Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, September 24, 2013

INTRODUCTION TO SOLID FOOD

Alhamdulillah Amira dah genap 6 bulan Ahad lepas
Sudah sampai masanya memperkenalkan solid food untuk cik gebu
[Lambat pulak kali ni... sebelum2 ni umur 4 bulan aku dah kasi anak2 aku makan]
Kenkonon nak ikut cara yang betul la...cewah

Sebagai introduction, aku buat la puree epal
[Rebus dulu epal tu kasi lembut, pastu blender]
Sebelum2 ni aku bantai nestum Nestle je kat anak2 aku
Dulu aku nak senang je.... 
Menggigih la aku suh laki aku pi beli epal merah
[Kalau tak cakap kang, dia bantai beli epal hijau pulak kan..]

Ini la puree epal untuk cik gebu
Campur sikit dengan EBM
[buat sikit je takut cik gebu tak makan banyak]
Pastu sediakan air masak juga

Cik gebu pun dah standby pakai bip
Kang tak pasal2 comot satu badan
Siap letak dalam bouncer lagi sebab takut cik gebu tak dok diam

Suapan pertama... 
Mula2 buka je mulut tu... cam behave sangat kan...

Dah start buat muka pelik
Sambil juih2 lidah tak mo makan
Agaknya rasa lain macam kot.. ye la selama ni asyik bantai susu je kan

Cubaan diteruskan untuk 2-3 suap seterusnya
Hazab ko.... berhempas pulas dia duk dalam bouncer tu
Sampai ke muka2 comotnya...
Ingatkan kot2 la epal tu tak sedap
Aku rasa manis & sedap je..

OK la..dapat 2-3 suap for beginner
Sesi petang aku suap lagi.. dia dah ok sikit
Cuma masih tak reti nak telan betul2.. 
Nanti kita cuba lagi ye...

No comments: