Sunday, February 24, 2013

MENILA BAJU SEKOLAH

Terrajin lak aku nak menila baju sekolah Yaya Sabtu lepas
Aku suka nila  baju tapi idak le tiap2  minggu aku nila baju Yaya
Kalau tengok dah agak2 kepam kaler baju tu, so aku nila la
Masa aku duk hostel dulu pun aku suka gak nila baju sekolah aku 
Tapi masa dulu kena pakai nila buku tu...Old skool la katakan. 
Jenuh nak keluarkan kaler biru tu 
Selalunya aku masukkan kiub nila tu dalam stokin pastu ketuk2 kasi hancur
Baru la cepat air nila tu membiru..

Tapi la ni dah senang sebab dah ada nila cair


Ni la nila yang aku dok pakai sekarang...
Brand UJALA... cam nama hindustan lak..


Dulu kan, masa aku sekolah2 dulu, aku tak suka nila baju
Sebabnya, selalu sangat bertompok2 & tak rata
Nampak sangat hodoh baju aku.... dah le tu nak hilangkan tompok2 tu kena la aku basuh lagi sekali.. Wa..tension nak mengisahlan baju sekolah. Tapi bila tengok baju sekolah sendiri kepam tak berseri cam tak best la pulak. Oh ye, aku tak pernah pakai clorox untuk cuci baju sekolah. Guna clorox hanya untuk kekotoran degil sesangat.. cam selalunya kat kain buruk ke, pengelap kaki ke, tuala ke... Tapi lepas tahu teknik menghilangkan tompok tu @ taknak bagi bertompok tu, mood menila tu kembali semula.

Tudung Yaya sedia untuk dinila...

Tapi paling tension bila waktu menila tu akan berlaku masalah tompok2 akibat penilaan yang tak rata
Melalui pengalaman aku, sebenarnya ada jenis2 kain yang cepat bertompok ni
Especially kain jersey @ kain t-shirt memang senang bertompok
Lagi satu, kalau tak nak bertompok, jangan guna fabric softener masa basuh baju
Kalau guna memang kebarangkalian baju tu nak bertompok  tinggi

Tapi kalau bertompok, senang je solutionnya
Aku guna sabun mandi je..
Genyeh je sabun mandi kat kawasan yang bertompok tu..Pastu bilas la
Insya-allah hilang le tompok2 tu... Takyah susah2 nak basuh balik semula.

Pastu apa lagi... kasi jemur la..
Suka nengok baju yang dah dinila... baru la nampak cam baju baru..
Habis semua baju kaler putih aku nila..hahahaha


3 comments:

syuk bro said...

macam mane nk menila pakaian (b)

Zaky Zubaidi said...

Bla kita sbun nnti jdi tompok putih dkt tmpt kta sbun tu

Nor Ziyana said...

Aasalamualaikum,,nk bertnye lh,,mcm mne ye kalo nk nila baju t,shirt ank bujng ni,,baju tadika ni kotor je mnjngnya. Pening dh nyetal2 xhilang,,so ingt nk nila je,,boleh tlng ajar kan x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...