Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, August 14, 2012

WAJIB CARI RAYA NI

La ni kuih tradisional yang sedap cam dolu2 susah sangat nak cari
Aku tak meronda lagi gerai2 jualan yang dah semakin banyak kat area rumah aku
Nanti la lagi 2-3 hari sebelum raya baru pi shopping kot
Bukan nak beli apa pun, cuma nak cari kacang & kerepek2 je
Kuih raya yang ada cukup la kot untuk rumah aku setakat ni

Tapi kalau boleh nak cari juga kuih tradisional yang jadi feveret aku dulu
[Lamanya tak makan... sejak arwah nenek aku dah takde ni]
Selalunya makanan2 ni semua WAJIB nenek aku sediakan sempena raya 
sebelum anak cucu balik beraya.

 Buah rotan
 Kacang botak

 Kuih siput

 Kuih karas

Kuih loyang

Selain tu disebabkan aku suka beno makan, nenek aku memang akan beli kuih bahulu & putu beras
Sampai satu tong kadang2 nenek aku beli..hehehehe
La ni takde sapa nak sediakan dah... pandai2 la cari kalau nak makan
Rindunya kat arwah nenek aku
[Dah 5 tahun dah nenek aku kembali ke rahmatullah... Al-fatihah ]

15 comments:

Rasp said...

iyelah sis...
skarang bukan senang nak dpt kuih2 tradisional nie...
i paling suka buah rotan and kuih karas tu...

:: Mrs.Eady :: said...

rindu kuih karas!

|| NaFiRaa || said...

Al-fatihah~

tak pernah tengok or makan lagi kuih karas tuh.. nampak cam sedap jek~
kuih tradisional neh memang sedapkan~

Abil Fikri Ahmad said...

Ni semua selera org lama namanya..tapi kueh karas tu kalau budak2 makan, kena suruh dia org g luar rumah..kalau dalam umah kena lak atas carpet baru belikan.,emmm..

Qhaifa Nur said...

anak2 minta buat kuih siput.....

suka kuih dulu2...rindunya

SYANI said...

Rasp,
Sedap kan sis!

SYANI said...

Mrs Eady,
Sama la kita. Last time beli tapi dah masuk angin.. frust!

SYANI said...

Nafiraa,
Tak pernah tengok??? Cuba rasa dulu tau.. memang sedap.

SYANI said...

Abil Fikri,
Betul tu, kalau makan memang kena tadah tangan. Berderai2 nanti.

SYANI said...

Qhaifa Nur,
Kalau buat meh pos kat saya sikit..hehehe

lieyalatif said...

eh ni kuih tradisional ni .....kalo umah org lame2 ni wajib buat kuih ni....kuih lame jugak yg sedap kan.....kuih moden penyeri meja org kate heeheheh

Kesuma Angsana said...

KA paling suka kuih siput tu.. all time feveret tu!

♥ ROS ♥ said...

Uih sedapnyer suma tuh.. Lama xmkn... Mengidam ke kak?? Hihihi

SYANI said...

KA,
Kuih siput tu kalau dapat yang rangup memang sedap. Tapi kalau dapat yang keras @ lemau... lemah semangat!

SYANI said...

Ros,
Mengidam gak le sikit2...