Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tuesday, June 18, 2013

PAM MANUAL PUREEN YANG BIKIN TEMPER

Sejak lepas bersalinkan Amira, ini la pam susu yang aku pakai
Beli kat Billion Ipoh dengan harga RM54 [kalau tak silap]
Pada aku biasa je la sebab aku bukannya pernah guna pam lain untuk aku buat comparison
Dari hari ke-5 berpantang aku dah start buat stok EBM menggunakan pam ni
[masa dalam pantang setiap kali pam penuh je botol pam ni]
Seronok sangat mengepam masa tu



Botol pam Pureen ni jenis wide neck, so memang tak compatible dengan botol susu standard
So kalau penuh, memang kena transfer ke botol lain. 
Satu botol tu boleh dapat dalam 6-7 oz la.. 
[tapi ambik masa 1/2 jam ke 1 jam jugak le]
So far so good la pam ni pada aku

Tapi kelemahan pam ni ialah kalau pam kena membongkok sikit. 
Kalau tak sure susu akan meleleh kat tepi2 breast. 
Pastu susu sure akan termasuk ke ruang udara pam ni
Sepatutnya bahagian ni kering
Nampak tak ada susu kat dalam tu?


Bila dah ada susu masuk ke ruang udara pam tu, makanya bahagian tu selalu la terbuka masa pam
Itu telah mencacatkan sesi pengepaman.. Nak2 pulak waktu susu tengah melimpah ruah. Tension je kalau jadi camtu.. Tengah syok2 pam dia boleh terkeluar pulak dari landasan cam kat gambar bawah ni.



Selama 2 bulan lebih guna ni, itu je la masalahnya
TAPI sejak 2-3 hari ni  makin banyak problem lak
Suctionnya dah makin kureng
Lagi satu valve kat bahagian bawah [takde gambar lak] pun suka beno terjatuh
Macam dah loose... kalau loose takleh le nak pam dengan jayanya kan
Kadang2 pulak, pam ni jadi cam ketat je
Bila pam, angin tu cam berat je nak keluar ikut valve
Dah jadi camtu, suction pun lemah le kan...
Dah banyak kali ejas tapi takleh juga

Pagi tadi pulak, aku terjaga sebab breast dah bengkak giler
Baju pun dah lenjun dengan susu
So aku bangun la untuk pam susu kan
Sekali bila pam, susu cam tak galak nak keluar
Bengangnya... breast dah le sakit, pam pulak tak bagi kerjasama
[Nak buat marmet adalah sangat tak reti]
Pam2 dekat sejam tapi hasilnya tak sampai 1 oz pun padahal aku memang rasa breast memang tengah full lagi.. Aduhai... cemana la ni.. Last2 picit jugak le dengan tangan... Apa yang dapat je la kan.. janji breast lega & tak bengkak.
See???? Ciput je [sejam baru dapat banyak ni]


Stress tahap gaban aku di pagi yang hening [masa tu dah pukul 5 dah pun]
Breast sakit, susu sikit, mood hilang, hangin aku satu badan tau!
Kalau ikutkan hati nak je lempar pam susu tu dalam tong sampah
Tapi kalau aku buang, kat opis nanti nak pam pakai apa pulak
Oh..takleh jadi ni... kena segera beli pam baru...

Korang ada suggestion??? Aku nak yang manual je sebab senang nak pam mana2 & juga tak bising bila pam kat opis.

** Kalau korang berhajat nak pakai pam untuk jangkamasa yang lama, tak payah le beli brand ni... Elok la 2-3 bulan kot... Pastu start la problem.. Aku tak recommend sangat la brand ni.. Untuk emergency boleh la.

** Sembang dengan member aku, katanya dia 10-15 minits dah boleh dapat 4-5oz  guna pam manual. Aku ni kalau nak dapat banyak tu dekat sejam tau.. Tapi dia pakai Avent.. Haruskah aku beralih arah juga???





10 comments:

(^_-)V said...

aah yg jenis electric punya pun bikin sakit hati je..sha pun ade cita-cita nak bli pam baru, tapi tunggu dapat baby baru dulu, hehehehe

SYANI said...

Amboi.. dah plan nak baby baru dah ke???

Unknown said...

ila dulu awal2 pun pakai pureen nie..ok...mmg banyak dapat hasil cumanya dia cepat rosak.. 2 kali jugak ila beli pureen yg nie..pastu tukar avent manual..pun ok..try lah beli...

Sidratul Muntaha said...

manual avent ade jual kan?!
rega mahey la sikit tpi demi keselesaaan
kami dulu pun pakia avent manual pump tu
seratus lebih je
dpt la buat stok ari2
ni link dia
http://www.kedaiibu.com/Breastfeeding/Breastpump
cer tgk la nnti

- dieyana - said...

kesian pula, dpt rasakan perasaan syani tu, breast bengkak, tapi sejam pam-1/2 oz aje. (ank kedua dulu penah guna pureen kejap)
sudah tiba masanya syani bertukar pam tu, smpi bila nak mcm gitu kan? uhhuk. pernah guna avent manual-mmng terbaek! insya-Allah...

mdmlala said...

better beralih arah la dear, kuar modal sikit untuk hasil yg lebih mengkagumkan..cewahhh

mdmlala said...

better beralih arah la dear, kuar modal sikit untuk hasil yg lebih mengkagumkan..cewahhh

Anonymous said...

bab2 ini mmg kena sabar byklah !

nieda said...

Salam,
Better beli yang tahan lasak. Saya guna spectra 3 tp elektrik. My sis guna medela harmoni, yang ni manual. Pernah cuba mmg puas hati sgt2. .suction x sakit, tp pricey skitlah dalam rm200++.tp mmg tahanlah dan puas hati

Rosmawani♥ said...

Ros suka medela harmony.. Lembut jer.. Guna masa humaira dulu.. :)