Friday, May 7, 2010

Sila Cek Kuku Korang... Kuku Sape Panjang???

Kuku Panjang??? Cantik??? Moden??? Buruk??? Hodoh???

Sape punya jari tu??? [Sila belek jari sendiri]

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi. Jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang, bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut... Lagi satu, tahukan anda bahawa syaitan suka bergayutan di bawah kuku2 yang panjang tersebut??? Makin panjang kuku, makin banyak la setan bergayut2 kat situ [macam monyet bergayut kat dahan pokok..] So, potonglah kuku anda...

 -kuku makcik yang terpanjang didunia ni tah berapa ratus ribu ekor setan yang ade bawah tu yer???- [Aku tengok makcik ni pun dah rupe mak lampir dah!]

Kebenarannya,

Jangan simpan kuku panjang walaupun hanya 1mm  atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia juga bukan bukan budaya kita apatah lagi kita menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan  makanan seperti memerah santan kelapa, buat cekodok pisang, uli tepung dan lain-lain. Apa ilmu  yang diajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. Percayalah!

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan ramai orang Islam terutamanya Melayu mundur dan tidak berjaya.

Untuk yang bujang pula, beringatlah, kalau hendak cari pasangan hidup dan hendak anak yang pandai dan mendengar kata, pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah. [Jangan asyik pandang rupa & poket pasangan sajer...]

Sebagai info tambahan, kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri.

 Di sini aku tepek panduan & adab2 memotong kuku untuk panduan kita bersama...
Renung-renungkan!!!


Wallahu'alam bissawab..



sumber: e-mail kepamku..

5 comments:

Queen said...

tgk gak..dan terbayang canelah dia hidup seharian dgn kukuya yang panjang...

saya tak bela kuku..tapi selalu lupa nak kerat..tapi tak la panjang sangat sebab rimas...

tapi itulah..tak ikutla yang sunat2 tu...kalau panjang je potong..sebab kalau nak tunggu yang sunat..itu yang bikin lupa...baik dahulukan yang wajib..hehhehe

sI tEDI said...

kuku aku sentiasa pendek

suamihanyisterizuki said...

tq 4 da info...sgt berguna

Nor Aishah said...

ngeri tgk kuku nenek tu.. mcm manalah dia makan.. sbb nak nama punya pasal sanggup nak seksa diri..

tq for the info

My Lil' Princess, My Hubby, My World said...

Bagus en3 ni...bagi 5 bintang...makcik tu kuku panjang tp keje potong rambut tu....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...