Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Wednesday, February 12, 2020

ALKISAH BAJU BATIK

Ni nak cerita pasal baju batik rasmi asrama Adib
Kan masa daftar haritu, tak dapat beli yang ready made sebab dah takde stok untuk saiz Adib
So kena la kami pi tempah sendiri kan kemeja tu.
Pihak sekolah bagi la tempoh 1-2 minggu untuk siapkan baju kemeja tu.

Masa kat koop tu sempat la aku snap gambar baju yang dah siap
Senang nanti nak tunjuk kat tailor kononnya.
Ekceli aku tak tahu nak tempah kat mana. Sebab aku tanya kat kedai jahit di Batang Kali, ada yang dah tak terima tempahan.. full katanya sampai raya. Ada juga yang masih terima tapi ambik masa sampai 2 minggu le pulak.. Plus agak mahal la kat situ.

Contoh baju batik yang dah siap


So dalam group parents (untuk budak2 asrama ni), ada la yang update pi tempah kat KKB. Tailor tu kata seminggu boleh siap. So kami pakat pi tempah la kat situ. Cepat & murah. Tailor tu India mari (kami gelar dia anney je lah). Masa aku pi tempah tu, giliran kami no 6. Maksudnya hari yang sama dah 5 orang tempah kat anney tu. Siap ada yang dah lukis gambar kemeja tu kat dalam buku. So aku pun idak le tunjuk gambar kemeja tu kat dia dengan andaian anney tu understood la.. baju kemeja rasmi budak sekolah kan.

Selang seminggu, ada parents yang nak pi ambik  baju anak dia yang ditempah.  Dia dah tempah awal sikit dari kamiorang. Dia pun update kat group whatsapp. Katanya Anney tu dah silap potong baju anak dia. Udah corak batik jadi melintang. Patutnya menegak kan. Dia kata jenuh la bertekak dengan Anney tu.. udah macam cakap ayam itik sebab anney tu tak paham bahasa melayu. Sampai kena la  uncle India kedai gunting sebelah tu datang jadi tukang terjemah... Anney tu kata kena potong gitu sebab saiz badan anak akak tu beso. Walhal akak tu kata anak dia saiz M je pun 😅.Aku pun tak tahu le nak gelak ke, nak kesian ke kat akak tu. Nasib la pihak sekolah bagi je pakai baju batik tu walaupun lain dari yang lain. Tapi rasanya anak akak tu mesti taknak pakai baju tu kan.. sebab pelik dari orang lain🙊

Lari jauh beno designnya kan...
Memang nak kena tarik misai si anney ni😜


Kami yang lain ni pun sebenarnya cuak le jugak kot2 baju anak kami pun mengalami nasib yang sama. Tapi akak tu kata anney tu baru siapkan 2 helai. Yang lain belum potong.  Kiranya Adib punya tak potong lagilah. Harap2 lepas kena bebel dengan akak tu anney tu akan buat ikut spesifikasi yang sepatutnya lah.

Aku pun dengan debar2, lepas genap seminggu dari tarikh tempah, pi la kedai tu nak ambik baju. Jangan la anney tu salah buat baju anak aku. Masa dia bagi baju tu (dalam plastik), aku terus buka depan2 dia untuk cek betul ke idak.. Alhamdulillah ok.. Cuma aku takleh nak suruh Adib try sebab Adib tak ikut aku masa tu. Dia pi training bola.


Disebabkan Adib takde, aku suruh Amira je le jadi model pakai baju batik abang. Nampak ok la.. Petang tu bila Adib balik baru suruh dia cuba. Nasib la sedang2 elok je.. Ngam2 le dibadannya even aku mintak anney tu buat loose sikit supaya boleh pakai sampai tahun depan😆. 




6 comments:

Warisan Petani said...

Nampak cantik kejadiannya

Ibu Syurga said...

Assalamualaikum Sis Syani, jemput sertai give away dengan hadiah tunai RM1000 oleh Mamapipie & Friends.

Hadiah RM200 (Seorang Pemenang)
1 x RM200

Hadiah RM100 (2 Orang Pemenang)
2 x RM100

Hadiah RM50 (14 Orang Pemenang)
14 x RM50

Penyertaan sangat mudah & tarikh tutup giveaway pada 29 Feb 2020. Klik sini sekarang untuk sertai.

shaf said...
This comment has been removed by the author.
shaf said...

KKB katne sis.. boleh bagi details tailor

SYANI said...

Shaf,
Kat sebelah kedai runcit Insaff tu.. Ada satu kedai jahit uncle India & sebelahnya kedai gunting rambut. Satu lagi boleh try kat kedai jahit President tu pun ok katanya

shaf said...

Tq sis