Thursday, June 9, 2016

UJIAN TERHEBAT DALAM HIDUPKU (PART 3)

Kami sampai lewat di hospital berbanding van jenazah
Masa aku sampai, aku ingatkan jenazah dah masuk dalam bilik untuk post portem
Rupanya van jenazah masih di luar bangunan
dan jenazah masih ada dalam van
Rupanya pagar bangunan forensik pun masih berkunci
Maklum la hari Ahad kan
Tunggu la pulak orang datang bukak pagar
Masa tu dah pukul 6 lebih dah

Pastu baru la van jenazah  bawa jenazah ke bilik untuk post mortem ikut  pintu belakang
Ingatkan dah boleh proses terus
Sekalinya budak kaunter tu kata, doktor takde
Pukul 7.30 petang  karang baru doktor datang
Ya-Allah... dugaan apakah ini lagi?
Kenapa dilewat2kan urusan jenazah...huhuhuhu
Tak henti aku berdoa agar dipermudahkan segalanya

Sementara menunggu tu makin ramai kawan2 arwah yang datang
Kawan2 aku pun ada jugak datang ke hospital
Bos aku pun datang juga..
Terharu aku sebab masih ada yang prihatin
Siap tunggu sampai urusan post mortem selesai

Aku lak masa tu memang lapar... maklum la tak sempat makan lunch
Harapkan makan bihun je pagi tu
Tapi memang tak lalu nak makan kome..
Ada yang belikan air & roti, tapi aku nak habiskan roti separuh pun susah nak telan rasanya
Air je aku teguk sebab haus

Dalam pukul 7.30 doktor pun datang
Perkenalkan diri & tanya macam2 soalan
Ye la.. sebab umur arwah kan muda lagi
Dia nak konfem la bukan kes bunuh ke, pecah rumah ke apa ke
Siap tanya mak mertua & abang ipar aku 
[Yang jumpa mayat arwah ialah abang ipar aku tu]

Dalam pukul 8 malam urusan post mortem dimulakan..
Kejap je rupanya...
Sementara doktor buat post mortem, ahli qariah surau rumah aku
datang la bagitau nanti nak mandi, kapan, buat tahlil, sampai kebumi semua diaorang yang uruskan
Alhamdulillah la kan..
Bayaran hospital pun badan khairat kematian surau yang uruskan..
Syukur la dipermudahkan segalanya

Dalam pukul 9.30 malam semuanya siap
Doktor kata memang ada darah beku block ke jantung arwah
tu la punca kematiannya...
Allahu akbar... tak dapat aku bayangkan cemana la arwah melalui detik2 kesakitan tu

-dah lepas balik rumah baru perasan nama arwah salah bin.. Bin ke bapa aku pulak.. esoknya pegi balik hospital untuk betulkan..huhuhu-


Lepas tu kereta sorong ditolak ke ruang kami menunggu
Jenazah dah siap mandi & dikapankan
Aku rasa nak  terjelepuk je masa tu tapi aku kuatkan semangat
Aku tengok Cik Besah & Abang ipar aku dah pergi kat jenazah
Sebak aku tengok diaorang menangis
Lepas tu baru giliran aku
Aku sentuh muka arwah, pipi arwah, kening dia, hidung dia
Sejuk..
Aku cium dahi & pipinya... wangi je...
Jenazah cantik je... macam tidur
Masa ni aku cakap pada dia 
"SAYANG REDHA ABANG PERGI TINGGALKAN SAYANG & ANAK2.... ABANG JANGAN RISAU, SAYANG AKAN JAGA ANAK2 KITA... ABANG TENANG2 DI SANA YE.."
Antara keluar ngan tidak je suara aku masa tu
Air mata jenuh ditahan dari jatuh terkena jenazah

Lepas tu muka arwah ditutup & jenazah disorong masuk ke van jenazah
untuk dibawa pulang ke surau untuk disembahyangkan
Memula nak bawa ke rumah supaya ahli keluarga semua boleh tengok
Tapi aku cakap terus la bawa ke surau.. sapa nak tengok, tengok di situ sahajalah

Dalam pukul 10 lebih, kami sampai di surau
Orang dah main ramai [termasuk kawan2 & rakan sekerja arwah]
Memang rezeki dia ramai yang sembahyangkan dia
Sebelum sembahyang tu  sekali lagi muka arwah dibuka untuk tatapan ahli keluarga & untuk penghormatan terakhir
Aku tengok anak2 aku [Aleeya & Adib] dah cium jenazah abah diaorang
Hanya Amira & Jasmin yang tak tengok jenazah 
[diaorang dah tidur & berada di rumah pengasuh]

