Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, September 25, 2014

PERANCANG KELUARGA

Tetiba pulak terkeluar topik perancang keluarga ye
Macam la aku ni merancang beno..hehehehe
Sebab takdan nak merancang le terkeluar si Jasmin ni ha...
[Gelakkan diri sendiri]

Macam2 cara la nak merancang keluarga kan
Aku rasa kome semua pun dah sedia maklum
Pil perancang, IUD, kondom, implanon tu semua dah familiar kan

Pengalaman aku yang sikit ni baru takat try pil perancang 
Pehtu merancang sendiri je
Yang lain2 tu ada gak try tapi tak serasi kot

Memula lepas bersalin Aleeya, aku ingat nak pakai IUD
Siap pegi jumpa pakar ko..
Tapi bila pi pasang, doktor tu kata kedudukan rahim aku tu senget sikit
So kalau pasang IUD pun, aku masih boleh mengandung
Kiranya macam tak efektif la pakai IUD tu
So kensel dan aku ambil pil perancang je

Setahun lebih aku makan pil pastu aku stop sebab nak dapatkan anak kedua
Lepas bersalin anak kedua aku makan pil juga
Ada la dalam setahun pastu aku stop so aku  dan suami decide merancang sendiri je
Alhamdulillah... gap juga sampai 5 tahun, baru aku mengandungkan si Amira

Lepas bersalin Amira, ingatkan nak plan sendiri je cam sebelum2 ni
Lagipun aku kan breastfeed 100%
Tah cemana.. ditakdirkan Allah aku termengandung pulak
Perancangan sendiri tak jadi, perancangan Allah jugak yang terbaik
Disamping suami aku yang terbabas tu..huhuhuh.. 
[tetap nak salahkan suami jugak...hahahaha]

So pas bersalin kali ni.. taknak kejadian yang sama berulang
So decide untuk teruskan dengan pil perancang
Nak try implan, aku seriau la nak toreh2 lengan tu
[walopun kena bius kan...]

Ini la ubat yang klinik bagi
Disebabkan masih breastfeed so Noriday ni la yang sesuai
Sebelum2 ni aku makan Mercilon
Dah start makan semalam... walopun aku tak period lagi
[Disamping tu kena pastikan suami juga tidak terbabas lagi..muahahahah]

Korang pulak cemana cara merancang keluarga??
Ce citer... ce citer..

5 comments:

Nory Zoulkefle said...

setakat ni merancang sendiri...
risau jugak kalau terbabas...
tapi kalau dah rezeki, terima jela....hehe

Unknown said...

Sekarang memang merancang sendirik jer.. Dulu masa lepas bersalinkan Anis.. ade amik pil perancang.. tapi banyak kesan lain plak.. Suami suh stop n merancang sendirik. hehehe

Myra Jay said...

Alhamdulillah dah rezeki..
tapi tula antara risiko merancang sniri kan?

Izwa Kamaruddin said...

Dah ikat..x risau dah :)

Anonymous said...

susah juga kan, .... yg penting kena cari yg serasi dgn kita !