Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, May 14, 2010

Pertanyaan Kurang Hajo Yang Menyentap

Insiden ni berlaku minggu lepas tapi aku tak berkesempatan nak buat entry berkaitan hal ni. Hari ni agak malas nak buat keje so aku tulis la insiden yang menyentap mata & pendengaran aku.

Cam ni al-kisahnya....

Hari Sabtu lepas masa aku tengah angkat kain dijemuran aku nampak la beberapa orang budak [geng beskal] duk berkerumun depan rumah aku. Bebudak tu ade la dalam 6-7 orang.. Aku tak berapa kenal budak2 tu, cuma kenal sorang dua je yang selalu main dengan anak2 jiran aku.

Tah cemana, tetiba anak Kak Ana nasi lemak (rumahnya selang sebuah dari rumah aku, nama anaknya Ain) baru balik dari mana tah. Sampai je kat rumah dia salah sorang budak laki tu boleh tanya  kat budak Ain tu

"Wei Ain.... p*nt*t tu apa?" [peh tu ramai2 gelak] sialan tul!!

Pastu ade sorang lagi pulak pun tanya "wei, cip*p tu apa???"  

Tersentap aku dengarnya... kurang hajo tul budak2 tu. Depe tu semua dalam lingkungan 10-12 tahun je. Dah tu cakap kuat lak tu (masa tu lak takde orang yang atas jalan...memang lengang giler). Aku tak tahu le apa yang si Ain tu jawab tapi kalau la anak aku yang cakap macam tu, sure kena penampo jawapannya.

Tak salah bertanya kalau curious tentang sesuatu tapi takyah la sampai menjerit2 & tanya lak tu pada budak perempuan lain. Kalau nak tanya pun tanya la mak sendiri.... Mak bapak depe pun tak hirau langsung kat anak2. Esok2 ade yang terberanak ke, kena rogol ke baru la malu nak tayang muka... Tak paham sungguh aku!!

** Semalam nengok Semanis Kurma tajuk "Ibu Bapa Derhaka", semoga Tuhan beri kekuatan kepada kita dalam mendidik anak2.

11 comments:

mamarempit said...

uik...ganaz nye soklan....huu....kalo akak dgr tu..mau akak sekolah sumer2 tuh....kite dulu kcik2 tk de pun pangai cam tu

Aini said...

budak2 zaman sekarang.. terlebih dan terlampau gamaknye

e.l.i.s.s.m.i.e said...

alahai budak2 zaman skang..advance.

rATu kEBaYA said...

soalan.. tak pernah terpikir mcm tu.. mcm mana budak sekecik tu pulak boleh terpikir.. kekadang ni mak klu nak marah anak suka no mencarut.. tu yg terikut2..

Queen said...

kalau saya dengar gitu saya jerkah je...pe kebenda cakap gitu.....hishhh

Me said...

ermmm nanuzubillah... moga semua ank2 kita terdidik..

SYANI said...

Mamarempit, Aini & Elissme,
Budak2 kalau dah terlalu advance tu yang bahaya tu...

SYANI said...

Ratu Kebaya,
Betul tu kengkadang budak2 ni dapat pengaruh dari mak bapak. La ni carut marut, caci maki tu dah macam biasa lak..

SYANI said...

Queen,
Nak jerkah pun kena tenguk keadaannya. Umur budak tapi badan besar.. kadang2 orang boleh bertindak melampaui batasan... Takut gak! Buatnya depe jerkah kita balik tak pun apa-apa kan anak kita pulak..

pakcikLie said...

tak tau bole belajar tapi mulut jgn kurang hajar...bebudak zaman skrg tak malu belajar tapi mulut sgt kurang hajar..tak semua la..

kakyong said...

kalo kakyong mau dah sound direct..
jahat betui mulut x padan dgn kecik... cili2 dgn cili padi baru tau.. heheh, pokok cili padi ade jer kat laman nih...