Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, February 16, 2012

YANG AKU BARU TAHU : CARA NAK SUBURKAN POKOK BUNGA

Aku ni bukanlah minat sangat bab2 gardening ni, tapi kena la juga ambil tahu hal2 gardening sikit2. Memandangkan ada kawasan yang agak lapang kat rumah, takkan le nak dibiorkan gonjeng je tandus tanpa pokok2. 

Kebanyakan pokok aku tanam dalam pasu je [Cik Besah yang tanam tapi dia export ke rumah aku sebab rumah dia dah penuh dengan pokok bunga]. Takkan nak dibiorkan je pokok2 tu kan, so kena la rajin jaga sikit. Tapi kami laki bini cuma rajin siram air je... nak membaja jauh sekali [patut le pokok2 aku tak berapa nak berbunga]. Bunga raya je la pun yang rajin berbunga kat rumah aku. Itu pun sebab tanam atas tanah.. pepandai la dia cari nutrien sendiri.

Hasil pembacaan aku kat majalah wuuhu online ini la yang aku discover
Nampak tak yang dalam colum hijo tu??? Tak nampak?? Sah2 korang rabun
Aku pun tak nampak jugak sebab aku memang rabun..heheheheh
Meh aku kasi zoom  sikit yer..

Ada yang aku baru tahu especially petua no 2, 6, 8 & 10.

Hopefully pokok2 aku akan subur & berbunga2 selalu...


** Tengah cari petua tak nak bagi kucing berak kat laman lak.

10 comments:

Nurul Aznil said...

salam,

try bakar newspaper dan abunya tabur atas tanah. tapi kena ulang lepas ujan la. ni utk elak kucing berak... works for our cats :P

yana halim said...

teringin nak bergardening tapi keadaan rumah x mengizinkan. asik kucing berak je. huhu..

rasp said...

tips no 10 tu i baru tau...
thx for sharing...

Sidratul Muntaha said...

psl garam tu aku thu sbb pokok2 pisang mak aku dulu abis kena serang siput babbi
so taburlh garam keliling
mgm confirm mampuih la menatang tu
psl teh tu pun aku thu
tpi yg lain2 tu
perkara baru buat aku.
huhuuh
sama2 menimba ilmu sekalipun aku bukan suke menanam

e.l.i.s.s.m.i.e said...

banyak petua gerdening erk. baru ku tahu.

SYANI said...

Nurul Aznil,
Fes time dengar petua bakar suratkhabar tu... Nanti nak try.

SYANI said...

Kak Cho,
Kucing berak ni boleh mendatangkan marah kan..

SYANI said...

Rasp,
Saya baru je praktikkan kat lapik pasu..

SYANI said...

Sidratul Muntaha,
Tahu yang basic2 pun jadi le...

SYANI said...

Elissmie,
Ada banyak lagi petua kalau ikutkan, tapi cari yang relevan je...