Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, December 29, 2019

PEMILIHAN KE PUSAT LATIHAN DAERAH (PLD)

Anak aku si Adib tu memang minat sungguh main bola
Masa kat sekolah memang dia school player 
Pastu weekend sambung pulak dengan kelab Batang Kali
Abis rentung hitam kulit dia sebab galak sangat main bola

Satu hari tu coach si Adib forward la satu poster
pemilihan kemasukan ke PLD (Pusat Latihan Daerah)
Aku ni kan buta sukan so memang tak tahu amende la PLD tu kan
Rupanya PLD ni under program bola sepak negara la
dan ada di setiap daerah di setiap negeri di Malaysia
So yang Adib nak pi ni untuk PLD Hulu Selangor



Sebab coach dia kata cuba je la pegi pemilihan tu sebab dia kata Adib ada talent
so aku ni pun kiranya nak support la si Adib kan
Dapat pun takpe, tak dapat pun takpe
(sebab mama dok harap dia dapat sekolah lain i.e: SBP @ MRSM)
sehari dua sebelum tu aku dah google & tanya kawan2 la pasal program PLD ni
Ok ke idak kan... sebab memang aku tak tahu langsung pasal benda ni
Kalau sekolah sukan aku tau la jugak sikit2.

Pagi hari tu Adib pergi dulu dengan coach dia
Aku datang kemudian sebab kena uruskan yang kecik2 tu dulu
Itupun aku cakap taknak bawa diaorang sebab takut lama & nanti diaorang boring pastu nak balik, so aku suruh kakak jagakan adik
Kebetulan kawan aku free so aku ajak la dia teman aku tengok Adib


Ni le kawan susah senang aku mengisahkan si Adib



Ni antara kawan2 Adib yang join untuk pemilihan tu
Semua tu teammate dia kat kelab Batang Kali


Masa aku sampai tu, diaorang baru nak warm up
Lari keliling padang dulu tah berapa pusingan tah

baru lepas pusing padang


Lepas tu ada beberapa routine lagi kena buat
Agaknya coach nak tengok skill ke apa tah

Tengah tunjuk skill pas bola



kena buat beberapa kali la

Ha lepas yang sesi ni la udah coach PLD tu catit nama si Adib (and few others la). Awal2 dah kena catit nama dah😅
Aku cakap kat kawan aku "coach tu dah catit nama, Adib dapat ke ha???"
Lepas tamat sesi tu aku tanya Adib, kenapa coach tu ambik nama? Dia kata tak tahu

Next diaorang dibahagikan kepada beberapa team & lawan 
Kiranya ni ujian yang seterusnya la

Seronok pulak tengok budak2 ni main
Bersorak2 kitaorang...hahahahah


Lepas je part ni, sapa yang coach panggil nama kena kumpul satu tempat
Sampai habis, ada budak2 yang dah duduk balik kat tempat duduk masing2
So aku tanya la diaorang,  budak2 yang kat tempat coach tu kenapa?
Budak tu kata, tu semua yang dapat ke PLD la.. 
Yang coach tak panggil kiranya tak dapat le tu.. kesian pulak aku kat budak yang tak dapat tu
Tengok2 si Adib ada kat tempat coach tu.. SAHHHHHH.. budak ni dapat ni
Alamak.. cemana la kan.... si Adib mesti nak pergi PLD tu, tapi aku nak si Adib pegi sekolah lain (kalau dapat la kan)

Lepas tu coach tu panggil la parents budak2 yang terpilih tu
So aku pun pi la kat tepi padang tempat berhimpun tu
Coach tu briefing la sikit2
Katanya budak2 PLD ni akan bersekolah di SMK Kuala Kubu
Dan tak semua akan dapat asrama sebab diutamakan budak yang luar daerah & keputusan UPSR kena bagus
Alamakkkkk.. kalau kena berulang jenuh la.. 30 minit juga perjalanan ke SMK Kuala Kubu tu kalau dari rumah
Sapa nak berambik berhantar si Adib tu kan
So aku ada point la nak cakap kat Adib nanti (kononnya)
Budak2 yang terpilih haritu rasanya ada 25 orang. Tapi tak sure la semua tu akan bersetuju bersekolah di SMK KKB tu. Kalau tak setuju kena pegi pemilihan PLD daerah lain la kot. Pastu yang dalam geng Adib tu pulak hanya 2 orang yang dapat - Adib & sorang lagi yang pakai baju kuning tu.

Aku nampak coach dah edarkan borang2 asrama pada budak2 yang layak
Aku ingatkan si Adib tak dapat la borang tu sebab kami kan duduk Hulu Selangor juga
Sekali dia datang bagi kat aku borang tu
Aku tanya kenapa boleh dapat?? Dia kata sebab result UPSR dia elok & layak duduk asrama.. Pulakkkkkk
Tapi itu baru nak mohon la kan.. Kalau  lulus baru la boleh dok asrama.
Dah tu pulak coach suruh hantar esoknya sebelum kul 5 petang
Makanya petang tu menggigih la aku pegi siapkan segala dokumen, salinan sijil2 & tangkap gambar Adib 


Actually aku berat hati nak bagi dia pegi situ
Sebabkan aku harap dia dapat sekolah asrama penuh
walaupun aku tau harapan tipis, tapi mana la tau kot2 rezeki dia kan
Tapi kawan aku cakap, takpe, mohon je....
Kalau dapat sekolah lain nanti pertimbangkan la balik
At least kalau yang tu tak dapat, yang ni dah ada
Ye lah.. betul la tu kan.. Adib pun sebenarnya cam nak sangat program PLD ni.
Cuma budak sukan ni aku risau terlalu tumpukan sukan sampai akademik terabai
Adib ni entah boleh ke idak nak fokus belajar & training bola sekali
Risaunya.....



Hahaha.... anak aku nak jadi pemain bola sepak weiiiii...
😆😆😆












1 comment:

zana-norzana said...

Wahhhhhhh nanti boleh wakil negara tu Syani