Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Showing posts with label birthday. Show all posts
Showing posts with label birthday. Show all posts

Monday, September 21, 2020

UNTUK BIRTHDAY BOY

Throwback cerita minggu lepas
Birthday Adib kan 15/9/2020 haritu
Esoknya cuti Hari Malaysia kan, so aku pi la buat surprise yang tak surprise tu
sebabnya aku dah kata nak datang sekolah dia hari cuti tu
Ekceli terpaksa la bagitau suruh dia siap2 tunggu kat guard house & ajak kawan sorang dua..hahaha

Lepas tu nak dijadikan rezeki Adib, kawa aku sponsor pulak kek birthday
Aku plan just belikan brownies je tup2 ada rezeki kek juga untuk Adib
Untung la si Adib ni Cik Yong bagi kek birthday.

Ni la kek birthday khas untuk birthday boy
Tema bolasepak lagi..


Masa aku sampai gate hostel, nampak dia dah standby kat guard house
Aku just gamit2 dia datang kat kereta
Kereta takleh masuk kawasan hostel, tu yang aku parking kat luar je
Sebelum pi hostel tu aku pi singgah ambik brownies yang aku tempah kat jiran & pizza yang aku order online je. Order Pizza Hut je senang.. Ok la untuk minum2 petang. Nak sediakan makanan berat, diaorang ni mesti dah makan lunch kat dewan makan masa tu.


Happy face dapat kek & dapat celebrate birthday dengan kawan2 di hostel
Pengalaman pertama la dia celebrate dengan kawan2 semata2



Mama datang singgah hantar makanan je
Takleh le nak join sekali
Apapun harap2 semua makanan habis & tak membazir


Aku ni siap sediakan tupperware extra kot2 ada lebihan kek untuk Adib isi dalam tu
Ye la, kat hostel mana ada fridge, mana makanan tak habis masukkan le dalam tupperware, karang tak pasal bersemut2 pulak. Udah kena marah dengan warden pulak.

Update semalam, pi jumpa Adib untuk bagi duit belanja sekolah untuk minggu ni. Dia kata makanan haritu semua habis... Alhamdulillah.




Tuesday, September 15, 2020

13TH BIRTHDAY

My son is growing up.. Alhamdulillah Allah pinjamkan dia setahun lagi untukku. Hari ni dah 13 tahun dah umurnya.

Semoga Adib menjadi anak yang soleh, dipanjangkan umur, dilimpahkan rezeki yang halal & berkat, dirahmati & diberkati kehidupannya dan dikurniakan kebahagiaan & kebaikan yang banyak di dunia & akhirat.

Semoga menjadi anak yang membanggakan mama & abah di dunia & akhirat. Jangan lupa sentiasa doakan mama & abah hari2 ye😊.

HAPPY BIRTHDAY YANG KE13🎂🎂




Sunday, February 2, 2020

ALL OUT FOR PT3

Ni cerita si kakak pulak
Tahun ni dia ambik exam PT3 pulak
Tak lepas napas UPSR tahun lepas sambung ke PT3 pulak tahun ni😅

Takpe.. kita concentrate satu-satu ye
Tahun ni memang fokus kat kakak le 
9 bulan ni memang kena suruh dia all out la
Jangan main2 lagi

First step daftar tuisyen kat pusat tuisyen
Aleeya dah tuisyen kat pusat tuisyen tu since form 2
so far ok la walopun masih ada subjek2 yang lemah especially maths & sains
[result periksa akhir tahun lepas dua2 subjek tu dia dapat F tau]

Selain tu, aku ambik juga home tutor untuk 2 subjek yang lemah tu
Seminggu 1 jam tutor tu ajar for each subjek
1 subjek tutor tu ambik RM45 sebulan [tak tahu le murah ke mahal]
Tapi yang aku tau Aleeya really needs help untuk Maths & Sains tu.

Memula Aleeya kata tak payah home tutor tu sebab dia kata kat tuisyen dah ok
Cikgu best & senang faham bila ajar
[kononnya dulu masa fom 2, cikgu yang ajar kat tuisyen tu tak best la😆]
Tapi aku cakap tengok dulu cemana.... try dulu & tengok prestasi masa ujian 1 bulan 3 nanti.

Next, aku belikan juga buku2 rujukan yang baru untuk dia
Sebelum ni beli untuk subjek Maths & Sains juga
[Ada buku rujukan pun boleh F kamu ni tau😅- guna ke idak buku rujukan tu pun tak tahu le]
Mama ko takde masa nak ke kedai buku.... maka beli je la kat shopee.. itupun tengok je le review org kata ok baru beli.

2 subjek je aku tak beli - BM & BI 


9 bulan pertama tahun ni memang penat sikit la
dengan sekolah,  tuisyen, kelas tambahan, tutor lagi
Harap2 Aleeya buat yang terbaik dalam exam nanti👍


21/1/2020 hari tu birthday Aleeya
Dah 15 tahun dah anak dara aku ni
rasa cepat beno besonya


Takde gambar proper budak ni sebab sejenis tak suka tangkap gambar
Pastu selalu marah aku kalau tangkap gambar dia selalu angle tak betui
Dia tengah pejam mata la, nampak gemuk la...
Adoi... memacam la kamu ni anak dara oi...

Apapun mama doakan anak2 mama semuanya menjadi hamba Allah yang soleh, beradab & berakhlak baik. Berjaya dalam setiap lapangan & berada dalam ketaatan kepada Allah & Rasul sepanjang masa. Semoga direzekikan dengan keberkatan hidup dan kebahagiaan di dunia & akhirat.






Tuesday, September 3, 2019

SAMBUTAN BIRTHDAY JASMIN DI SEKOLAH

Setiap bulan memang sekolah tadika anak2 aku akan buat sambutan harijadi untuk anak2 yang lahir dalam bulan tu. Kali ni giliran Jasmin pulak la sebab dia lahir bulan 8. Amira dah buat dah masa bulan 3 haritu.

Disebabkan aku pun takde celebrate khas untuk Jasmin, so aku cakap dengan dia celebrate dengan kawan2 di sekolah je lah. Dia pun ok je... asalkan ada kek. Walalupun dia ni tak le minat kek sangat tapi dah namanya birthday kan, so pada dia WAJIB ada kek la.

Untuk sambutan di sekolah aku pun dah siap2 tempah apam warna warni ni untuk budak2 tadika. Ni pun jenuh fikir nak bagi apa kan.. Nak buat goodies2 bag ni memang aku tak rajin (including bajet pun nan hado..hahaha--->  mama ko sengkek sikit hujung2 bulan ni..huhuhuhu)

Oder dengan opismate je...


Pasal kek birthday ni pulak memang jadi cerita tau
Memandangkan sambutan birthday kat sekolah ni dibuat sama hari dengan sambutan merdeka (rasanya semua sekolah pun buat sambutan merdeka hari yang sama), dan aku pun beli kek last minute, so pilihan kek2 ni memang takde la. Laku keras kek2 di kedai2 kek haritu tau. Rasa nak nangis mencari kek untuk Jasmin ni. Sebabnya yang ciri2 ceria untuk kanak2 ni takde.. Yang ada deko untuk orang kawin ada la... Ada yang deko beria unicorn bagai tu dah lawa dah, tapi udah kek vanila pulak dalamnya... Mahai lak tu.. Lagi sikit nak sama harga dengan sebiji kek Secret Recipe je. So kensel la beli.  Larik bajet makkkkk.

Cari punya cari jumpa la kek yang ala2 bajet.. Tapi dekonya punya simple bebeno. Tapi daripada takde, beli juga la kan.. Nak tak nak terpaksa la aku deco sendiri kek tu nanti. Part deco2 ni memang la aku tak berkenan. Tapi apa yang terlintas di fikiran - yang mudah & senang je udah le. Bab deco ni pun kena bajet2 juga la kan... Asalkan tak menyusahkan aku..hahaha

Ni la kek yang plain tu... 
Kek oreo

Untuk bagi attractive & kalerful so aku decide nak tabur je coklat M&M's je atas tu. Heiiiii.. jangan la suruh aku buat ganache la, ising la, topping la apa la... awok tak reti semua tu wehhhh...  Peh tu pi la cari patung unicorn atau my little pony yang tengah trending dengan gegirls sekarang ni.. Tu pun cari yang mur2 saje.... Ala.... bukannya boleh makan pun patung tu kan😆😆

Lepas balik keje & Aleeya pun dah balik sekolah, terus aku ajak dia deco kek Jasmin tu. Karang kalau Jasmin tengok kek kosong tu, sentap pulak dia. Kang tak memasal sedih sebab kek dia tak lawa.. So hasilnya dari keje kami anak beranak cewah.. 

ok la kan.... ceria sikit bak kanak2 riang
Jasmin nampak patung unicorn tu kang abih hati la...
Padahal dia tak tau apa la mama dia dah buat..huhuhuhu



Lepas ambik dia dari rumah babysitter, eksaited la aku pun nak tayang kek tu kat dia
Dia punya happy sebab dia kata kek dia lawa
Hahahaha... LEGA aku tau
Ok la, asal Jasmin happy kan.. 

