Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, August 24, 2020

NASI DAGANG ATAS TOL

Ni kalau orang biasa2 pi Terengganu mesti tau kedai Nasi Dagang Atas Tol ni kan. Aku selalu tengok orang update kalau pi kedai ni sentiasanya beratur.. sapa lambat memang takdan merasa la.. Itu yang aku baca la... sebab aku pun tak pernah sampai Terengganu..hehehe

Tapi haritu ada member aku yang duduk sana offer belikan rempah nasi dagang tu. Aku pun join sekali la order. Ekceli aku ni takde la kata suka sangat nasi dagang. Tapi pada aku kalau kuah gulai tu sedap , sedap la nasi dagang tu.. kalau kurang sedap idak juga aku suka. Asalnya aku terjebak beli nasi dagang sorang pakcik kat Selayang tu. Meniaga betul2 depan kubur kat Jalan Sg Tua tu.. memang sedap la.. Memang kalau aku menyinggah gerai dia, mesti aku beli nasi dagang @ nasi kerabu. Memang sedap.

Disebabkan rempah tu dah lama beli, riso kot2 bubuk pulak beras tu, so aku decide nak masak sendiri nasi dagang. Semangat lak aku pi beli ikan tongkol gara2 nak buat gulai ikan tongkol kan. Adoi... terbayang2 gulai kat gerai pakcik tu. Ok selamat dah beli ikan tongkol (beli seekor je pun). Sebab ni first time buat kan, risau pulak kalau tak jadi. So masak je le sikit dulu. Lagipun kat paket tu tulis portion cukup untuk 5-6 orang makan je.

Ni la paket nasi & rempah nasi dagang yang aku beli tu
Siap ada beras, rempah gulai & halba

Ok cam biasa, folo je la instruction nak masak tu
Dah ada tulis kat paket tu siap2.

Disebabkan beras tu kena rendam 2 jam, so aku masak la gulai dulu
Masak je la cam ko buat kari tu...tapi letak la rempah yang dia dah bagi tu
Senang je rupanya..hehehehe


Gulai dah siap, baru la masak nasi
Kat paket tu suruh kukus nasi tu
Aku ni so malas nak keluarkan pengukus pastu nak buat step by step
so aku guna cara biasa je.. guna rice cooker
Masak je la cam ko masak nasi lemak tu..hahaha
Cuma kekdah ni nasi tu takde la jadi berderai sebutir2... lantak le... janji boleh makan

Sementara nasi tengah masak, aku pun buat la jelatah
Guna je apa bahan yang ada kat rumah
Aku guna timun+ carrot+ bawang beso je.


Dah siap... moh le kita makan
Masya-Allah... sedap jugak aku masak nasi dagang ni
Hahaha.. puji diri sendiri
Pastu aku ingat tak laku la nasi ni kat rumah
anak2 aku bukan pernah makan nasi dagang ni
Tapi aku masak ni, licin terus diaorang makan..
sedap kata deme... Alhamdulillah
Siap kata nanti mama masak lagi
Ye la tu.. tunggu la mama beli rempahnya lagi😁





4 comments:

Syazni Rahim said...

tengok pun dah tau sedap!

SYANI said...

Kena rasa sendiri baru tau sedap ke tak sedap..hehehe

sophea ◇ said...

seumur hidup saya tak pernah makan nasi dagang , sampai sekarang tertanya nasi dagang mcm mana . nasi kerabu pun saya baru cuba dan memang minat sungguh

SYANI said...

Sophea,
Sama la saya pun.. awal2 belajo makan makanan pantai timur ni start dengan nasi kerabu. Pastu baru try nasi dagang. Dua2 saya suka.