Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, April 8, 2013

JOURNEY TO BREASTFEEDING

2 anak sebelum ni aku hanya breastfeed paling lama pun 6 bulan je
Yaya paling lama pun 3 bulan
Adib je sampai 6 bulan
Sebabnya... kurang ilmu tentang susu perahan yang aku rasa melecehkan

Kali ni aku berazam nak try bagi susu badan selama yang boleh
Belajar la sikit2 pasal nak buat stok EBM [express breast milk]
Dalam pantang ni bila baby tak menyusu, cepat je cik B membengkak
Pastu sedar2 baju dah basah kena susu
Sehari tah berapa kali nak salin baju... pakai breast pad pun tak guna
Daripada membazir je susu tu, kena la rajin perah kan

Sebelum bersalin haritu sempat la beli breastpump kat Billion
Dulu pakai yang murah je tapi kali ni beli yang elok sikit la
Beli yang manual dulu la... nak beli yang bateri/elektrik mahal la pulak sampai ratus2
So rembat la brand Pureen ni dulu [tapi aku punya warna pink]


So far dah 2 minggu guna pump ni, ok je
Lenguh sikit la tangan bila nak memerah tu.. 
Tapi aku puas hati juga dengan hasil perahan..
Sekarang kalau sekali pam dah dapat 6 oz.

Sejak hari ke-5 berpantang aku dah start buat stok EBM
Kawan aku la yang suruh start seawal mungkin
Tapi aku ni kejap rajin, kejap tak...
Memula aku simpan susu pakai bekas dadih je
tapi sebab space peti ais aku tu kecik so kena la beli plastik storage susu ibu
Hasben aku la tolong belikan... Supportive gak laki aku ni rupanya.
Aku pesan kat hasben takyah la beli yang mahal2.. beli yang affordable je sebab plastik tu jenis pakai buang je pun... So dia beli la yang brand FIFFY ni.. RM15.90 je


 Dalam satu box tu ada 25 pcs. Boleh isi susu sampai 6oz dalam setiap pek.


Hasil perahan pertama yang diisi dalam plastik.. Nak jimatkan space kena baringkan la plastik tu cenggini.

Hasil perahan selama 2 minggu ni.. Sikit je sebab aku tak rajin pam  especially waktu malam.. Malas nak bangun pam susu tengah2 malam. Tu yang bila bangun malam baju sure basah kena susu... 


Tah le masa keje nanti cemana lak. Nak pam kat opis ke idak ke. Lagi satu hal bila nak tinggalkan kat babysitter. Takut gak kot2 babysitter rasa leceh nak bagi susu badan sebab nak kena panaskan dsb. Ntah le... Nak kena gali ilmu susu perahan ni lagi la nampak gayanya..

7 comments:

Anonymous said...

bagus2 KA sokong !

Unknown said...

banyaknye stok susu.. memang meriah lah tu.. elok gak kalo dapat BF bb.. saya dulu susu x banyak.. tapi sampai sekarang Delisha masih nyusu badan.. campur2.. kat bbsitter memang hantar susu formula.. kat rumah jer DF.

Unknown said...

cayalah mama..bagussss semangat...

azhariahzuber said...

awak kalu nak plastik susu murah ada dijual di onebabyworld jenama autumnz. twin pack 25+25=50kpg cuma rm19.++ sajo


saya suggest kalau xnak pump tgh malam, bleh je pump sebelum tido. tapi esok pepagi kena pump cepat sikit kalu x banjir. hehehe

AdaM Hawa said...

banyak dah tu kak.. mesti boleh!!

Eliss said...

aku ni mula nak insaf :p ingat mls pam kat ofiz, sekali sakit pulak. hahaha

nuha dulu relax jer x pam, balik terus DF.

Rosmawani♥ said...

Wah byknya susu..semoga kita dpt bfanak shingga 2tahun :)