Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 18, 2016

BERANIKAN DIRI MASAK NASI BRIYANI

Tak pernah hayat aku masak Nasi Briyani tau
Suka makan je, masak tak reti..hahahah
Sekali beli pun sure tak lari RM8-RM10 sepinggan kan
So hasben  suruh aku masak...hahahaha
Gigih aku mengoogle resepi [nak cari yang paling simple & sedap gitu]
Ate, kalau yang pelik2 tu banyak benar bahannya2...
Tak kuasa la....

Hasilnya setelah berhempas pulak 2 jam di dapur...
Jeng..jeng,...jeng..
Idak le malampau pun lauk2  pauk aku tu
Takat ayam masak merah,  dalca, jelatah & papadom je
[Abaikan kuah ayam tu macam nak melimpah sebab aku malas dah nak salin mangkuk lain..]

Aku pakai rempah briyani Adabi je
Resepi pun aku folo yang kat paket tu je
Mana bahan takde aku skip je...
Ada bahan aku ganti dengan benda lain
Cam dalam resepi guna minyak sapi, aku pakai butter je
Pastu rempah 4 -5 sekawan tu, aku pakai yang dalam peket bunjut sup tulang Adabi tu je
Gajus tak bubuh, aku bubuh kismis je
Daun pudina takde, aku letak daun ketumbar je..
Ada yang suruh letak susu cair, takat nak pakai satu cawan, malas la aku nak tebuk tin...so tak bubuh la... boleh gitu???hahahaha
ha.. gitu la kekdahnya...

Dalca pun first time buat, resepi ikut syok sendiri je
Guna kacang dhal, kentang ngan carrot je
Cara masak pulak, aku buat cam nak masak kari
Cuma aku kurangkan rempah kari, kang dalca jadi kari lak...

Ayam masak merah pun, buat yang biasa2 buat tu je.. takde spesel pun
Jelatah pun main campak2 nenas, timun, bawang & cili pastu tabur garam+gula...
Papadom tu goreng je la cam biasa..


Tayang lagi sekali, hasil usaha aku yang berani...
Walopun idak le sesedap yang kat kedai,tapi agak berpuas hati la dengan hasilnya
First time le katakan....
Yang penting suami kata PASSSSSS


8 comments:

Mummy Sher said...

Alhamdulillah dah berjaya masak. Kita ni sampai sekarang tak berani lagi nak cuba masak. belum ada keyakinan. risau tak menjadi dan tak sedap. apa pun tahniah untuk awak..hehehe :)

Aqilah Azmi said...

alhamdulillah huhuhuhu TT_TT
tapi yg sedih nya sbb qila terliur ni acane ni hahahhaa
congrats kak wuhuw

Qhaifa Nur said...

Nmpk sedap....
Kat umah ni pula..klau cik hubby x bantu mmg x pass...

Jannah Najiha said...

Aduh, sedapnya kak.. Teringin pulak nak makan..

- dieyana - said...

huii..ini kira hebat nih... tahniah! nmpk sedap tuu..

Rizziela said...

Syabas.. sy blm berani lg

eima said...

ok la tu ...pasni boleh buat lagi ...sy nk masak nasi tomato pun tak lepas lagi takut nk buat

Mummydearie said...

Sekurang-kurangnya dah juga lepas first time masak briyani. Ni akak nak 'bangga diri' jap ~ akak tak pernah lagi masak briyani. Keh3x.

Wah, kira ni main campak baling macam dah expertlah yerk? Janji kita makan sedap, suami kata sedap, sedaplah tu. Orang lain kata tak sedap pedulilah, bukan kita masak untuk depakan ^_^