Ni masa nak potong kek kat sekolah
Gambar ni pun cikgu letak kat fb sekolah 


Ha yang no 5 tu semalam aku tak cucuk le atas kek
sebabnya tinggi sangat, nanti takleh nak tutup pulak kotak kek tu
So aku pesan kat cikgu, nanti nak potong kek baru cucuk atas kek tu


3 orang ni je anak2 yang celebrate birthday bulan 8
Alhamdulillah... semoga semuanya membesar menjadi anak2 yang soleh & solehah & berjaya di dunia & akhirat.







Tuesday, April 9, 2019

HAPPY BIRTHDAY WAHAI KESAYANGANKU

05/04/2019
Setiap tahun memang akan ingat birthday dia ni
Walaupun dia dah takde, tapi tetap rasa macam dia masih ada
Hai... rindunya  la weh!


Patutnya tahun ni genap umur dia 43 tahun
Happy birthday wahai suamiku
Semoga abang sejahtera & bahagia di sana
Wish you were around, tho.


Pagi hari tu saja bagitau Amira & Jasmin yang haritu birthday abah diaorang
Jasmin cam biasa... takde perasaan..hahaha
Tapi Amira tiba2 dia menangis
Aku tanya kenapa? Dia kata "Mira rindu abah"
Alahai anak.....😥

Jangan kata anak yang rindu, mama ni lagi la terlebih2 rindu kat abah korang tu
Maka moh le sama2 kita hadiahkan Al-Fatihah untuk abah ye..

Tinggal kenangan suda.....
Masa ni kami pi konvokesyen adik aku kat UiTM Shah Alam
Kalau tak silap masa ni tahun 2011
How time flies kan...







Wednesday, March 27, 2019

BIRTHDAY AMIRA & BIRTHDAY WAN

Bulan 3 ni ramai juga family member aku yang sambut birthday

17/3 - Birthday adik aku si Acik
18/3 - Birthday Wan (datuk aku)
22/3 - Birthday Amira & Heliza (anak Acik👆)




Ni lah Wan aku
Gambar ni sepupu aku yang send kat group whatsapp
Diaorang celebrate simple2 je kat kampung
Kalau ramai2 sure lagi best kan
Dah 86 tahun dah umur Wan kita
Semoga terus diberikan kesihatan yang baik pada Wan


Ni pulak Amira
Genap dah 6 tahun  minggu lepas
Kebetulan pulak masa birthday dia tu kat sekolahnya buat sambutan harijadi untuk murid2 yang birthday bulan Mac
Tahun ni kiranya dia celebrate kat sekolah la

Semangat pi beli kek kat kedai kek
Beli yang mur2 je sudah
Malas nak tempah2 lah... lagipun mesti ramai yang celebrate kat sekolah tu
Banyak2 kek karang tak termakan pulak..


Sebab beli kek kecik, aku oder la brownies ni dengan jiran aku 2 bekas
Buat hantar ke sekolah jugak


Ni gambar yang cikgu Amira send kat aku
Ramainya March babies... 10 orang....
Tengok kek2 diaorang tu... bersusun atas meja 😅



Birthday Girl!


Amira & kawan2..


Happy la Amira dapat celebrate birthday dengan cikgu & kawan2
Kat rumah celebrate simple2 je
Dia pun ok je

Apapun, mama doakan Amira sentiasa bahagia di dunia akhirat
Semoga menjadi anak yang solehah, penyejuk hati keluarga, anak yang cemerlang & berjaya di dunia & akhirat.






Wednesday, January 23, 2019

HAPPY BIRTHDAY, ALEEYA

Diam tak diam, kelmarin (21.01.2019) 
birthday anak sulung aku yang ke-14
huish.. udah 14 tahun kome oi... rasa cam tak caya dah sebeso itu anak aku..hahaha
Perasan anak kecik2 lagi kononnya.

Cepat betul masa berlalu kan
Biasa la simptom mak2 bila anak2 dah besar
rasa cam baru je lagi aku beranakkan dia..muahahahaha
Ye la, dia le first baby aku, first yang aku kandungkan, dan first yang aku lahirkan... segala2nya first la bagi kami laki bini kan.

Alhamdulillah, anak ini dikurniakan dengan cukup sifat fizikalnya,
lahir dengan kesihatan yang baik (walopun masa awal2 lahir dulu lama dia kena jaundice - sampai kena duduk bawah lampu 😅)
Syukur pada Allah atas anugerah ni

eh..eh.. dah 14 tahun dah anak kita, bang!
Dan dia banyak mewarisi rupa arwah abahnya kan???



