Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, December 19, 2012

PERIHAL MGTT SEMALAM

Semalam aku cuti so takde la aku mengupdate blog semalam
Nak blogwalking pun tak le  [maaf ye korang]
Al-maklum la kalau duduk rumah tu takdan nak mengadap komputer pun

Ni nak citer pasal pengalaman pertama aku buat ujian MGTT tu
Buat pengetahuan korang2 semua sekarang ni asal pregnant je, semua wajib kena minum air gula
Tak kira la korang muda ke, tua ke, ada history diabetes ke whatsoever
Baru lagi rasanya benda ni sebab 2 pregnancies aku sebelum ni tak pernah la pulak aku kena minum air gula
[last pregnancy aku pun tahun 2007]
Tu yang bila kali ni kena buat MGTT, berdebar2 la pulak rasanya
Tanya member2 ada yang kata tak sedap la, perit tekak la, nak termuntah le ---> macam scary je
Nak tak nak terpaksa harung la jugak sebab WAJIB kan

Sebelum buat MGTT ni korang kena pose dari pukul 10mlm 
Pastu esoknya pagi2 gi klinik ambil darah dulu
Next baru la minum air gula tu [nurse dah bancuh siap2]
Pastu kena tunggu 2 jam sebelum ambil darah sekali lagi
So sepanjang waktu tu  memang takleh nak makan minum tau
Lepas ambil darah yg 2nd time tu korang cekik la apa pun.. tak kisah
[tapi seriously memang lapar giler.....]

Jeng..jeng..jeng....
Inilah air gula yang aku minum semalam
Tipu la korang ni.. saje nak menakut2kan aku tau..
Sedap je aku minum air ni...perisa blackcurrant lagi
Takde la manis sangat sebab aku pernah terbancuh air lagi manis dari tu..hahahahaha
Tapi nurse tu bancuh pakai air suam lak.. kalau pakai air sejuk mesti lagi sedap
Aku minum sekali hadap je.. takde berenti2 pun
Kebetulan waktu aku minum tu, nurse langsung takde dalam bilik tu
Kalau ikutkan boleh je aku minum sikit pastu humban je yang lebih tu dalam sinki
Tapi sebab sedap, aku minum hingga ke titisan yang terakhir tau
[dah le lapar & dahaga sebab kena pose kan... so belasah je la apa yang ada]
Alhamdulillah selesai satu bab..

Sementara menunggu untuk ambil darah kali kedua, kena dengar ceramah penyusuan susu ibu
Sekarang ni Klinik Batang Kali dah jadi klinik Rakan Bayi
Bagus juga le ada ceramah ni sebab boleh refresh balik memori aku pasal cara2 menyusu yang betul
dah lama tinggal la katakan.. rasa janggal la pulak 

Pas dengar ceramah aku ada appointment dengan doktor lak
Nak tengok baby ok ke idak
Alhamdulillah.. semuanya ok & baby sihat
Cuma baby sekarang dalam position melintang
Pastu aku siap tanya la kat doktor, kot2 nampak la jantina anak aku
Tapi doktor kata, tak nampak sebab peha dia halang
Cuma doktor kata takde nampak "telo" pun so maybe la gegirl kot
Tapi dia tak berani konfem.. aku pun tak harap jawapan yang 100% tepat
Tak penting la boboi ke gegirl asalkan baby sihat...

4 comments:

Qhaifa Nur said...

skrg kalau pregnant kena minum air gula ni...
alhamdulillah...semua ok

Eliss said...

setiap orang lain2 bahagian dia. bahagian aku sedap jugak selalunya..mesti misi tak bagi plain air gula :p

CikGu KiNa said...

waaaa..nape skrg ada perisa tu..time saya dulu..thn 2007..kena minum air gula pekat..giler ah...skrg ni dah ada lak perisa lagi..so next year nak pregnant balik dah x takut la...
opppss..saya silent reader..since last year..salam perkenalan dari saya Sakiinah Mustapha..dr Melaka..(abah awak pon org Melaka kan?)

SYANI said...

Salam Cikgu Kina,
Salam perkenalan juga dari saya...