Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, May 23, 2019

DAH BAYAR ZAKAT FITRAH KE???

Benda boleh settle awal, buat apa tangguh2 kan.
Haritu pi shopping barang dapur kat Econsave dengan anak2
Masa nak keluar tu ternampak la ada meja amil untuk bayar zakat fitrah.
Duit di tangan pun mencukupi untuk bayar zakat, so zassss terus la aku pi bayar. FYI, kadar zakat fitrah untuk tahun ni di Selangor, masih RM7 seorang.

Senang kalau settle awal2 ni sebabnya mak2 tunggal macam aku ni kadang2 terlupa. Maklum le banyak benda di fikiran. Nak2 musim2 perayaan ni kan. Sementara ingat ni elok le bayar sesiap. Tahun lepas pun ekceli aku nyaris2 terlupa. Dah hujung2 baru teringat. Nasib la boleh bayar online masa tu. Tapi bayar online ni dia takde feel macam bayar direct kan.

Tahun ni bayar direct je la. Canggih dah rupanya bayar zakat la ni. Amil tu just minta IC pastu dia masukkan IC tu kat slot yang dah connected kat henfon dia. Ala2 IC reader la. Pastu dia tanya la nak bayar untuk berapa orang. Aku cakap la untuk 5 orang. Lepas tu terus dia print resit cam kalau kita buat transaction guna debit/credit card masa shopping. Canggih tullllll. First  time tengok agak kejakunan la aku kan. Dah takde la resit ala2 kupon tu dah sekarang ni..


Alhamdulillah, selesai sudah satu kewajipan di bulan Ramadhan untuk aku & anak2.
Dulu tak bother sangat la kan sebab ada laki tolong bayar.. kita ni tolong ingatkan je.. La ni sendiri mau ingat haaaaaaaa...

Korang dah bayar fitrah ke belum????




No comments: