Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, September 7, 2012

ANAK SUSUAN - IBU SUSUAN

Tadi terbaca blog si Aty Fared pasal anak susuan
Rasanya isu pasal ibu susuan & anak susuan ni memang ada menimbulkan kekeliruan
Dulu masa sekolah2 pernah rasanya belajar pasal benda ni kat subjek Ulum Syariah
[dah tak ingat la pulak..
tapi sebab dah lama kan & aku pun tak pernah bertemu isu ni secara langsung so takde la nak beria2 sangat ambik tahu

Tapi bila si Aty timbulkan isu ni ni tetiba buat aku nak mengkonfemkan ilmu cetek yang aku tahu ni
Ye la kan, isu ibu-anak susuan ni kan berkaitan dengan nasab/keturunan

Masa aku dalam wad masa bersalinkan Adib dulu, ada sorang kakak ni baru bersalin jugak
Tapi dia bersalin 3-4 hari awal dari aku la
So hari pertama & ke-2 tu, susu badan aku belum ada lagi kan
Makanya sebab kesiankan anak aku yang meraung2 masa tu dia bagi la anak aku menetek susu badan dia
Masa tu aku tengah mandi & dia pun tak pulak mintak izin untuk susukan anak aku tu
Aku tau2 masa aku kuar toilet, anak aku takde dalam takung
Sedar2 anak aku tengah mengopek dengan dia... pastu baru la dia cakap, anak aku menangis lama, lapar agaknya tu yang dia susukan anak aku tu..
Rupa & nama kakak tu pun aku dah tak ingat dah.. cuma aku sempat la cakap terima kasih kat dia
Tapi masa tu tak tertimbul la pulak isu pasal dia jadi ibu susuan sebab sefahaman aku masa tu anak aku cuma menetek sekali tu sahaja & syarat nak jadi anak susuan adalah 5 kali susuan.

So aku menggoogle pasal isu ibu susuan ni
Alhamdulillah, jumpa juga penerangan yang jelas dari Ustaz Azhar Idrus

So konfem la akak tu bukan la ibu susuan anak aku
So takyah risau la...

Anak korang pernah tak minum susu badan orang lain??

6 comments:

|| NaFiRaa || said...

okeh.. jelas sgt penerangan dari ustaz azhar tu.. mekasih yer sebab share ilmu neh.. sebelom nih tak tahu pon syarat susuan nih..hehehe

:: Mrs.Eady :: said...

bahaya nyer...kakak tu pun kenapa buat mcm tu..

SYANI said...

Nafiraa,
Alhamdulillah... sama2 kita dapat ilmu hari ni.

SYANI said...

Mrs Eady,
Kakak tu kata dia kesian tengok baby menangis. Memula nak marah juga tapi dia dah bagi susu tu, diam je la..

aTy _faRed~ said...

hurrmm..tu awak dah tau..hanyer sekali..macam aty...yang betul2 pasti sekali tu..yang tak pasti..?? yang tak perasan..?? tak musatahil dah berkali2 kan since anak aty pon dah duduk 2 bulan kat situ..tak de sape dapat agi jaminan berapa banyak dah anak tu minum susu ay..hanye sekali tu atau dah banyak kali...haaa....tu yang buat hati was-was..macamane pulak kedudukan anak2 tu nanti..sebab kite tak betul2 tau kan...*sigh..tak pe lah..aty pon ngah carik org yang lebih alim untuk menjelas kan kedudukan sekarang ni...sebab risau..

neway..thanks sharing ilmu..:)

mr icham said...

dah tentu la...haikal dulu menetek kat kembar ana...berapa kali kenyang daa...so, haikal dengan arisya (sepupu dia) tak boleh la nak kahwin dsb...he he he....