Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, May 29, 2019

MUFFIN AIR FRYER

Haritu ada lalu lalang kat fb resepi untuk buat muffin pisang guna air fryer (AF). 10 minit je katanya. Macam senang je kan... Lagipun teringat pulak Cik Besah ada bagi pisang hari sebelum tu.

Sementara nak tunggu buka puasa (masa tu dah pukul 7 mlm), so aku pun membancuh le adunan nak buat muffin tu. Nanti kat bawah aku tepek resepi.
Bancuh pun pakai blender je.. Tak payah nak bermixer2 bagai. Aku kan suka resepi yang simple2 ni.. 

Lagipun bahan2 semua ada kat rumah, so laju je la membuatnya. Memandangkan aku takde muffin cup yang keras tu, so aku bantai la guna cup yang selalu orang buat cupcake tu. Memula aku guna yang beso sikit. So muat la dalam 7 biji sekali masuk AF tu. Tapikan, bila dah siap kejadian dia tak cantik sangat.. Herot perot... Lepas tu aku tukar guna cup yang kecik sikit.. Ha... muat la 14 cup dalam tu sekali jalan. Baru la hasilnya comel sikit.


Ni la version guna cup yang besar tu.. 
Hodoh beno rupanya ye...
Lantak le janji sodappppp



Yang ni version guna cup kecik
Baru la comel & tak segan nak bagi kat mak mertua kan...huhuhu


So batch pertama (yang beso2 tu aku buat 2 batch)- 1 batch sebelum masuk waktu berbuka, 2nd batch tu siap masa berbuka. So dapat la 14 biji.  Syok la kami berbuka makan muffin panas2. Batch 3 & 4 (guna cup kecik2 tu) aku sambung buat lepas solat maghrib. Berebut2 anak2 aku makan. Yang kecik2 tu dapat la 25 biji kot.  So banyak juga la kan muffin untuk 1 adunan yang aku bancuh tu.


Ni ha resepi kalau korang pulak nak cuba buat:



p/s: Berbaloi2 ada air fryer ni tau...




3 comments:

eMMe said...

Salam Aidilfitri Syani, wah! masih aktif berblog ... saya je yg dah berkurun tak update blog, kini beralih ke IG: emmi adnan, nnt add tau. Salam kosong kosong yea. hope jumpe lagi...

SYANI said...

Salam Adilfitri Emmi.. Nanti kita folo Ig ye...

Eliss said...

Boleh cuba ni. Hr tu buat tat telur mcm king tu menjadi. Tak sempat nk update blog lagi. elissmie com