Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, March 5, 2019

THE DAY I DECIDED TO MAKE A RENOVATION

Ha, tajuk omputeh gitu ko...
Nak mula cerita bab rumah ni kena la cerita asal usul kejadian
Supaya aku pun tak lupa cemana la aku boleh terniat nak renovate rumah.

Ekceli ni impian kami suami isteri dulu
Memang kalau ada duit lebih, nak la renovate sikit2 rumah sedia ada
Nak kasi selesa untuk anak2
Maklum la rumah kos rendah ni beso mana la sangat kan
Anak2 pun makin besar, perlukan space & privacy diaorang sendiri.

Sebulan dua sebelum arwah suami aku meninggal
memang dia ada pasang hajat nak cat rumah & baiki pagar rumah aku tu
tapi tu la, tunda punya tunda tak kesampaian hajat dia tu.
Aku pun lepas je dia meninggal, memang takde mood nak buat apa2 kat rumah tu
Sebab dah takde semangat nak buat apa2 

Setahun aku dok berkira2 nak renovate rumah ke idak
Duit peninggalan arwah suami aku pun bukannya la banyak mana
[nak2 lepas difaraidkan.. banyak mana sangat la untuk aku pun kan]
so banyak benda la kena fikir & dipertimbangkan

Aku banyak fikir, istikharah, bincang dengan mak aku & mertua aku
Kalau cerita dengan orang lain, lagi banyak pandangannya
Ko tau je la, orang baru lepas kematian suami, emosi kurang stabil
Sampai ada satu stage aku macam taknak duduk rumah tu, aku nak pindah balik Ipoh duduk dengan mak je.
Ramai juga member2 yang setuju cadangan aku tu. Tapi aku tau, mertua aku sure bantah punya.
Tapi fikir2 balik, aku kena start over dengan cari keje baru, pindah sekolah anak2, nanti nak ulang alik settle pasal harta pusaka arwah... rasa malas la pulak. Tambahan pulak Aleeya pun nak UPSR tahun tu. Lepas tu kalau aku pindah, apa aku nak buat dengan rumah sekarang kan.. Nak dijual rasa sayang, pastu of kos la mertua aku bangkang punya... pastu kalau jual kena pulak faraid lagi rumah tu..hahahaha... Nak sewakan lagi la sayang sebab aku takleh imejin orang lain duduk kat rumah tu sebab all this while kami yang duduk situ &  banyak memori kat rumah tu tau. Plus risau jahanam rumah aku tu dikerjakan penyewa...huhuhuhu.

Memula aku cakap dengan mak aku, mak aku kata elok juga renovate rumah tu kalau ada duitnya. Duit ni kalau biar lama2 pun akan habis juga. Lagi la tak tahu kemana perginya..Hahahaha.. Betui juga kan?
Mak & abah mertua aku pun sokong sebab arwah ni memang pernah sebut2 pasal renovate rumah
Kiranya kalau renovate tu macam memenuhi hajat arwah le
Ye lah kan, biarlah aku manfaat harta yang arwah suami tinggalkan. Aku niatkan agar ada barakah & pahala yang dapat aku kirimkan untuk arwah selama aku & anak2 duduk kat rumah tu. Lagipun aku kan bela anak2 dia kat rumah tu..Biarlah rumah tu jadi pusaka untuk anak2 pulak lepas ni.


Rumah hijauku...


Dalam pada tu ada juga la yang suggest kat aku beli je rumah baru yang lebih besar dari sekarang
Tapi.... memikirkan nak berhutang lagi untuk 20-30 tahun aku macam keberatan pulak.. rumah sekarang mana la nak dapat bawah 100K kan. Rumah macam aku tu yang standard pun dah dekat 150K tau.. Itupun yang intermediate. Kalau corner lot cam rumah aku tu mau 200K++ harganya. [Kami beli dulu baru 80K je πŸ˜…]
Nak2 pulak loan rumah sekarang dah settle dengan insurans suami aku
So aku ni kiranya dah takde hutang rumah la...takkan aku nak tambah hutang lagi kan.. Al-maklum la pendapatan pun sekarang dari aku sorang je sekarang ni. Tak mampu la pulak nak hutang mahal2 lagi. Gaji aku pun bukannya banyak sangat. 

Fikir punya fikir, akhirnya end up decide untuk renovate rumah tu. So aku pun mencari la quotation yang berpatutan dengan  bajet yang aku ada. Biasa la kan kita ni, nak macam2 tapi bajet ciput..hahaha.. So ada la aku dapat quotation dari 3-4 kontraktor. Untuk renovate ni aku rasa macam banyak nak buat so aku kena la cari kontraktor yang betul2. Nak panggil indon biasa2 tu macam takut la pulak. Nanti tak pasal jadi macam kes rumah jiran aku, indon tu kena tahan dengan polis sebab takde permit... udah terbengkalai rumah dia.. Kena pulak cari orang lain buat. Nak2 pulak rumah aku kan corner...Dari jauh dah nampak. dibuatnya Majlis datang sportcek, tak ke haru... Kena denda lagi nanti... Area rumah aku tu majlis daerah rajin juga datang cek kalau orang buat renovation ni.

