Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Monday, January 16, 2017

TAMAN MINI MALAYSIA

Last pitstop before gerak balik Batang Kali
ialah Taman Mini Malaysia & ASEAN ni la
Tu sebab aku nak duduk kat Ayer Keroh
Senang nak singgah sini sebelum masuk tol...

Ekceli dah lama gila nak pegi sini
Last time aku pergi sini masa umur aku 8-9 tahun gittew
Huhuhu.. hampir 30 tahun dulu
Pehtu masa gi Melaka tahun 2012 pun konon nak singgah
tapi rupanya under renovation masa tu
So kali ni pergi tersangat la berazam nak menyinggah..hahahaha

Masa kami sampai orang belum ramai lagi
Maybe sebab masa tu bukan hujung minggu kot
Orang Selangor je cuti masa ni.. sebab cuti ganti Hari Keputeraan Sultan Selangor

Bukti dah sampai sini
Siap nak berdap2 lak deme
Mak aku pun sama.. tapi tak jadi...hahahaha
Mak pun nak jadi hispter konon..
Sebelum masuk kena la beli tiket kan
Tap tak le mahal sangat tiketnya

Memandangkan aku dah lama tak pergi
dan disamping proses renovation yang terdahulu
Aku dok imejin perubahan2 drastik kat TMM ni tau
Yang pasti pintu masuk TMM ni dah berubah wajah la dari dulu

Rumah pertama kami singgah---> RUMAH PERLIS
Menggigih anak2 aku nak meneroka rumah2 setiap negeri


Amira pun nasib baik la ok..
Takde la komplen kaki kotor ke apa...
Maklum la, nak naik rumah2 tu semua kan ke kena buka kasut

Ni salah satu gambar hiasan kat Rumah Perlis tu
Cantik sangat...
Rumah orang dulu2 mesti ada frame cenggini kan
Rumah nenek aku pun ada dulu
Hiasan guna cengkerang & siput la gitu lebih kurang


Ada buai buruk kat tengah rumah
Orang dulu2 mana ada spring2 nak buat ndoi kan
Aku bagi Jasmin je naik.. 
Amira yang debab tu aku takut runtuh pulak nanti kalau dia naik...hehehehe



Next ke rumah sebelah pulak... ---> RUMAH KEDAH
Nampak meriah dari luar sebab ada bunga manggar


Pelamin anganku musnah ni yang ada dalam rumah Kedah ni
Tak berapa lawa & nampak kusam tak terjaga
Cuma wangi la sebab ada bunga rampai orang kawin



Ni bilik pengantin dalam rumah Kedah tu
Alahai..... cadar pun naik beram kalernya
Memang macam tak berjaga la rumah2 ni




Salah satu sudut dalam rumah Kedah ni
Banyak tekankan pasal majlis perkahwinan je


Baru 2 rumah aku lawat, memang mengecewakan.
Rumah uzur, barang2  tak terjaga, berhabuk, kusam
Memang macam takde maintenance tau
Habis tu renovation sebelum ni buat jadah apa kan????

Next house --- RUMAH SELANGOR
Ekceli sebelum tu ada rumah PERAK & PULAU PINANG
tapi aku takde mood nak tangkap gambar
Rumah betul2 rumah usang & dalamnya kosong je....

Rumah Selangor ni rumah yang paling lapang
Hahaha takde banyak perabot dalam tu
Anak aku suka sangat la berlari2 dalam tu

Pastu ada yang rumah besar tapi kita takleh explore semua
Sampai tengah rumah, ada block
Takpun pintu ke bahagian belakang diaorang kunci
Tak bagi kita pergi situ
Maybe sebab kayu2 dah reput kot
Kalau tengok dari luar, memang dah rumah ala2 cite Nang Nak je
Frust tau aku dengan keadaan rumah2 kat TMM ni

Ni kat rumah mana tah
Anak2 aku dah letih
Lepak le kejap kat beranda

Ada rumah Kelantan pun besar juga tapi camtu juga, separuh je boleh explore
Baik tak payah masuk kalau cenggitu kan
Buang karan je nak buka kasut, naik tangga bagai


The gediksssssss
Tah sapa la ngajo si Amira kalau posing buat kaki kepak2 camtu
Tergelak2 aku masa nak tangkap gambar budak ni
Pastu Maksu diaorang pun join gedik sama...hahahahaha


Unik kan nama pokok ni
Baru aku tahu ada pokok Sambung Nyawa ni
Tapi khasiatnya idak le aku tahu...


Sapa tau ni rumah negeri mana????




Permandangan dari rumah Melaka
Dulu kat tengah2 tu selalu ada kereta lembu kan???
Tapi masa aku pegi tu cuma ada kereta kuda.. itupun satu je..


Letih juga berjalan dalam ni walaupun agak mengecewakan..
dah le tu, rumah2 ASEAN semua tak boleh pergi sebab tengah under maintenance
WTF???? 
Rumah Sabah & Sarawak pun tak boleh masuk juga
Tah apa2 tah TMM ni
Kerajaan Negeri Melaka, please do something about TMM ni
Sayang la kalau rumah2 kat sini tak terjaga..
Kalau le cenggini keadaannya.. memang rasa tak berbaloi langsung singgah sini.


Ok.. habis dah cerita bab holiday kami Mersing-Melaka
Plan holiday tahun ni belum rancang lagi..😛



2 comments:

eima said...

dah kena byr tiket tp tak terjg byk yg tak leh lawat .... mmg rugi .....

OKje said...

Pernahlah jugak pergi sini...tapi suatu masa dulu rasa mmg dah berzaman sangatlah. Pergi pergi rumah gini, yg bestnya dapat bergambar ajelah ye Syani...

Bila tak ada suami ni agaknya tulah kelebihannya Syani, awak dapat bawak emak ayah berjalan....