Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Friday, August 22, 2014

PENGALAMAN BERSALIN KE-4 - RAHIM KOYAK

Semuanya berlaku terlalu cepat
Disebabkan aku dah full dilate dari dalam wad
Terus dimasukkan ke labour room dengan katil2 wad

Sampai labour room, terus salin baju, tukar katil
Nurse pecahkan air ketuban
Pastu terus nurse suruh aku push
Aku sangat tak bersedia nak push tapi aku try juga
Memang takde la terberak kali ni..heheheheh
3 kali push akhirnya keluar la baby
Aku rasa semua tu ada le dalam masa tak sampai 10 minit pun
So tepat pukul 3.10pg, selamat la baby dilahirkan..
[tak sempat juga la hasben aku nak tengok aku bersalin kali ni]

Aku dah le tak pakai spek kan..
Masa nurse suh tengok anak apa aku main agak je
Sebab anunya tak nampak bulat pun terus aku cakap PEREMPUAN
Nurse pun kata ok.. so betul la tu kan...
Ok.. aku ngaku aku agak frust masa ni sebab aku harapkan baby boy
Tapi nak buat cemana kan... gegirl juga yang aku dapat.. terima je la
Alhamdulillah..

Bersalin kali ni memang tak kena gunting pun
Koyak sendiri je tapi still kena jahit juga
Baby pulak tak diletakkan terus ke dada sebab baby dah berak dalam perut
Dah makan taik dah pun.. so diaorang bawak ke nursery untuk cuci dulu

Masa nurse tengah jahit tu aku dengar dia jering "OOZING" [tak sure spelling betui ke idak]
Pastu dia suh panggil 2-3 orang doktor
Dan aku agak mesti ada something wong
Dan2 ramai terus nurse mengkerumun aku..
Siap ada nurse yang urut2 perut aku
Aku ingatkan uri aku tertinggal dalam @ tak lengkap @ rahim aku takmo kecut
Pastu aku dengar nurse tu cerita pada doktor apa yang jadi
Katanya masa dia tengah jahit tetiba ada lagi darah yang terpercik dari dalam

Makanya doktor pun mengkelebek la mektom aku...
Aku diam je.. tak tahu nak cakap apa
Yang aku tau aku kena bius kat peha 2x
Aku dengar doktor sebut tampon, benang, dan apa benda tah yang cam mulut itik tu
Rasa cam terowong je kat bawah tu...
Yang pasti memang ada banyak jahit kat bawah tu.. luar dalam
Lepas tu masuk sorang lagi doktor... depa citer2 lagi [ckp omputih]
Baru la aku tau yang sebenarnya pangkal rahim aku koyak
Katanya aku hilang banyak gak darah... ntah le...
Doktor pulak asyik tanya Puan sakit ke???
Aku cakap takle sakit tapi lenguh...
Atenya aku dah kena kangkang lama la pulak...

Sambil kena jahit, tangan aku pulak kena cucuk jarum lagi
Tangan kanan pulak dicucuknya
Aku dah cuak kot2 kena operate pulak..
Sakitnya Allah je yang tahu

Ok lepas siap segala jahit bagai.. baru la aku ditinggalkan sorang2
Aku tanya nurse anak aku cemana
Dia kata anak aku tengah dimonitor sebab dah makan taik
Kalau ok baru diaorang hantar ke labour room

Sementara menunggu baby dan hasben masuk..
Sempat lagi tangkap gambo walopun tangan sakit kena cucuk jarum

Tak lama pastu baru diaorang hantar baby
Dah siap cuci & berbedung..
Baby baru...
Tak sangka baru mengeluarkan satu nyawa 

Baby ni gegirl
Berat 3.49kg..
Pergh... paling berat antara bayi2 yang pernah aku lahirkan
Patut la sampai koyak rahim mama ye sayang...

Tak lama pastu baru la hasben aku boleh masuk
Terpaksa la dia tengok rupa aku yang dah cam hantu kak limah tu
Pehtu aku suruh dia azan & iqamatkan baby
Bila aku letak gambo ni kat fb, ramai ingat hasben aku pakai unifom keje
Walhal kemeja tu kemeja biasa
Maybe sebab dah sama kaler dengan unifom kan..

Bila dah selesaikan bab baby, baru aku suh dia selesaikan aku..hehehe
Aku suh dia ikat rambut aku elok2
Pastu nurse masuk bagi air milo
Kena la dia  bagi aku minum kan... Tangan  aku kiri kanan dah berwayar bagai..
Tangan kanan kena wayar untuk cek tekanan darah
Tangan kiri pulak kena masuk ubat apabende tah..
Pastu aku cakap kat hasben aku takmo dah beranak lagi pasni
Hazabnya nak beranak kali ni rasanya.... serik pulak aku rasa

Kira2 2 jam jugak le aku dalam labour room tu
Tapi aku suh laki aku balik je dulu 
Tak payah tunggu aku masuk wad le kiranya
Kekonon aku terer la kan...hehehehe
Aku suh dia bawa uri balik rumah untuk diuruskan
Lagipun hasben aku bawa anak buah dia sekali untuk teman malam tu
Lagipun anak buah tu nak sekolah... sian pulak kat dia kan

Bila dah settle & siap2 untuk masuk wad, bila bangun dari katil tu memang aku seriau
Dengan darah banyak, dengan jahit yang banyak 
Tambah pulak bila aku berdiri tu aku cam nak pitam & pening
Nasib la ada nurse yang baik menjaga aku..

