Thursday, July 18, 2013

MEMBAZIRNYA.....

Semalam hasben aku beli nasi briyani
Beli sampai 3 bungkus lak tu
[Aku dah pesan dah sebelum tu kalau beli mende2 beli 2 bungkus je cukup]
Pastu ada lagi kuih- 4 jenis
Murtabak lagi sebab feveret Adib
[laki aku kalau membeli benda makan memang suka berlebih2 sebab dia takut tak cukup]
Tapi kalau bulan puasa ni, banyak mana la sangat kita makan kan???


Masa berbuka aku terus makan nasi sebabnya aku punya pesen memang makan sekali tu je
Kalau lambat2 makan memang takkan makan la jawabnya
Hasben aku ngan Yaya pulak kata nak makan nasi kejap lagi kononnya
Adib pulak taknak makan sebab dah bedal semangkuk maggi kat rumah opah dia
[Murtabak yang feveret dia tu pun dia tak makan, kenyang sangat la kot]

Kesudahannya, Yaya pun tak makan nasi sebab dah kenyang makan kuih & murtabak
Yang hasben aku pulak tak tahutime bila dia makan
[aku tidur awal so aku tak tahu la hasben aku makan ke idak]
Aku bangun nak bersahur pagi tadi, nampak nasi & lauk tu tak berusik pun
Masa sahur kami cuma makan roti je
So apa jadi??? Ke tong sampah je la nasi beriyani tu...
Sayangnya aku tengok semua tu masuk ke tong sampah
Banyak pulak tu...
Sepuluh ringgit yang sia2 dibuang begitu sahaja....

Aku kalau ikutkan tak kisahkan sangat duit tu, tapi sayangkan benda makan tu la
Yaya nampak aku buang makanan tu semua
Pastu aku cakap, cemana la Allah nak tambahkan rezeki kalau camni
Allah dah bagi rezeki, kita buang2 pulak...
Astaghfirullahal'azim....


Beli dengan nafsu, macam ni la jadinya...
Lagi satu kalau ke PARAM, jangan harus la bawak anak
Kalau tak, semua deme nak beli.. teringin itu ini
Bila berbuka sikit je luaknya.. yang lain2 tu kalau boleh dimakan masa sahur, okla, tapi kalau dah tak elok, ke tong sampah juga akhirnya..
Itu la hikmah berpuasa kan... makan sikit je tapi kenyang.




8 comments:

Sura Mohd said...

sayangkan Syani kalau jadi macam ni..umah akak pun sama..rasa sayu jer bila buang makanan yg x abis ..patutnya bulan posa ni kita berjimat tp makin membuang..huhuhu..

:: Mrs.Eady :: said...

nasi beriani ni..kalo kiter berempat just beli dua dah lebih dari cukup kan..

Queen said...

betul tu.. semalam ikutkan nafsu yabang beli nasi lemak sampai 4 bungkus.. saya dah cakap banyak tu.. nak juga.. last2 sebungkus tu dah selamat masuk tong sampah..3 je yang makannya..

kuih mmg beringat. satu hari satu kuih je.. tak boleh banyak2 mmg takkan habis.. yang satu jenis tu pun belum tentu habis.. semalam dek tak sempat masak beli je nasi lemak. bazir banyak betul.. sedih je masa buang tu.. org lain tak cukup makan..kita terbazir2..

xpe.. esok2 kita beringat sama2 =)

Qhaifa Nur said...

setuju Syani...kalau bawa anak-anak macam itulah jadinya semua nak beli..last-last tak makan...

Eliss Mie said...

tu la. sayang membazir. x boleh disimpan ke nasi tu ? eliss kalau lauk x abes simpan peti, repeat pulak lusanya . hehehe.

Nafira usof said...

saya skrg memang beli cukup2 jer.. kalo agak2 x cukup makan.. saya suh anak2 makan kopok ke biskut ke.. sebabnye itu lah.. membazir jer.. setakat nih mmg kurang lah makanan ke tong sampah.. hehehe

~aYu~ said...

mmg kalau gi param ni nafsu membeli membuak2. sume nak beli. sudahnya tak makan pun.
sedapnya nasi beriani tu..

Kesuma Angsana said...

ala sayang sgtlah kalau x abis !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...