Friday, February 10, 2012

MEMPADANG DI IPOH

Balik Ipoh minggu lepas harus la bawa anak2 aku main kat taman permainan
Tak kisah la kat taman mana pun.. asal ada masa terluang kasi la habuan kat anak2.

Selalunya kalau sampai Ipoh awal, kami singgah makan kat mana2 kedai makan.Pastu kalau awal lagi, baru bawak anak2 ke tempat permainan. Selalunya ke Taman DR le sebab  dah on the way balik rumah mak aku

Tapi balik kali ni cuma bawa anak2 main kat padang yang dekat dengan rumah. Dulu padang tu kosong je [padang main bola] tapi la ni dah ada tempat permainan untuk kanak2. Ekceli dah lama dah ada benda tu tapi aku je yang tak berkesempatan nak bawa anak2 main kat padang tu.. [kalau ke Billion sempat la pulak..]
Nak pegi padang tu jalan kaki je... Tak jauh sangat la dari rumah mak.. Rokok setengah batang pun tak dan habis ... Padang tu kat tempat lori parking tu la


Tu dia dah tersergam tempat permainan depa... Yang syoknya kat padang ni, tempat main budak2 ni redup je. Dah le tu angin pun bertiup2.. Sejuk je duduk kat padang tu. Lagipun budak2 yang main pun tak ramai sangat so anak2 aku boleh konker dengan jayanya...

Lepas kasi deme lepas gian 5-10 minit [kejap jer...] aku ajak hasben aku ronda2 naik moto. Kebetulan motor adik aku ada kat rumah, cek road tax hidup lagi ke tak, minyak cukup ke tak baru la boleh jenjalan kan. Dan sungguh bernasib baik helmet pun ada 2, so cantekkkkkkkkkkkkk sangat la tu..
Sempat lagi Yaya posing sebelum naik motor.Cekidaut dia punya gelang & rantai yang baru beli kat Billion.

Saje la kami 4 beranak bermotoran petang tu. Saje nak tunjuk anak2 & suami tempat aku lalu masa kecik2, sekolah agama aku, padang permainan aku masa kecik2 & segala celah bedah yang pernah aku redah dulu2. Dah alang2 ke Taman Kledang, aku ajak hasben singgah rumah orang yang jaga aku & adik2 aku dulu. Aku panggil dia MakMah.

MakMah ni baru je kehilangan suami. Suami dia aku panggil Pak Darus tapi baru je meninggal 3 bulan lepas. Rasanya masa tu Raya Haji. Masa suami dia meninggal memang aku tak balik so takle pegi menziarah. Kesempatan yang ada ni baru la aku pi jenguk MakMah. Makin kurus MakMah tu tapi nampak cam masih sihat walaupun dah berumur 70 tahun. 

Lepak2 dalam setengah jam jugak la kat rumah dia . Kebetulan anak sulung MakMah (Abg Man) & anak abang Man pun ada kat situ. Anak Abg Man tu pulak baru 2 orang, sorang 17 tahun, sorang lagi baru setahun lebih (peh... gap 16 tahun tu...). Tapi ok la at least dapat gak sepasang anak..

Lepas balik dari rumah MakMah, aku ajak hasben gi jalan ke Manjoi lak. Saje la konon nak cari bantal kekabu.. Jumpa la & rembat 5 biji bantal tidur. Camna aku bawak??? Takkan le aku usung naik motor kan... kakak kedai tu la hantar kat rumah mak aku..heheheh.. Pas beli bantal sempat lagi lalu Jalan Datin. Angah & Acik ingat lagi tak??? Dulu kita pernah duk rumah sewa kat situ. Rumah tu pun masih macam dulu tau.. Banyak nostalgia kat Ipoh ni sebenarnya. Sampai sekarang  masih berharap suatu hari nanti aku akan menetap di Ipoh semula...



2 comments:

Me said...

ipoh ibu negeri yg tenang.... eden soka

mr icham said...

confirm la ingat rumah sewa kat jalan datin tue...kan aku takut sikit kat anak tuan rumah tue, kak ape tah...kak bah kot...ha ha ha...dan aku pun ada jugak hasrat, macam nak duduk ipoh...tapi apekan daya...ha ha ha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...