Kalau dah namanya birthday kan, kena la celebrate sikit2
Ala.. yang simple2 je kan
Lagipun bukan culture family aku nak buat birthday2 party ni
Just makan2 sesama ahli keluarga je
Yang penting dalam bajet...hahahaha
(lagipun mama pun belum gaji lagi lerrrrr)

Mama belanja kek morah & KFC je le 😅


Malam tu pulak, tetiba Mak Long datang pulak bawa kek birthday untuk Aleeya
Rezeki dia le dapat kek birthday.. red velvet lagi...
Alhamdulillah! 
Terima kasih Mak Long!


Semoga anakku Aleeya Balqis ini menjadi anak yang solehah
Anak yang bahagia & membahagiakan kami sekeluarga dan orang2 disekelilingnya
Anak yang berjaya dunia akhirat
Anak yang beriman, anak yang cemerlang, anak yang matang, bertanggungjawab & tetap iman & pendirian
Semoga diberikan perlindungan, kesihatan, kewangan & kehidupan yang baik, dikurniakan rezeki yang berkat, pasangan yang baik, soleh & beriman, dan diberikan kebaikan di dunia & akhirat
Semoga dirimu sentiasa diberkati & diredhai Allah selama²nya.. 
AAMIIIIIIIN...












Tuesday, August 14, 2018

BIRTHDAY SI BONGSU YANG KE-4

Hari Ahad lepas genap le si Jasmin 4 tahun
Cepatnya masa berlalu
Kat wall fb aku lak dok lalu lalang gambo dia masa baru lepas keluar dari perut
Tengok2 dia dah seketul besor depan aku ni ha..
Alhamdulillah...

Memula takde plan pun nak buat makan apa2 special
Just takat nak beli kek pastu buat minum2 petang je
Kami je anak beranak.. takde la pulak nak ajak sapa2 pun
Tetiba pagi tu Cik Besah (MIL aku) pulak datang rumah
Udah tanya aku nak masak apa sempena birthday Jasmin
Ermmmm... terus laju je meluncur cakap Mee Kari kot
udah dia kata boleh la opah datang makan
Makanya lepas dia balik kena pi beli barang la masak mee kari pulak

Lepas beli barang2 terus siap2 masak
Plan nak makan pukul 3 petang, so sempat la kot
Masa tu baru pukul 12 tengahari
Dengan Mira pulak aku dah janji nak buat makaroni
so kena juga le buat makaroni tu
Udah 2 menu berat... belasah je la... janji sempat masak

Siap2 masak semua aku gi solat Zohor
lepas tu turun dapur gi goreng cempedak pulak
Nasib la dah siap2 kopek  pagi tu
Tinggal  nak bancuh tepung je.. itupun nak cepat masuk dalam blender je
Kalau idak lagi lambat la kan
Tu dia.. dalam tak sempat2 tu, terus jadi 3 menu aku 

Disebabkan masing2 dah kebuluran, kul 3 tu terus je kitaorang start majlis
Malas nak tunggu2 opah & mak long deme datang
So kita terus nyanyi hepi beday tu yu je lah
Suka la dak kecik tu

Ni la kek birthday si Jasmin
Dia yang pilih sendiri
Aku konon nak beli kat secret recipe tapi udah takde deco2  menjerit la dia takmo.. siap melalak2 dalam SR tu..
Last2 ke kedai kek biasa je le
Disebabkan deco yang meriah tu dia pilih la kek yang tu
Ha.. bagus juga.. jimat duit mama kamu😝



Birthday girl..
Topi tu pun beli kat kedai kek je



Eksaited nak sambut birthday ye Amin..


Aku buat makan2 kat porch luar rumah je
Senang dok bersila
Bentang tiko je pastu duduk berkelah.. ala2 piknik gitu
Angin pulak elok bertiup2
Feeling santai sangat...😅




Ni gambo spontan..
Konon2 nak sorok muka udah sampai si Adib macam nak masuk dalam pinggan tu
Ntah le kenapa bebudak ni makin beso makin takmo tangkap gambo
Nanti2 kome nyesal tau takde gambo banyak2
Kenangan semua ni tau!!!!



Alhamdulillah majlis simple kami berjalan lancar
Opah & Maklong datang pun dah pukul 5 petang
Kalau nunggu deme maunya masuk angin perut memasing
So deme makan je le apa yang ada..






Thursday, March 22, 2018

HAPPY BIRTHDAY AMIRA!!!!

Assalamualaikum....
Hari ni birthday Amira dah wei
Udah 5 tahun dah cik gebu tu
Cepat beno masa berlalu



Apapun, Happy birthday my dear Amira Sofea
Semoga menjadi anak yang solehah
Menjadi penyejuk hati mama & orang lain
Semoga Amira akan sentiasa bahagia dunia & akhirat.






