Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, October 13, 2014

KUMPUL EBM DENGAN FARLIN BREAST SHIELD

Ini kali kedua aku akan terjebak dengan dunia EBM
Dulu masa dengan Amira hanya mampu sehingga 8 bulan je
Bukan aku takmo bagi tapi dah takde demand dari Amira
Lagipun masa tu dah terpregnant
So dunia EBM hanya terhenti takat tu

Kali ni dunia EBM aku kembali lagi
Harap2 kali ni dapat susukan Jasmin sampai 2 tahun
Tapi target jangka pendek sampai 6 bulan secara eksklusif dulu
Pastu lanjutkan ke setahun pulak, pastu setahun setengah dan seterusnya
Susu formula pun dah mahal weh sekarang ni...
Better bagi je la susu badan... jimat sikit.. khasiat pun banyak

Stok EBM kali ni aku buat sikit je.. 
Tak macam Amira dulu.. sampai penuh freezer 
Lagipun kali ni aku start lewat sikit buat stok
Lagi 2 minggu nak keje baru terhegeh2 nak pam
Ni je stok frozen setakat hari ni...

Tapi bila tengok stok sikit ni risau juga kot2 tak cukup untuk baby
Terganggu emosi kejap..
Tapi idak le berputus asa...
Lagipun aku tak target nak buat stok frozen banyak2
Better buat stok fresh untuk baby
Perah hari ini untuk stok esok  [dasar malas kan...]

Untuk mengelakkan pembaziran susu, 
Aku beli breast shield 
Dulu memang dah tau wujud benda ni tapi ya allah.. mahal harganya
Rasanya dekat seratus kot dulu aku tengok
Tak berbaloi rasanya nak beli

Tapi haritu tertengok kat LAZADA ada jual brand FARLIN ni
Harga tak mahal sangat.. dalam RM23 kot
Terus la beli...
Ha... ini la rupanya breast shield tu

Buat yang tak tahu, kenapa aku kata boleh elakkan pembaziran
Sebabnya selain melindungi sore nipple dan mengelakkan baju basah kena susu,
ia juga berfungsi menakung susu yang keluar tu
Dulu masa Amira, kalau sebelah breast Amira menyusu, 
Sebelah breast lagi aku tadah dengan botol
Susu yang meleleh2 tu jangan disia2kan... at least dapat juga 0.5 ke 1 oz tau
Tapi bila tadah dengan botol risiko untuk tumpah sangat la tinggi...
Rugi susu kalau tumpah tau..

dalam kotak ni shield ni ada sepasang tau


So dengan ada breast shield ni, kalau sebelah breast baby hisap
Pakai la shield ni kat breast sebelah lagi...
Lepas habis sesi menyusu, susu yang bertakung dalam shield tu kita transfer ke dalam botol pulak
Macam tu jugak bila tengah pam susu
Macam aku ni pakai pam manual je so sebelah pam, sebelah tadah
Kalau sekali tadah pun dapat 1oz, kalau 3 kali tadah kan dah dapat 3 oz
Dapat la stok untuk 1 sesi Jasmin minum
[Jasmin minum 3oz sekali minum]


***Teringin nak beli Spectra M1 pulak... 

3 comments:

Unknown said...

tak pernah tau pulak pasal breast shield nih.. memudahkan jugak yer.

meriah jugak susu Jasmin nih. siap boleh buat stok lagi.

Unknown said...

gud luck mama =) insyaallah sampai 2tahun

Rizziela said...

Good Luck...teruskan sehingga 2 thn yer