. Dua belas yang tiada tiga belasnya ialah Mukjizat Nabi Musa yang terdapat dalam firman Allah, ' Dan (ingatlah) ketika Musa memohon air untuk kaumnya, lalu Kami berfirman,"Pukullah batu itu dengan tongkatmu." Lalu memancarlah daripadanya dua belas mata air." (Al-Baqarah:60)
  13. Tiga belas yang tiada empat belasnya ialah jumlah saudara Nabi Yusuf ditambah dengan ayah dan ibunya.
  14. Adapun sesuatu yang bernafas namun tidak mempunyai roh adalah waktu Subuh.
  15. Kuburan yang membawa isinya adalah Ikan yang menelan Nabi Yunus AS.
  16. Mereka yang berdusta namun masuk ke dalam syurga adalah saudara2 Nabi Yusuf, yakni ketika mereka berkata kepada ayahnya,"Wahai ayah kami, sesungguhnya kami pergi berlumba-lumba & kami tinggalkan Yusuf dekat barang2 kami, lalu dia dimakan serigala." Setelah kedustaan terungkap, Yusuf berkata kepada mereka, "tak ada cercaan terhadap kamu semua." Dan ayah mereka Ya'qub berkata," Aku akan memohon ampun bagi kamu kepada Rabbku. Sesungguhnya Dia-lah yang maha pengampun lagi maha Penyayang." (Yusuf:98)
  17. Sesuatu yang diciptakan Allah namun Dia tidak menyukainya adalah suara keldai. Allah berfirman, " Sesungguhnya sejelek-jelek suara adalah suara keledai." (Luqman:19)
  18. Makhluk yang diciptakan Allah tanpa bapa & ibu adalah Nabi Adam, Malaikat, Unta Nabi Salleh & Kambing Nabi Ibrahim.
  19. Makhluk yang diciptakan dari api adalah Iblis, yang diazabkan dengan api ialah Abu Jahal dan yang terpelihara dari api adalah Nabi Ibrahim.
  20. Makhluk yang terbuat dari batu adalah unta Nabi Salleh, yang diazabkan dengan batu adalah tentera bergajah & yang terpelihara dari batu adalah Ashabul Kahfi (penghuni gua).
  21. Sesuatu yang diciptakan Allah & dianggap besar ialah tipu daya wanita, sebagaimana Allah berfirman, "Sesungguhnya tipu daya kaum wanita itu sangatlah besar." (yusuf:28)
  22. Adapun pohon yang memiliki 12 ranting, setiap ranting mempunyai 30 daun, setiap daun mempunyai 5 buah, 3 di bawah teduhan & 2 di bawah sinaran matahari maknanya: Pohon adalah Tahun, Ranting adalah Bulan, Daun adalah Hari & Buahnya adalah Solat lima waktu, 3 dikerjalan di malam hari & 2 di siang hari.


Paderi dan para hadirin merasa takjub mendengar jawapan pemuda tersebut. Kemudian ia pun mula hendak pergi. Namun ia mengurungkan niatnya & meminta kepada paderi agar menjawab satu pertanyaan sahaja. Permintaan ini dipersetujui oleh paderi. 

Pemuda itu berkata, "Apakah kunci syurga itu?"

Mendengar pertanyaan itu lidah paderi menjadi kelu, hatinya diselimuti keraguan & rupa wajahnya pun berubah. Ia berusaha menyembunyikan kekhuatirannya, namun tidak berhasil. Orang2 yang hadir di gereja itu terus mendesaknya agar menjawab pertanyaann tersebut, namun ia cuba mengelak.

Mereka berkata,"Anda telah melontarkan 22 pertanyaan kepadanya & semuanya telah dijawab, sedangkan dia hanya memberi cuma 1 soalan & anda tidak mampu menjawabnya!"


Paderi itu berkata, "Sesungguhnya aku tahu jawapannya, namun aku takut kalian marah." Mereka menjawab, "Kami akan jamin keselamatan anda." 

Paderi pun berkata, "Jawabnya ialah: Asyhadu An La Ilaha Illallah Wa Asyhadu Anna Muhammadar Rasulullah."


Lantas paderi & orang2 yang hadir di gereja itu terus memeluk Islam. Sungguh Allah telah menganugerahkan kebaikan & menjaga mereka dengan Islam melalui tangan seorang pemuda muslim yang bertaqwa.



*Kisah nyata ini diambil dari Mausu'ah al Qishash al-Waqi'ah melalui internet : www. gesah.net.



Masya-Allah... cuba kalau kita kena tanya soalan macam tu.. Boleh ke tidak kita menjawabnya???? Sungguh cetek ilmu kita & betapa kita lupa akan sirah & tauhid yang pernah kita pelajari dulu... Jadi sama-samalah kita meningkatkan ilmu kita & sentiasa mendekatkan diri kepada Allah..


No comments: