Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, November 11, 2014

CUCUR UDANG KEMBONG GEBU

Hujan2 ni kalau layan cucor cicah sos pun sedap kan
Sejuk2 ni asyik lapo je...

Ahad lepas aku buat cucur udang kembong
Kan cucur kembong tengah viral jugak kat fb tu
[selain jeruk mangga asam boi tu]
Tapi versi asal cucur kembong ni ialah cucur kembong manis
Kali ni aku buat cucur derhaka la
Instant derhaka lagi ko...

Cucur yang baru lepas goreng
Sekali pandang cam fishball pun ada..

Cucur aku ni pakai 2 bahan je tau
Jangan tak caya..... aku kan suka yang mudah2 je
Inilah watak utama cucur aku
Sepeket cucur instant ADABI
dan 2 cawan air panas..
PENTING!!!!!
Air panas yang baru lepas masak tu tau
Air suam tak jadi gebu nanti [gamaknya la]
So ingat ye PAKAI AIR PANAS tau

Kalau dah pakai air panas tu gaul le guna sudu
Gile ko nak gaul pakai tangan
Kalau tangan korang kalis panas takpe la
Pehtu make sure adunan korang tu tak cair cam adunan cucur yang biasa2 tu
Adunannya cam melekit2 sikit  
Bila dah sejuk boleh la korang bulat2kan cam bebola 
[ni sementara tunggu minyak panas boleh le buat]
Nak kasi senang gentel.. sila basahkan tangan terlebih dahulu ye
Pehtu terus goreng ... goreng sampai golden brown pastu angkat le

Kaedah ni korang boleh pakai untuk segala macam cucur
Ikut kreativiti korang le
Cam aku yang malas ni.. pakai yang instant je [kof.kof..kof..]

Jemput makan cucur kembung
cicah ngan sos cili
Sekejap je dah habis sepinggan...


## Hal ehwal cucur pun nak citer ke??? Nampak beno takde idea..

2 comments:

eima said...

cer ajar camne demo buat bolat2 gitu .... huhuh

dalila said...

ok... sekarang jugak ni p masak..hhee