Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, September 19, 2017

JAMBU KONTOT TEPI PAGO

Kat tepi pagar rumah aku ni ada jiran tanam pokok jambu
dalam kawasan rumah aku la kiranya
Jiran ni dulu pantang tengok rumah aku ada tanah
Memang suka nak tanam pokok
Dulu dia ada tanam pokok rambutan sekali
Tapi malangnya pokok rambutan tu tak tumbuh2
Ye lah.. tanah rumah aku tu kurang sesuai untuk tanam pokok2 ni sebenarnya
Sebabnya jenis tanah liat
Hanya pokok2 yang hardcore je boleh tumbuh...hahahahaha

Pokok jambu ni pun dah baya umur Amira dah
[3-4 tahun gitu]
Jiran aku tanam masa Amira baby lagi
Kalau tengokkan rupa memang ala hidup segan mati tak mahu
Daun pun ada la 4-5 helai
Tinggi pun takat paras2 lutut aku ni je
Tup2 boleh berbunga & berbuah
Besar sungguh kuasa Allah Taala kan??

Ada 2 jambak je pun
Kalau kira2 semuanya ada la dalam 10 biji je buahnya


Bila dah makin besar dah ada yang luruh ke tanah
Sayang la pulak kan kalau dibiarkan luruh camtu
Bila dah agak2 besar tu aku petik la nak rasa
Tapi kelat la pulak
Mak mertua aku petik pun dia kata kelat
Maybe pokok tu asal boleh hidup je la kan
Aku pun takde pulak bubuh baja ke, siram ke
Survival sungguh pokok ni


Nikmat  tuhan kamu yang mana kamu dustakan????


3 comments:

Warisan Petani said...

kalau dibungkus mungkin lebih elok agaknya.

Ann Ishak said...

bak kata otai, baru nak belajar berbuah kot pokok jambu tu :D

Norhayati Mohd Isa said...

Paras lutut dah berbuah ye syani..
Besar juga buahnya..
Betul kata WP tu..
Cuba bungkus buah tu..