Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Saturday, April 6, 2013

SEKSAAN SELEPAS BERSALIN

Lepas habis azab beranak... ada azab lain pulak lepas beranak
Orang lain aku tak tahu la.. tapi aku  rasa ni pun satu azab juga
Apa yang paling ditakuti selepas bersalin????
Ya betul... BERAK!!! [nak2 pulak kalau sembelit]

Sesiapa yang c-zer maybe la tak seriau sangat kalau nak ke jamban 
Tapi sapa yang ada luka episiotomi sure paling takut nak berak
Bukan apa.. takut tertetas lak pulak jahitan tu kan
[Nak2 pulak kalau kena jahit banyak kan...]

Sama la cam aku.... seawal hari ke-4, aku dah kena SEMBELIT
Berpeluh2 aku dalam jamban tau... dekat sejam bertapa lak tu
Jenuh nak mengeluarkan hasil tinjaan... nak teran pun slow2
Itu pun menggigil2 kaki aku... siap keluar peluh jantan betina sampai lenjun baju
Tapi cemana pun, terpaksa juga la keluarkan najis tu kan
Bertabah la aku dalam jamban... sib baik la ada hasben tolong tengokkan baby masa aku tengah "berusaha" tu..



Selesai hasil 'sembelit' yang pertama, hari esoknya lancar
Lepas 2 hari sembelit lagi.. [ingatkan sekali tu je]
Mak ai... jenuh juga walopun tak macam yang fes time
Setengah jam jugak dalam jamban
Takleh jadi ni... Memang kena banyak minum air masak
Kalau ikutkan orang dulu2 dalam pantang takleh minum air banyak2kan
Tapi daripada aku menanggung azab setiap kali ke jamban, baik aku banyakkan air masak
Dah le musim2 panas sekarang ni kan

Kalau cari kat google memang banyak la cara2 nak elakkan sembelit lepas bersalin ni
Terpulang la nak ikut ke idak
Macam aku ni bantai jugak makan limau sunkist tu.. tapi tak jalan juga
Ostematrik pun aku makan juga tapi tak membantu sangat
Ubat sembelit je aku tak try lagi..hehehe...
Aku rasa memang sebab fluid intake aku yang kurang kot

Jus prune pun rasanya pun boleh membantu
Lagi satu YAKULT pun boleh
Kalau kali ni sembelit lagi... aku nak try 2 kaedah ni pulak

Korang yang pernah kena sembelit lepas bersalin, korang buat cemana ek???






5 comments:

Sura Mohd said...

akak kena masa anak pertama jer..akak cadangkan amik ubat air yg cucuk kt bontot tu(prime enema)ataupun amik ubat lawas berak jer.. :)

Ya ALiya said...

saya makan buah prune je...sembelit gak,tapi sekejap je boleh berak...tak la amik masa kt tandas....

azhariahzuber said...

Ubat minum utk berak ada di farmasi. Huhu. Tp jgn guna selalu

Nuraz said...

akak makan herba maharani..alhamdulillah langsung x sembelit..angin pun lancar je keluar dr badan..

Unknown said...

bsalin czer pn xbleh teran lebih2..sbb luka dlm perut kan..ape yg sy buat sy mnum ubt lawas berak yg hosp bagi..sy bersalin kt PPUKM.nak blik tu mmg dorg akn bekalkn sebotol ubt lawas berak ngn ubt2an ape yg patut..sy xtau la kalo hosp fully govt ad bg ke x