Tuesday, February 17, 2015

JASMIN'S FIRST FOOD

Yeay.. Jasmin dah genap 6 bulan
Dah boleh bagi makan....
Eksaited mak ko...
Dulu masa Amira pun camtu juga
Eleh... seminggu pertama je aku eksaited pun
Masuk minggu kedua, semuanya hanyut....
Balik2 nestum, balik2 bubur nasi
Takpe kali ni kita tengok "R" mama singgah berapa lama

Untuk permulaan, konon mama nak buat puri carrot
Tapi nunggu budak ikan datang, carrot takde katanya
Ada labu je... Labu pun labu lahhhhhhhhhh

Nak bagi lagi sedap, tambah kismis sikit
Lepas stimkan labu, kasi sejuk jap pastu blend je..
Habis semangkuk Jasmin makan
walopun memula tu terkulat2 muka dia 
Ye le kan.. fes time merasa benda lain selain susu nenen kan
Balance kita simpan buat stok untuk hari2 seterusnya


Untuk hari kedua pulak, buat puri buah pulak
Siap suh hasben gi kedai beli buah
Kali ni buat puri epal + pear pulak
Yang ni laju je si Jasmin makan... sedap gamaknya
Manis2 buah kan... 
Cam biasa, ada balance buat stok juga

Selain tu, aku dah standby beras blender untuk buat buat bubur nasi
Kekdahnya senang je... kawan aku ajar
Basuh beras, toskan, pastu goreng tanpa minyak
Bila dah agak2 garing, kasi sejuk pastu blender kering sampai halus
Pastu simpan dalam bekas kedap udara
Bila nak masak, ambik la berapa sudu kome nak pastu masak cam biasa
Masa memasak lebih singkat sebab beras dah hancur kan
Dah jadi cam nestum beras tu...
Kalau rasa tekstur tak berapa halus, bila bubur dah masak
blend je lagi sekali supaya betul2 halus
Idak le anak tu tercekik nanti..

Ok tu je nak citer
Esok nak buat puri apa lak ye??


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...