Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, August 2, 2013

TOLONG LA.... BERHENTI MEROKOK

Baru tengok video ni kat fb
Memang menyentuh perasaan aku
Tahniah pada sapa yang create vid ni..

Dah banyak fatwa kata MEROKOK ITU HARAM
Tapi ramai yang cuba nak nafikan sebab diri sendiri hisap rokok
Tak tau nak kata apa dah
Kalau lepas tengok ni pun takde perubahan
Sah2 la hati tu dah keras/hitam

Korang tengok la sendiri video ni
Paling sentap tang part Ustaz Don cakap:

BILA HISAP ROKOK, DIA MASUK DALAM PARU2
BENDA HARAM DAH BERCAMPUR DENGAN DARAH
DARAH KISAR JADI AIR MANI
AIR MANI ESOK BUAT JADI ANAK
ANAK TERBINA DARIPADA BENDA YANG HARAM

Masya-Allah... terus aku teringat anak2 aku


Bak kata Ustaz Don, benda ni nampak kecik tapi kesannya sangat besar

Mungkin sebab ini anak2 kita nakal, degil & keras hati
Ya-Allah... ampunkan kami semua...

** Buat En Suami tersayang... tolong la berenti merokok mulai sekarang
[Jangan nak pertikai2 lagi ye.. sebab kalau kita nafikan macam kita nafikan hukum Allah]



12 comments:

Lynda Che Lah said...

alhamdulillah encik suami sy dah berhenti sbelum kawin dulu..tp kdg2 keinginan tu ada..bila dia ckp nak start hisap rokok balik..sy ckp "aik awak tau kan..umpama makan babi hisap rokok tu.."terus kansel niat...mmg fatwa mengatakan haram kak Syani..semoga perokko tegar terbuka minda mereka..

Qhaifa Nur said...

macam hubby pula bln posa bole berhenti sebab tak nampak orang hisap..habis posa start merokok...
sebenarnya terpulang pada tuan punya badan sendiri kan syani..nak sihat berhenti...

SYANI said...

Lynda,
Betul dah ada fatwa tu tapi tak semua negeri fatwakan haram tu.

SYANI said...

Kak Qhaifa,
Sekarang ni dah takleh ikut diri sendiri kak sebab ini libatkan hukum... Kira rokok dah jadi cam arak la tarafnya sekarang ni..

(^_-)V said...

huhu sha sensitif betul bila isu ni, memang sha anti sangat pada perokok yang tak nak berhenti merokok, memanglah ajal dan maut tu ketentuan Allah, tapi rokok la salah 1 sebab kematian arwah ayah..
Arwah ayah pun sehari sebelum dia meninggal, dia kata buang rokok tu jauh-jauh.
Doktor pun takkan nak rawat sangat perokok ni, diorang marah lagi ada bila dah sakit nazak nanti..huhu masa tu isteri la kene hadap sume benda tu, kene marah dengan doktor..
kalau sayangkan isteri & anak-anak berhentilah merokok tu..

SYANI said...

Betul cakap ko Sha...
Tah tang mana la kebaikan merokok tu along pun tak tahu...

Abg Mi ko lak janji tinggal janji je... Harap2 pasni ada la perubahan.

Nafira usof said...

mmg patut haramkan terus rokok nih.. dah lah bau busuk. isk~ benci rokok~

SYANI said...

Nafira...
Sama la kita..

Haritu kan dah kuar TV pasal shisha haram. Patutnya rokok pun kena isytihar haram cam dalam tv.

Masalahnya tu la kan cukai rokok tu salah satu income kerajaan..tu sebab tak berani nak declare HARAM terang2an..

Ann Ishak said...

payah nak berhenti merokok ni kalau takde nekad dalam diri

Eliss Mie said...

aku pun sama gak. aku pernah query ngan laki aku pasal ni la jugak. aku cakap kalau minum arak amalan kita tak diterima Allah 44 hari kan, mcm mana dengan rokok. ianya haram jugak. dia diam ajer.dia kata tengah slow2 berhenti. moga lepas ramadhan ni stop terus para suami kita yer. amin

Nur Shahirah Abdullah said...

Salam . Nak tanya lah . Kalau lah bapa yang merokok Dan melahirkan anak yang soleh . Adakah anak itu akan ke neraka kerana ulama' mengatakan benda yang haram jadi neraka lah jawabnya .

Nur Shahirah Abdullah said...

Salam . Nak tanya lah . Kalau lah bapa yang merokok Dan melahirkan anak yang soleh . Adakah anak itu akan ke neraka kerana ulama' mengatakan benda yang haram jadi neraka lah jawabnya .