Friday, October 11, 2013

KENAPA RUMAH KITA TAKDE HANTU??

Adib adalah seorang yang  penakut
Tak le sangat tapi agak penakut la
Bayangkan kalau nak pi toilet atau dapur mesti dia nak berteman
Especially kalau waktu malam
[selagi takde orang teman, selagi tu sanggup tahan kencing]
Walhal bukannya rumah aku ni besar sangat pun
Dari ruang tamu pun boleh nampak orang kat dapur

Aku selalu tanya Adib, apa yang dia takutkan
Sekali dia cakap takut hantu
Pastu aku cakap la.. kalau nampak hantu halau la dia.. inikan rumah kita..
Pastu aku pesan lagi kalau takut hantu baca doa banyak2
Aku tanya dia lagi pernah ke dia nampak hantu dalam rumah
Dia kata tak pernah tapi dia kata  dalam citer kat tv ada je hantu
[banyak tengok citer hantu punya pasal la ni...]

Satu hari tu, Adib pegi toilet sendiri tanpe berteman
Pastu aku cakap "wah... Adib dah berani pegi toilet sendiri'
Tersengih je mamat tu pastu siap cakap "memang la.. mana ada hantu..apa nak takut" [ceh! eksyen konon...]

Pastu dia cakap lagi, "Mama, Adib tahu kenapa rumah kita takde hantu"
Aku tanya la kenapa kan
Terus dia cakap sebab ada ni [sambil tunjuk kertas kat peti ais]
Maksudnya si Adib nak cakap sebab ada kertas doa ni tu yang hantu takde dalam rumah
Nak tergelak pun ada bila dia cakap camtu
Tapi aku just cakap Oh.. ye ke??? Pasni lagi kena rajin baca doa tau
[padahal dia tak pernah baca pun apa yang tertulis kat kertas tu]


Sebenarnya doa yang aku lekat tu bukannya doa halau hantu pun
Tapi doa pengasih & doa tambah susu..wakakakaka
Sebabnya otak aku ni dah berkarat, lembab bab nak hafal2 ni
Tu yang aku print pastu lekat kat peti ais.. 
Bila hari2 tengok, terus terhafal la doa tu kan...

Hai Adib..Adib.. macam2 ko ni
Doa tu untuk diamalkan, bukannya untuk dilekat di dinding semata2 ye sayang...


1 comment:

Nafira usof said...

hahahhaha.. sabor jer lah.
tapikan~ kita dari kecik pon di ajar cam tuh.. kalo ade ayat quran dlm rumah mesti hantu takut nak masuk.. padahal itu sebenarnye doa lain.. hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...