Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, May 3, 2018

KEK BUNGA RAMPAI

Tetiba mood R singgah pulak di hujung minggu
Ekceli memang teringin sangat nak makan kek bunga rampai
Ala... kek ni glamer masa aku kecik2 dulu
Mak aku memang suka buat kek ni.. wangi & cantik sebab warna warni dalamnya 
Resepi memang dah lama mintak kat mak .. tapi sampai sudah tak juga aku buat
Tetiba lalu lalang pulak resepi tu kat fb.. laju2 terjah dapur nak buat kek
Bahan2 semua ada kecuali tepung gandum & pewarna kuning
Cepat2 pi kedai aceh seberang jalan nak beli barang yang takde tu

Kali ni nekad taknak derhaka resepi
Sejibik sejibon aku folo resepi kat fb tu
Semangat ku membancuh adunan tau..
Dalam sejam pastu siap la kek aku...harum oo satu rumah




Masa keluar oven, cantik sungguh kejadian kek aku tu
Masa terbalikkan pun cun lagi
Bila dah sejuk, nak potong kek & rasa le kek tu
Tak sabar dah rasanya..
Belah2, awatnya kaler kek aku ni tak nampak bintik2  warna warni pun?? Nampak kaler coklat je😅
Udah sekali pandang macam kek carrot je [walhal aku tak pernah buat kek carrot pun]


Budak ni pun eksaited nak makan kek
Kek birthday katanya walhal takde birthday sesapa pun masa tu
Siap pakai topi birthday lak tu

Nampak gaya macam bersungguh makannya.. rupanya dia hancurkan2 kek pastu dia kata kek mama tak sedap... huhuhuhu
Memang masa aku makan tu pun aku rasa tak sedap
Tak tahu amende nak kata yang tak sedap tu
Siap aku wasap mak tanya kenapa kek tu jadi tak sedap
Tah sebab marjerin ke, kelapa kering tu ke, tahle
Tapi yang pasti memang tak sedap le
punah angan2 nostalgia zaman kecilku..

Tak puas hati punya pasal, aku cari balik resepi mak pastu compare dengan resepi yang aku folo tu
Lebih kurang sama je.. cuma part kelapa kering tu resepi mak aku letak 1/2 cawan je, resepi fb suruh letak 1 cawan.. patut le seroi je kek aku... banyak nau kelapa kering tu gamaknya.. [hahaha salahkan resepi pulak]
Pastu kalau resepi mak aku kelapa kering tu kena diwarnakan sehari sebelum buat kek tapi aku warnakan kelapa tu 10 minit sebelum buat kek.. Patut le kalernya dah bercampur2😅

Memang tak laku la kek aku tu
Hajatnya nak bagi separuh kat mak mertua
Nampak gayanya kensel je le hajat tu.. buat kena kata 7 keturunan lak kang..huhuhuhu
Next time la buat pulak.. nak folo resepi mak aku pulak!


** Aku dengan kek memang takde chemistry lah!






3 comments:

Warisan Petani said...

Nampak macam sedap aje

Ann Ishak said...

nampak paras rupa memang menarik tapi takpe, cuba lagi. sekali gagal, lepas ni sure sedap menjadi punya :D

hainom OKje said...

Tak pernahlah pulak dengar kek bunga rampai ni. Ohhh letak kelapa ek?
Yelah kita ni bila teringin mmg tak sabo nak buatkan Syani, habis tu nak harap sapa lagi nak buatnya kalau bukan diri sendirikan...