Rata2 diaorang quot aku dalam 250K ke atas.. Mak aiiiiii... melebihi bajet aku 100% tau... Kena la potong2 mana2 yang tak perlu.. Semua ada kelebihan & kekurangan la. Ada yang tak masuk bab2 pelan dengan majlis la, ada yang tak masuk wiring/electrical la, ada yang tak masuk kos engineer/arkitek la.. kiranya kalau masuk semua tu mau dekat 300K peginya. Mana la aku nak cari duit banyak tu kan. Aku ni kalau boleh nak elakkan buat loan lagi.  Paling2 pun nampaknya aku kena refinance jugak le rumah tu agaknya.  Pastu aku dah agree dengan satu kontraktor ni.. Siap dah bayor deposit la dalam 5K. Tup2 tetiba ada satu masalah berlaku.... Yang ni taknak cerita la sebab ceritanya tak berapa best... Last2 aku terpaksa cancel dengan kontraktor tu.. duit tu kira burn la.. nak buat cemana.. Bukan salah kontraktor pun.. Tapi aku yang bermasalah..hahaha


Design 3D untuk rumah aku yang kontraktor tu propose
Cantik kan tapi tu la, bahagian atas dia just sambung tepi je.. itu pun ciput
Camni je dah 250K ko..... (tak masuk pagar tau)


Ni design kedua yang dia buat
Makin terbeliak mata aku tengok... cun bangetttt
Cuma still bajet aku tak mencukupi
Masih dalam lingkungan 200K++ & tak termasuk pago tu


Ini pelan asal rumah aku
Cinonit jer...
Gigih aku ukur & lukis sendiri tau.



Pastu hold lagi untuk sebulan dua.. Sampai la aku jumpa sorang kontraktor ni. Itupun atas cadangan kawan aku. So aku pun cerita2 dengan dia bajet aku & masalah aku tu so dia pun kata dia fikir dulu. Yang bestnya dia siap designkan balik rumah aku tu.. Totally lain dari yang aku nak buat [sebab masalah bajet tu]. Alhamdulillah akhirnya dia setuju nak buatkan rumah aku. Bab bayaran tu dia boleh la berlebih kurang.. Ye la aku kan bajet ciput2 je. Yang penting dari bab submit pelan ke Majlis daerah, semua dia yang buatkan. Kiranya semua atas dia la.. Cuma bila dia mintak duit kena la aku bayo kan...Kalau kontraktor lain tu, mula2 kena bayo permulaan la, lepas tu progress payment berapa2 %  la sampai la final payment. Tapi dengan kontraktor ni (aku panggil 'Haji") dia kata tak payah risau bayaran macam tu... Sebelum nak buat apa2 dia akan bagitau & suruh aku bank in je dalam akaun dia.. Lega la jugak.. Di samping tu dia kata dia buat ni walaupun tak berapa untung tapi niat dia nak tolong anak2 yatim (anak2 aku la kiranya).. Alhamdulillah... ada juga orang yang baik macam tu. Syukur la sangat aku ni...

Asalnya aku plan nak sambung tingkat atas kat depan belakang je.. Naik 2 tingkat. Yang jadi mahal rumah aku tu sebab kena buat slab. Masa renovate sebelum ni memang tak buat slab. Aku dah suruh buat siap2 dulu tapi pak mertua aku kata jangan sebab nanti rumah jadi panas.. Suami aku dulu pun folo je cakap abah dia... La ni jadi mahal le sebab kena buka balik bumbung semua untuk buat slab tu.. Kalau dah buat dulu boleh terus naik dinding ke kat tingkat atas tu kan.. Lepas tu yang penting aku nak buat pagar baru sebab pagar sedia ada senang beno kucing masuk pastu berak kat kawasan rumah.. Stress aku tau. Mentang2 la kawasan rumah aku tu lapang macam padang. Sabo je la rumah asyik bau taik kucing..


Bahagian belakang rumah
Bumbung belum ada slab
Nanti kena buka la bumbung dapur tu sebab nak buat slab pulak.


Ni depan rumah
Mak aiiii... berlumut dah rumah  ni..hahahaha
Porch biasa je.. Ingat nak tarik bilik atas tu ke depan sikit.. 
Kena la buat slab juga kan..

Laman rumah ku yang menjadi pujaan kucing2 untuk menjamban
Gerammmmmmm je tengoknya.






Panjang dah tulis... nanti sambung πŸ˜…πŸ˜…







3 comments:

matahati-aishahazhar said...

tak sabar nak tgu sambungan nanti...

SueGinola said...

Hahaha..samalah...tak sabar

Hayati Ghazali said...

OK...DETAIL CERITA TUAN TANAH...MCM PENGKOMEN KAT ATAS JUGAK, TAK SABOR NAK BACA LAGI