Monday, August 28, 2017

LAWAT KUBUR JAP

Amira dengan Jasmin memang suka ajak aku pi kubur
Nak2 pulak kalau ajak ronda2 naik motor petang
Mesti cakap, "mama jom la pegi rumah abah"

Memandangkan cuaca pun elok
Hari pun tak terik sangat & windy je petang tu
Aku bawa la juga diaorang pergi
Adib dengan Aleeya tak ikut sebab diaorang pergi main dengan kawan2

Sampai di kubur, kami je yang ada
Takde pulak orang lain kat situ
Gasak la.... niat pi nak lawat kubur arwah & bersihkan kubur dia je
Nak2 pulak pagar yang keliling kubur tu diaorang cabut
Selamba badak aku bawa motor sampai ke tepi kubur arwah
Melampau tak?


Jasmin & Amira siap bawa botol air
nanti dahaga kata deme

Alhamdulillah kubur tak le teruk sangat
rumput pun tak banyak yang panjang
Sikit2 je la 

Yang tak menahan tu budak2 ni dok mengadu la kat abah diaorang macam2
Pastu ada la sekali Amira terpijak kaki Jasmin 
Udah si Jasmin cakap 
"Äbah, tengok Mira ni pijak kaki Amin"

Pastu Si Jasmin ni pulak suka cabut daun pokok puding tu
dah Mira pula mengadu
"Äbah... tengok Amin cabut daun abah.."
Kuat mengadu sungguh budak2 ni
Kalau abahnya hidup lagi mau pening layan budak2 ni


Pastu mengadu la lagi, kakak suka usik diaorang la
Abang tu suka main tak balik rumah la, ponteng sekolah la
Aku biarkan je diaorang dok bebel2
Diaorang rindu kat abah diaorang kot

Anak2 penyeri suasana.


Kadang2 sambil2 bersihkan kubur tu aku terfikir jugak
Kalau aku pula yang mati, ntah ada ke idak orang nak bersihkan kubur aku
huhuhu...
Harap2nya anak2 aku takkan lupakan mama & abah diaorang ni
dan sentiasa doakan kami nanti..





2 comments:

Ann Ishak said...

tak salah mengingati MATI, insyaAllah

panphila said...

Syahdu pula rasa hati bila membaca entri-entri sebegini. Teringat pula pada orang yang tersayang...

Moga Allah tempatkan arwah bersama orang-orang yang beriman.

http://panphila.blogspot.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...