Bila giliran bapa mertua aku.. memang sebak sangat
Nampak kasih sayang seorang ayah kepada anaknya
Siap pak mentua aku cakap "ANAK ABAH.... COMEL ANAK ABAH SIMPAN JANGGUT..."
Aku dah merembes air mata masa ni
Pastu giliran Cik Besah pulak... "SAYANG ANAK MAK"
Pastu baru giliran aku... aku hanya mampu cakap "SELAMAT JALAN ABANG.... SAYANG SAYANG PADA ABANG"
Aku cium arwah buat kali terakhir...lamaaaaa

Lepas tu ada la lagi kengkawan arwah yang tengok
Kami yang pompuan dah keluar  sebab imam dah nak mulakan sembahyang jenazah
Bila diluar ramai la yang memeluk aku, ucap takziah & suruh bersabar & bertabah
Aku dah tak tahu nak fikir apa
Cuma hati aku sebak mengenangkan dia dah meninggalkan aku... tak sempat aku nak mintak maaf pada dia atas salah silap aku
Cuma aku harap dia redha dengan aku sepanjang kami bersama..

Selesai sembahyang, semua bergerak ke tanah perkuburan
Aku teragak2 nak pergi atau tidak
Ikut hati nak juga pergi tapi aku tak sanggup nak lihat jenazah diturunkan ke liang lahat
Mak aku cakap tak payah le pergi
Lagipun tak elok... so aku dengar cakap mak aku
Bukan aku tak mahu bagi penghormatan terakhir di kubur
Tapi biarlah aku doakan dia dari kejauhan sahaja
Langkah aku layu dari surau menuju ke rumah aku

Urusan pengkebumian semua berjalan lancar
Selesai semua dalam pukul hampir 12 tengah malam
Aku sayu lihat wajah anak2 terutama Adib yang rapat dengan arwah
Badan aku letih, otak aku berat tapi aku confuse
Lepas semua pulang, baru aku mandi [dah pukul 2 pagi masa tu]
Aleeya dah tidur, Adib tidur di rumah Pak Longnya, Jasmin di rumah pengasuh
Tinggal Amira yang sudah terjaga dari tidur
Pastu aku ajak Amira tidur dengan aku kat atas dalam bilik
Dia tak tanya apa pun... dalam hati aku yang berkata "Hai la anak.. kesian kamu tak mengerti apa2"
Sekecil ini kamu dah jadi anak yatim.... berlinang air mata aku masa tu
Amira tanya kenapa mama sedih, aku cakap sebab aku dah ngantuk... nak tidur

Malam tu aku hanya mampu tidur 2 jam je
Subuh2 esoknya terasa sunyi
Aku teringat2 lagi time2 macam tu aku kejutkan dia untuk solat Subuh
Kini takde lagi dia untuk aku kejutkan...
Pagi terasa sunyi.. sesunyi hati aku
Aku rindukan dia!

-gambar pas kerja arwah.. wajah yang akan aku rindui seumur hidup aku-



10 comments:

idzwa kamaruddin said...

Ya Allah awak...nangis saya apatah lagi awak yang hadapi nyer :( semoga awak kuat.

Puteri Satu said...

Ya allah dik... terkejut akak baca... kuat utk anak2 ye... ujian yg paling perit bila perginya insan yg kita sayang... al fatihah utk arwah...

Gieyana said...

Sebaknya baca..lama x blogwalking..tup tup bc dgr perkabaran sedih ni..moga kuatkan semangat sis.. Alfatihah..

Siti Rohaida Yusof said...

salam takziah..sedih membacanya..moga kuat semangat untuk anak2 ye..

Yati said...

Saya doakan semoga Syani diberi kekuatan oleh Allah. Salam takziah dari saya. Alfatihah.

eima said...

YaAllah maha besar dugaan ni syani ...semoga syani tabah dikuatkan semangat dan salam takziah dr eima....

yaAllah sedih sgt ....

aryan azra said...

Sedihnya...tak tahu nk komen apa

PeRdU cINta said...

Allah...Allah..Allah..

Norhayati Mohd Isa said...

Ya Allah..
Berikanlah ketabahan dan keredhaan pd syani..

Akak yg baca pun tak keruan yani..
Apa lagi yani yg menghadapinya..

Ya Allah sayanginya..
Maafkannya..

hainom OKje said...

Sedihnya Syani bila ditinggalkan orang yg tersayang...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...