Monday, September 28, 2009

Raya pertama

Sekali lagi en3 tanpa gambo sebab masa raya nih... tak sempat nak snap gambo2 raya. Kalau ade pun dari sepupu & adik beradik aku la kot.. Tak ambik lagi dari diaorang.

Ni nak citer kejadian2 di hari raya pertama. Pagi raya tu macam biasa la makan ramai2, salam2 jemaah, mintak ampun-maaf, bagi duit raya pastu gi semayang raya. Aku tak pi la semayang raya semenjak dah beranak pinak ni. Lepas mandi pakai baju raya tunggu la orang datang beraya lepas semayang raya. Orang kampung wan ni lepas semayang raya jer mesti terjah umah wan aku (mentang2 la rumah yang hampir dengan masjid). So lepas semayang tu wan aku kena entertain la kengkawan dia. Pastu tu baru la sorang-sorang sedara mara datang.

Tengah hari lak mak abah aku ngan adik2 aku pegi kubur arwah Tok (gelaran untuk nenek aku). Aku tak pegi sebab nak menjaga anakku yang 2 orang tu. Aleeya ok sikit kalau ade maksu dia. Si Adib la asyik nak berdukung jer... Letih mama tau... Lepas depa balik dari kubur kitaorang gi beraya kat umah Tok Cik..

Petang lak lepas Asar.... ade kejadian hari ini dalam sejarah... Wan aku nak gi menikah.... Yup... Wan aku akan berkahwin lagi.. setelah 2 tahun arwah tuk meninggal. Kitaorang bakal dapat Tok baru.... hehehe... Lepas Asar tu berangkat la kitaorang ke rumah Tok baru... dalam kul 6 baru upacara akad nikah (Tok Kadi yang lambat). Dan... Alhamdulillah semuanya selesai... Wan pun dah berteman... so pasni Wan ade la teman nak ke sana sini.

Malam pulak ade upacara potong kek harijadi sepupu aku yang kebetulannya jatuh pada 1 Syawal. Kalau ikut kalender omputih birthdaynya bulan sepuluh. So Mak Cik belikan kek untuk birthday anakandanya... Malam tu bantai makan kek pulak.. mak ai... gomok laie la aku nih!!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...