Monday, January 22, 2018

BIRTHDAY ALEEYA YANG KE 13

Alhamdulillah semalam, genap si Aleeya 13 tahun
Dah remaja dah anak dara aku tu... terasa makin tua la aku ni kan

Kuat melawa budak ni sekarang....Ni belum mintak mama belikan mekap lagi ni..


Takde buat special celebration pun
Kek pun tak beli sebab Aleeya taknak
Puding karamel feveret dia pun mama takdan nak buat
Mama was busy dengan benda tah apa2..hahahaha
Luckily budak ni tak banyak ragam.. jenis rilex je...[setakat ni le]

Kalau dah namanya birthday kena la diraikan juga kan
So aku ajak makan di luar...ikut kedai pilihan si Aleeya
Nak makan KFC, Marrybrown dan sewaktu dengannya tu cam dah boring
So aku cadang gi makan kat kedai tomyam je
[Adib lagi la suggest makan kat kedai mamak je.. hekeleh...😅]

Aleeya pun cakap ikut mama la kan.. so pusing punya pusing singgah la kat satu  restoran ni. Selama ni memang kami jarang makan di kedai so tak tahu kedai mana yang best. Main redah je le kedai makan yang tak terlalu ramai orang. Takut kalau ramai lambat pulak dapat order. 

Akhirnya kami singgah kat satu restoran tomyam ni. Aku tak ingat la pulak namanya.  Orang pun tak berapa ramai.. Lagi best kalau dapat duduk kat meja luar tapi sebab  hari hujan renyai2 so kami duduk dalam je la. Nasib la 2 kekanak kecik tu behave juga la dalam tu. Senang la kami nak menjamu selera.


Ha inilah yang kami order... Set untuk 4-5 orang makan.. Memang berbaloi2 ko... Kenyang dan sedap.. Tak rugi order set ni.. ada siakap, tomyam, telur dadar + udang, kailan ikan masin & somtam papaya plus nasi 4 pinggan. Tapi sebab somtam takde, kami ganti dengan paprik ayam. Semua sekali Rm56 je [tak masuk air]. Pada aku agak murah le.


Penuh meja dengan makanan..


Alhamdulillah... memasing tersandar kekenyangan. Air tembikai dengan tomyam tu aku siap bungkus sebab tak habis. Boleh la buat makan lunch esoknya..hahaha.. Yang lain memang licin la kami makan..






Monday, November 20, 2017

HARI LANJUT USIA

Baru je lepas menyambut hari lanjut usia pada 18/11/2017
Adoi terasa ketuaan dah..hahahaha
Namun syukur masih dilanjutkan usia hingga hari ini
Untuk meneruskan amanah & tanggungjawab
dan masih diberi kesempatan untuk bertaubat 😇

First thing to do menjelang birthday
ialah renew lesen memandu
Memandangkan birthday jatuh hari Sabtu
So kena la renew hari Jumaat

Alhamdulillah dah settle
Renew untuk 3 tahun terus
sebabnya malas nak ulang post office tetiap tahun...
Tahun 2020 nanti baru renew lagi

Malam tu pulak adik aku datang rumah
Adik aku ni memang rajin datang rumah aku kalau hujung minggu
Tapi malam tu dia datang bersama surprise

Masuk2 rumah terus nyanyi Happy Birthday to you
Siap ada kek & lilin2
Ha.... terperanjat kakak kau ni
Advance sungguh walopun birthday aku adalah hari esoknya
Pastu dapat present jubah Bella Ammara lagi..
Thank you & love u sis😍😍

Kek birthday dari adinda tersayang
Sweet 38 tu tak menahan...


Syukur tahun ni meriah juga celebration birthday
Memang terharu....



Thursday, November 2, 2017

BULAN BIRTHDAY

Baru masuk bukan November udah dapat surprise
Tu dia... tanda ingatan diri makin tua
Sampai hati ingatkan I tau
I ingat birthday I lambat lagi...huahuahua


Ni la surprisenya
Dapat by pos lak tu


Kad ni ejen Prudential yang bagi
Mementang la deme ada rekod birthdate kita kan
Awal lagi dah hantar kad kat client
Walhal birthday aku 2 minggu lagi

Opps... tarikh birthday maknanya lesen I pun dah nak kena renew dah
Jangan sampai masanya I terlupa sudah!!!!
Makin tua ni makin pelupa lak jadinya...😅
Nasib tak nyanyuk je lagi...


Ramai  ke yang birthday bulan November ni??