Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Thursday, June 30, 2016

DALAM EDDAH 4 BULAN 10 HARI

Penat nak jawab soalan tak Ipoh ke raya ni?
Tak balik kampung ke raya ni?
Tak join ke program ini?

Well sini aku nak bagitau
AKU DALAM EDDAH LA WEI!!!!!
4 BULAN 10 HARI KENA KUARANTIN
hehehehe

Buat yang tak tahu
eddah untuk wanita yang kematian suami
ialah 4 bulan 10 hari
Eddah ni kiranya dalam pantang la... merangkap berkabung sekali la
Makanya ada la pantang larangnya..



Antara pantang 2 dalam eddah kematian suami ni ialah:

1.TIDAK BOLEH DIPINANG @ BERTUNANG SECARA TERANG2AN

2. TIDAK BOLEH BERKAHWIN

3. TIDAK BOLEH BERHIAS & BERWANGI WANGIAN PADA BADAN & PAKAIAN [WALAUPUN KETIKA BERADA DI RUMAH]
    - tak boleh pakai barang kemas [cincin, gelang, rantai]
    - tak boleh pakai perfume @ apa2 yang berbau wangi yang keterlaluan
       [cukup sekadar untuk menghilangkan bau badan]
    - tak boleh bersolek [gincu, bedak, foundation, celak, eyeliner semua tak boleh]
    - tak boleh pakai baju yang terang & menarik perhatian [bling2, labuci,
      manik2 semua tak boleh]
    - tak boleh menampakkan seperti bergaya [pakai tudung pun tak boleh nak
      over2 lilit]
     
4. TIDAK BOLEH TIDUR DI RUMAH LAIN @ MENINGGALKAN RUMAH SUAMI
    - tak boleh bermusafir  tanpa sebab darurat [balik kampung tak boleh, vacation tak
      boleh, gi ronda shopping mall tak boleh, gi pasar malam tak boleh, haji & umrah 
      pun tak boleh]
   - Tak boleh tidur tempat lain melainkan ada darurat seperti banjir, tanah runtuh, 
      kebakaran 

5.TIDAK BOLEH KELUAR RUMAH TANPA KEPERLUAN
    - tak boleh gi ziarah2, tak boleh gi ronda2 shopping mall, tak boleh gi kenduri
      kahwin, tak boleh gi lepak, tak boleh gi beraya, gathering, reunion & 
      sebagainya.
    - hanya boleh keluar rumah untuk bekerja, beli barang keperluan, urusan sekolah 
      anak2, pergi klinik & urusan2 penting sahaja. Selain dari itu adalah HARAM...
   - Ziarah kubur arwah suami juga ada ulama kata boleh, ada yang kata makruh. 



Poin 1 & 2 aku malas nak ulas panjang. Dari poin 3 sampai 5 je aku nak hurai setakat pemahaman aku la.. Itupun ada yang aku dah terlanggar.. Semoga Allah ampunkan aku. Aku pun baru tahu bila aku google pasal benda ni.

Aku masih pakai barang kemas, so balik ni kena bukak la semua, Aku ada pakai perfume kat rumah & gi keje.. rupanya larangan tu termasuk bila berada di rumah.huhuhu.. Losen2 bagai tu kena simpan dulu la sampai habis edah.. Gi kerja pun ada gak aku bersolek, so esok kena biar muka natural beauty je la.. Pakai bedak baby je la jawabnya tak nak bagi nampak pucat sangat.

Pasal keluar rumah & tak balik kampung untuk raya tu la di poin yang ke-4 & ke-5 tu. Kalau buat juga udah dikira berdosa. So harap2 terjawab la persoalan korang tu kenapa aku tak balik raya kat Ipoh. Nak pi beraya pun hanya dibenarkan pada jiran yang dekat dengan rumah je.. Yang jauh2 memang tak boleh la. Even nak pergi masjid mahupun majlis ilmu pun hanya boleh jika dekat dengan rumah je. Nak jenjalan rumah jiran pun yang dekat2 sahaja. Itupun bila malam kena balik rumah tido kat rumah suami. 

So raya tahun ni, mak abah & adik beradik aku yang akan datang beraya ke rumah aku..

** Hukum di atas tu adalah sekadar umum sahaja. Untuk penjelasan lanjut boleh refer pada ustaz @ pakar2 agama ni. Dan andainya aku tersalah sila tegur aku ye.. 

** Iddah 4 bulan 10 hari tu kalau tak mengandung, kalau mengandung, iddah adalah sehingga anak itu dilahirkan.
      


2 comments:

Izwa Kamaruddin said...

bersabarlah wak.. :(

cahayahidupku.blogspot.my said...

Baru akak tahu syani..
Lain rupanya eddah yg suami meninggal ye..
Terima kasih kongsi..

Semoga syani tabah menghadapi ujian ini..
Allah sayang pada syani..
Sokongan dari keluarga syani skrg yg mengurangkan kesedihan..

Dikesempatan ini akak memohon kemaafan pada syani..
Seandainya ada komen2 akak tinggalkan mengguris perasaan syani..