Wednesday, November 5, 2014

ANAK ITU UJIAN

Kome dah tengok baby Che Ta ngan Zain??
Comel sangat kan????
Gebu gebas gitu rupa parasnya
Subhanallah... indah ciptaan Allah

Aku come across dengan status Yana Samsuddin kat fb
Memang setuju dengan pandangan dia

Ya anak itu ujian
Ujian pada ibu bapa, ujian pada orang disekelilingnya sekali
Dengan anak juga boleh jadi penyebab kita ke syurga ataupun neraka
Hakikatnya anak adalah amanah Allah yang perlu dijaga

Anak yang cantik, anak yang cacat, anak yang bijak, anak yang kurang cerdik
Semua ujian pada kita
Terpulang pada kita bagaimana kita menangani ujian itu

Apabila orang puji anak kita comel, cantik, putih, cerdik
Apa kita rasa?? Bangga, riak, risau?
Pehtu mula la kita kata tengok la maknya, tengok la bapaknya..
Ha.... jaga2.. akan ada riak disitu ye...

Bila orang kata anak kita degil, hitam, nakal, buruk
Apa pulak kita rasa???
Bengang, marah, geram, tak puas hati?
Macam kita tak redha dengan pemberian Allah pulak

Nampak tak camne ada ujian disitu??
Sejak anak itu diletakkan ke rahim ibu, sudah bermula ujian kepada kita sebagai ibu bapa

Seharusnya kita bersyukur.. syukur.. syukur
Dikurniakan anak, diberikan rezeki, diberikan ujian
Sebab Allah sedang menilai kita, memerhatikan prestasi kita melalui ujian yang diberikan
Dan yang paling penting Allah telah pilih kita menjalani ujian sebagai ibu bapa

Jangan tengok dan nilai anak orang lain
Sebaliknya tengok diri sendiri, tengok anak sendiri
Yang penting berusaha melindungi diri sendiri & ahli keluarga sendiri dari azab api neraka.


3 comments:

lieyalatif said...

betul tu....anak che ta semua puji lawa cantik comel...tu dah bahagian dia... yg sampai kite plak terpesong sbb pikir yg bukan2 kan.... semua tu rezeki Allah...terima dgn redha....

Aini said...

ye betul tu.. setuju. baby mmg comel2 semua sbenarnya.. =)

Kesuma Angsana said...

comel dah rezeki mereka kan !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...