Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, April 16, 2013

OH MY DAPUR GAS

Tensen sungguh kalau satu2 benda rosak
Terkini yang rosak ialah dapur gas 
Memula ingatkan gas nak habis tapi sampai hari ni gas tak habis2 pun
Sebabnya masa memula tu satu tungku tu mengeluarkan api merah & jelaga
Habis periuk aku tau...jenuh nak sental jelaga 

Ni la dapur rumah aku

Memula tungku yang belah kiri tu tersumbat
Esoknya tungku belah kanan tu pulak tersumbat
[cam jangkit2 lak]
Yang ok cuma tinggal tungku kecik yang tengah tu je la

Aku dah buka & cuci tungku yang tersumbat tu tapi hasilnya sama je
Maybe dah tersumbat dari saluran yang belah dalam kot...
Tak  reti la aku nak repair..
Kesudahannya guna je la tungku kecik tu untuk buat segala benda
Nak bako tungku pun terpaksa guna yang tu
Lambat la sikit sebab apinya kecik kan...

Korang pernah tak alami masalah dapur cam aku ni?
Nak kena repair @ nak kena humban je dapur ni?
Kena beli dapur baru la jawabnya pasni kot.. [melayang lagi duit...]

** Genap tahun ke-5 guna dapur ni, dia dah start buat hal pulak....

23 comments:

Sidratul Muntaha said...

kami pakai yg bese2 je
tpi tgk burner dia cmmana..
klu rajin
tahan la stove bese tu tuk 3 thun lagi klu thun ke 4 dah jammed.
laki kami la rajin beli je..
ahahhaa
last aritu guna brand singer
pakai dekat 6 thun.

Nurul Ain Zulkarnaind said...

wah susah juga kan kalo dapur xleh hidup..

xleh nak buat keje

Qhaifa Nur said...

perlu ada dapur spare SYANI...
kalau tak susah juga...

Rasp said...

kalo akak..
beli je lah lain...
akak bukan seorang yg penyabar....
dah cuba betulkan tak leh kan...
soooo rasa leceh lak nak guna 1 tunku kecil lak tu....

Lynn Hamzah said...

kesiannya syani...dah lama guna dapur tu ker? kalau dah lama berbaloi ler kalau kena beli ler dapur baru...

Nafira usof said...

saya pakai dapur biasa jer.. rosak jer trus beli baru.. hehehe.. lagi pon dapur skrg kan murah2.. hehehe

Kesuma Angsana said...

kalu rajin kena service sendiri selalu tang yg sumbat2 tu, kalu tak alamat kena beli yg baru ajelah !

Me said...

eden tak faham.. dapur langsung tak leh nyala atau nyalaan kuning n sebabkan jelaga??? btw dapur kita sama... eden dah guna 4 tahun n dalam 2 tahun yang lalu kot nyalaannya mula kuning so jelaga la.. tak tau nak buat apa... tapi eden pasrah je pakai selagi boleh sbb dh cuci bgai pun masih kuning apinya.. ke sebab brand??? stress tau api kuning nie...

Me said...

sambungan >> & eden guna lagi dapur tue hingga skang.

Eliss Mie said...

nasib baik ada seketul lagi yer.. hubby x boleh tolong tengokkan ker?

SYANI said...

Sidratul Muntaha,
Rasanya average ketahanan dapur pesen cenggini dalam 5-6 tahun je kot..

SYANI said...

Nurul Ain,
Betul.. memang susah bila dapur buat perangai..

SYANI said...

Qhaifa Nur,
Ada dapur spare tapi tak tahu le eklok lagi ke tak sebab dah lama tak pakai.

SYANI said...

Rasp,
Tu la hasben un kata suh beli lain je... tapi dia nak beli dapur yang sekali dengan oven tu.. Kalau tersumbat gak jenuh gak kan..

SYANI said...

Lynn Hamzah,
Dapur tu tahun ni masuk tahun ke-5.

SYANI said...

Kerul,
Dapur aku tu menyala tapi apinya besar & kuning la. Siap dengan jelaga lagi... Kalau masak guna tungku tu makanya hitam la bontot periuk belanga aku..

SYANI said...

Eliss,
Hasben saya pun 2x5 je ngan saya.. tak reti nak repair... Nanti nak try tanya kedai boelhe repair ke idak.

mr icham said...

alah....kau godek-godek la dulu...dah alang-alang nak lingkup...kalau menjadi, dia elok balik...kalau tak jadi, humban aje dan replace yang lain...ha ha ha...

anne said...

Dapor gas servis..Dapor gas servis..Pernah dengar tak?
Kalau nak tahu biasanya cina dapor gas servis ni merayap dari rumah ke rumah untuk servis dapor yang tersumbat.Saya tak pernah panggil lagi untuk servis walaupun dapor gas dah tersumbat.Beli baru jer sb dapor saya jenis murah.Dah pakai 7 taun.Ok la tu hihi..
peluang perniagaan

CoOkiE MoNSter said...

Dapur skang sume jenis tak tahan lama..dapur saya baru beli je dah buat hal..tak smpai 3 bulan dah tersumbat 1 hob. Hangin btul...masuk ni dah 2 dapur beli. adeh..

nadiyasiti said...

Sis..dah ada penyelesaian ke?dapur saya pun mcm ni.api merah besar.habis bontot periuk hitam comot..tension

nadiyasiti said...

Sis..dah ada penyelesaian ke?dapur saya pun mcm ni.api merah besar.habis bontot periuk hitam comot..tension

SYANI said...

Nadiyasiti,
Dapur tu saya hantar servis.. Memang lepas tu elok seperti baru.