Bila dah hantar ke wad, aku ingat nak pi la tukar pad & basuh2 kaki aku yang berdarah tu
Tapi memang aku tak mampu....
Aku mengantuk & pening sangat..
Last2 aku tido je dengan keadaan camtu

Sejam pastu kan dah pukul 7
Doktor akan round & nurse akan datang bersihkan katil
Jenuh la aku nak gi toilet... memang aku nak pitam kat toilet
Sah la memang banyak darah aku hilang masa bersalin tu
Sebelum2 ni tak pernah pulak rasa camtu
Sampai kat toilet aku boleh duduk atas lantai.. aku tak mampu nak jalan
Aku siap merangkak masuk dalam shower
Bukak air terus aku duduk bawah air tu... rasanya kalau aku tak kuat dah lama aku pengsan dalam toilet tu
Cuci & mandi ala kadar, salin baju, pastu terus aku jalan slow2 sampai katil & terus baring.. takde daya dah
Kebetulan sarapan pun sampai... aku makan le dulu untuk tenaga

Pastu doktor pulak round.. sah le aku kena seluk lagi untuk cek jahitan
Takutnya.... nasib la doktor tu pompuan.. idak le sakit dibuatnya
Memula dia kata kalau takde apa2 dah boleh keluar petang nanti
Tapi bila doctor pakar yang round, dia suh aku stay wad sehari lagi sebab nak monitor aku
Selfie jap dengan baby...
Masa ni aku dah ok sikit dah...

Inilah dia si bambam bila dalam wad
Baru 2-3 jam dilahirkan dah berak 3-4 kali..huhuhu
Kuat berak rupanya budak ni

Tak lama pastu datang lagi sorang doktor 
katanya nak cek baby
Hasil cek2 baby semuanya ok... alhamdulillah
Pastu datang pulak sorang lagi doktor
Nak ambik darah aku...
Katanya kalau darah aku kurang dari 8, maybe aku kena masuk darah petang nanti
Ye la kan.. nak menggantikan darah aku yang hilang tu... aduhai jenuh la...
Tapi aku harap idak le sampai stage tu kan...

Lepas doktor tu blah, sempat la aku baca report yang doktor tulis tu
Tak le berapa paham sangat apa bendanya
Tapi ada perkataan CERVIX TEAR & BLOOD LOSS approx 500ml
Wah.. banyak gak tu kan sampai 500ml kan????

Tengahhari pulak ada la member2 opis datang melawat
Sepupu & pakcik hasben aku yang kebetulan ada kat spital tu pun ada gak melawat kejap
Tak lama pastu baru la hasben, cik besah, cik ana & kakcik datang
Kakcik punya la eksyen takmo langsung duduk dekat aku
Jeles la tu aku ada baby baru kan...
Terima kasih la pada semua yang sudi melawat ye...

Sebelah petang pulak, doktor ada datang cek katanya hasil ujian darah aku adalah ok
So tak perlu la kena masuk darah.
LEGA!!!!!!
Katanya kalau takde apa2 esok dah boleh keluar.. alhamdulillah
Sonya bermalam la aku sehari lagi di spital
Berehat la aku sepuas2nya dalam wad.. baby pun asyik tido je
Aku pun sampai dah tak larat nak tido le pulak...hehehehe

Esoknya pepagi masa doktor round dia pun cakap semua ok
Tapi tak cakap la pulak boleh discaj ke idak
Dah tengahhari baru la nurse cakap dah boleh balik
Cepat2 la suh hasben datang... 

Hasben aku sampai dalam kul 3ptg
Aku pun siap2 kemas barang & bersihkan diri sebelum balik
Sementara tu hasben aku pi settlekan bil hospital
Total bil kena bayo RM55 sahaja..
[tak dan nak snap gambo resit buat bukti kat korang]

So itu je la pengalaman ngeri aku bersalin kali ni
Bukan niat nak menakutkan tapi just nak share pengalaman..
Ada sesapa pernah mengalami cervix tear cam aku tak???
Korang makan apa ye bagi luka rahim tu baik cepat ye??







11 comments:

Eliss said...

kena pantang btol2 lah yer..ngeri pulak dengar. selamat berpantang. comelnya baby...

Sura Mohd said...

Alhamdulillah..semua selamat..baby pon comel sangat..akak tak de pengalaman cervix tear ni..
selamat berpantang...:)

eima said...

aku cadangkan ko makan zinc + vitalea dan bcomplex shaklee utk cepat luka bersalin dan rahim ...tambah balik darah yg hilang ....

nk tahu lebih lanjut boleh pm aku 0129220376

eima said...

selamat berpantang dan semoga cepat sembuh

Unknown said...

ngeri plak baca citer nih.. haahhaha
setakat nih mmg x pernah lagi alami situasi nih.. selalunye kena paksa bersalin jer.

Selamat berpantang yer~

AMIIZAA@Mieja said...

congrats syani....
selamat berpantang :)

Bukan Bidadari said...

ngilu pula rasa.... selamat berpantang

Queen said...

huwaa.. ngiluuu sangat

Rosmawani♥ said...

ya allah kak.. alhamdulillah dipermudahkan.. semoga akk cpt sehat :) bestnyer baby baru :P

Unknown said...

syani, apa2 pun syukur dan selamat dah... memang mengerikan juga yer.. takut akak... pantang betul ya syani.. jaga bb dan kesihatan.. kak ina...

-iLLa- said...

tahniah dh dapat baby....
saya operation 4x..saya makan oren sunkist.