Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, May 20, 2011

TIPS NAK KURUS YANG SERING DIABAIKAN

Memandangkan aku mengalami masalah kenaikan berat badan sekarang
adalah wajar la aku mencari solution untuk menurunkan kembali berat aku
walopun ada yang kata perubahan badan aku ni tak ketara
tapi pada aku amatlah ketara...
sebabnya asyik memandang meter penimbang tu sentiasa
keciwa tau kalau tak beranjak2 jugak jarum timbang tu

Dalam dok menimba2 ilmu berdiet bagai, aku terjumpa la artikel ni
yang aku sorok dalam private folder kat laptop aku
dulu asyik menghimpun tips nak kurus la , diet la, ramping la
akhirnya aku buat pekasam
apply ada la sekali dua pastu terus masuk lombong

Ini adalah antara tips yang sangatlah senang nak buat
tapi amatlah malas nak diamalkan

1. Amalan minum air teh "O" [tanpa gula please] setiap pagi boleh mengawal berat badan. Insya-allah jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan [memang terbukti berkesan untuk sesetengah orang].... tapi masalahnya, aku suka minum Nescafe la pepagi... minum teh cepat kembung la pulak..


2. Mandi pagi sebelum Subuh @ sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresp ke dalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul..... tapi aku mandi air panas [water heater] setiap pagi la... boleh gittew??


3. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi. Mujarabnya Insya-allah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit). Ini aku ada buat hari2 sebab sebelum gi keje kena makan ubat dulu..hahaha

4. Waktu sembahyang Subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang2nya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrain. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari kita perlu sujud. Ahli2 sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara  dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Maka dengan sujud darah akan mengalir ke ruang berkenaan.


5. Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu kerana dikhuatiri akan cepat mendapat penyakit.Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tindak balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita... so better lupakan makan fish & chips pastu minum milkshake... takpun lepas makan laksa minum teh ais pulak....

6.  Nabi juga ajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Ini kerana didapati bahawa enzim banyak terkandung di celah jejari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. Pasni kena makan nasi lemak, bihun, mee, kuetiaw [yang takde kuah2 tu], makan guna tangan, jangan guna sudu...


Ok, itu je tip nak share hari ini.. Wassalam....


** pics semua tu dari pakcik gugel je...

1 comment:

Izza - Jiejah said...

saya pun tgh nak selimkan badan gak ..lps abes pantang badan mcm kene pam hhuhuhu.
jommmm diet.