Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 16, 2012

CIKGU PUN PANDAI BERNIAGA SEKARANG NI

Hari Jumaat lepas, Yaya bawak balik jadual kelas dia
Selain tu ada jugak dia bawak kertas lain pulak
Ingatkan surat pasal cuti Raya Cina minggu depan
Tapi rupanya kertas cikgu bagi suruh beli ubat homopati

Tapi ni bukan kat sekolah kebangsaaan, tapi kat sekolah agama
Cikgu sekarang ni bukan main lagi dok promote barang kat murid2 tau
Siap kasi form order suh mak bapak isi.. sabo je lah
Bukan le kata menda tu tak elok tapi tau je lah budak2
Apa saja cikgu promote, semuanya nak beli
Tak paham bahasa "nanti" lak tu
Siap pesan, "Isnin nanti cikgu suruh bawak duit"
Macam paksa beli jer....
Bila aku cakap tak payah beli, mula la tarik muncung 14 inci sambil mata bergenang2 air mata

Ini la bendanya yang cikgu promote tu 
MINDA SOLEH [sebotol RM10.00]
-gambo gugel je-


Masa Yaya kat tadika hari tu pun cikgu promote benda gak
Masa tu Kismis Minda yang tutup kuning tu
Saploh hinggit gak.... 
Tak nak anak merajok, beli la jugak kan
He..he..he...
Nak anak bijak pandai, korban je la 10-20 hingit.. 
Kalau benda2 cenggini, aku boleh terima lagi
Tapi ada sekali tu, cikgu tadika dok promote YAKULT
Siap suruh bagi mak pak isi borang oder.. adoyai..
Dah le harga standard..ingatkan kalau kat sekolah dapat le harga murah sikit.
Pastu aku cakap kat Yaya, takat Yakult ni, esok sedozen mama beli kat ko!
Beli kat pasaraya YST murah sikit dari beli kat cikgu...
Pandai sungguh cikgu cikgi meniaga zaman sekarang ni kan????


8 comments:

lieyalatif said...

lor.....sempat gak cikgu2 ni berniaga yeak.....ni mesti pengetua tak tau nie....ikut kan mane boleh....dah le bunyi2 mcm memakse....haish...mcm2 hal lah kan....

yana halim said...

mcm paksa jek....amik kesempatan kat kenaifan budak2 cikgu cikgi nih...

|| NaFiRaa || said...

ler.. ade jugak kes macam nih.. kalo zaman kita2 dulu.. cikgu jual buku jek.. skrg macam2 bende ade..isk3..

Qhaifa Nur said...

anak yang sekolah agama pun pernah bawa balik kertas ni....

Ida Rahayu Yahya said...

aii
bukan ke dari dulu mmg cikgu2 sume buat bisnes2?
dari zaman aku sekoalh kecik lagi
ala der..
kismis2 n ubat2 tu ade jer jual kat kiosk2..
bersepah aku tgk..
anak pandai ni ke tak..
bagi mkn yg fresh2 sudah lor...
yg awet2 ni la bahaya even la marketing strateginya ckp guna ayat2 la ape la..
lepas ni..
ko baca byk info sains
asala yaya t=rengek jer..
ko goggle
pastu tunjuk...
ape khasiat dgn tak khasiat...
budak2 skrg ni kena jujur ckp
jgn temberang
klu takde duit
ckp jer atkde duit
klu membazir
ckp jer membazir..
ni baru sorang anak gini
klu anak lenlain?
bengkok kita cari duit..
klu aku..
tak dan la..
sbb mak bpk aku dulu pun gitu..
asal cikgu buat gini
mak kau direct jer ckp
:ckp jer dgn cikgu,nak bayo yuran sekoalh pun hutang2..lagi nak benda bukan2..nak mkn pun susah,lagi mintak beli bukan2.
aku pernh ckp dgn cikgu aku,terdiam la dia.
ade jugak cikgu bengkeng..
aku terus la ckp:
mak bpk saya cari besi buruk tgh2 panas,cikgu.
tuk sekolahkan anak2..
masa tu la cikgu aku terdiam betul2.

Dalila Hamid said...

smpt lagi berniaga.... :)

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

hehe..tak bolehla mcm tue... cikgumengajar jelah..

mr icham said...

nasib baik cikgu tue takde bagi form takaful...mai suruh yaya bagi form aku kak cikgu tue...cakap cover comes first...bergenang tak air mata cikgu dia tue..hehehe...