Tuesday, December 16, 2008

Fiq masa separuh akhir Juara Lagu 2008

Frustnya Fiq tak masuk Final Juara Lagu

Last Friday aku tengok la separuh akhir Juara Lagu kategori Pop Rock. Actually tak le minat sangat nak tengok tapi sebab ade lagu Bukti yang Fiq nyanyi tu buat aku teruja lak nak tengok. Masa artis lain buat persembahan aku asyik ulang alik dapur je tapi bila sampai Fiq aku terus duk berteleku depan tv... He..he.. Actually aku takde la minat si Fiq ni tapi lagu tu cam best jer. Hubby aku pun setia menengok si Fiq tu. Tapi sore dia memang power la.... Tu yang khusyuk tengok tu.

Tapi bila announcement sape yg dpt gi Final, si Fiq tak dapat lak. Frustnyer sebab org lain yg buat persembahan cam hampeh dapat la pulok. Keciwa tul... Tapi memang tak pueh hati la dengan keputusan tu. Ade la pulak lagu si Meet Uncle Hussin tu dapat, nyanyi pun cam terbelit2 lidah... Tak puas hati... Si Elyana punya Kalis Rindu pun rasanya tak patut dapat... TAK SESWAI TAU!!!!!!!!!!!

Tapi overall Fiq ngan Bob je nyanyi power gile... Memang all out. Lagu lain boleh get out la....
(siap tengok balik video kat youtube..he..he..)


Fiq - Bukti

Dalam lembah yang gelita
Tak nampak wajah
Apatah nak ku melangkah
Merangkak pun payah
Percik api menyala
Bagai satu petanda
Jauh mana kan aku damba

Dalam jiwa yang cedera
Tak nampak cinta
Apatah nak ku gembira
Tersenyum pun paksa
Bibit kasihmu dinda
Susah mana pun aku
Akan menyusurinya

Air… mata….
Ku tahan…
Mengalir lesu
Dalam kalbu

Dingin.. lalu…
Membeku…
Menjadi bukti luhur niatku…

Dalam hidup yang gelora
Tak nampak dosa
Apatah nak bercinta
Merindu pun dera..

Kerdip sinar di mata
Bagai satu petanda
Sukar mana kan aku puja

Air… mata…
Ku tahan…
Mengalir lesu dalam kalbu
Dingin… lalu…
Membeku…
Menjadi bukti luhur niatku

Hanya kepadamu
Tinggal harapan kasih
Buat diri ini
Kembali berasmara

Air… mata….
Ku tahan…
Mengalir lesu dalam kalbu
Dingin… lalu…
Membeku…
Menjadi bukti luhur niatku 3x

Monday, December 15, 2008

Aku nak kurus...nak kurus...

Semenjak dua menjak ni ramai pulak yang dah menegur badan aku ni dah makin tembam.. Alamak ni tanda2 telah berlaku peningkatan berat badan.. Cuma encik somi je belum komen apa2 lagi. Last week ade lagi sorang 2 opismate tegur badan aku berisi. Tapi aku memang perasan yang badan aku ni dah semakin berat. Yang tak syoknye penimbang tu asyik tunjuk berat aku ni statik je kat angka 55. Aku rasa dari masa aku lepas bersalin si Yaya sampai sekarang itu je la angka kat penimbangtu... Adakah penimbang tu dah rosak @ mata aku yang sememang rabun ni makin rabun????

Bos takde lak hari ni so aku pun surf la tenet cari info nak kuruskan badan.... (sekarang baru nak sibuk2 cari panduan kuruskan badan). Sebelum ni tak heran pun sebab rasa body aku ni ok lagi.. Hm.... ni some info yg aku jumpa. Nampak gaya kena la disiplin diri....

1. JANGAN BERLAPAR
Makanan memberi kita tenaga dan bila kita menggunakan tenaga kurang dari apa yang kita ambil, tubuh akan terkejut. Tubuh akan mula membakar 'muscle'(otot) untuk menggantikan makanan. Ini menyebabkan kadar metabolisma tubuh menjadi rendah. Bila anda tidak tahan berlapar, pada kebiasanya anda akan makan dengan lebih banyak. Pada masa ini, walaupun tahap pengambilan makanan anda telah kembali ke paras normal, tetapi metabolisma tubuh masih lagi rendah. Ini menyebabkan ia tidak membakar kalori pada tahap yang sama lagi
2. AMBIL SESUATU YANG PAHIT SEBELUM MAKAN
Minumlah kopi dan kumur beberapa saat sebelum makan. Cara ini menyebabkan tekak merasa pahit dan menghantar isyarat melalui otak bagi menggalakan rembesan enzim dan asid HCL. Kekurangan enzim dan asid HCL di dalam perut boleh menyebabkan ketidakcekapan penghadaman.
3. MINUM 8 GELAS AIR SEHARI
Air mengurangkan selera makan anda secara semulajadi dan membantu badan memetabolisma simpanan lemak di dalam tubuh. Sebelum makan makanan yang berat-berat, cuba minum air, pasti anda tidak akan makan dengan banyak.
4. ELAKKAN MINUM MINUMAN YANG BERGAS
Minuman bergas biasanya mengandungi 7-8 sudu gula dan tidak baik untuk kesihatan tubuh.
5. KURANGKAN PENGAMBILAN GARAM
Pengambilan garam yang tinggi menggalakan penangkungan air. Mengurangkan pengambilan garam bermakna badan anda menangkung sedikit air. Ini bermakna anda kurang berat yang disebabkan air.
6. AMBIL SARAPAN PAGI
Anda juga boleh menurunkan berat badan dengan pengambilan sarapan pagi. Menurut satu kajian, mereka yang tidak mengambil sarapan pagi lebih cenderung untuk gemuk berbanding dengan mereka yang mengambilnya. Bagaimana ia terjadi? Sarapan pagi menstabilkan hormone dan paras gula di dalam darah. Kadar metabolsima juga meningkat untuk membakar kalori.
7. MAKANLAH DENGAN PERLAHAN-LAHAN
Nikmatilah makanan dengan perlahan-lahan dan jangan gopoh. Kerana apabila kita makan secara perlahan-lahan, tubuh akan menghantar isyarat menunjukan kepuasan.
8. KUNYAH MAKANAN KEPADA CEBISAN LEBIH KECIL
Kunyahlah makanan kepada cebisan lebih kecil sebelum menelan kerana dengan cara ini ia lebih mudah dihadam.
9. Biar makan kerap dengan kuantiti yang sedikit daripada makan hanya sekali, dua tetapi dengan kuantiti yang banyak.
10. Jika anda terasa ingin makan snek atau makanan ringan, beruslah gigi anda atau kunyahlah gula-gula getah. Rasa mint atau berangin di mulut akan membantutkan selera anda.
11. Kurangkan pengambilan marjerin, butter dalam makanan anda. Kalau boleh, usah ada di dalam peti ais anda.
12. Apabila makan di restoran atau gerai , pesanlah air limau nipis atau jus oren kerana minuman masam menggalakan pembakaran lemak. Mintalah minuman yang kurang gula.
13. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber terbaik untuk vitamin, mineral dan serat dan kandungan lemak yang rendah.
14. Jangan timbang berat badan anda setiap hari kerana anda tidak akan nampak perubahannya. Jika anda minum banyak, dan waktu itu anda timbang berat badan yang pastinya meningkat, mungkin anda akan berputus asa untuk berdiet
15. Ambil makanan yang berempah Sesetengah rempah seperti cili, biji sawi, didapati boleh membakar kalori. Penambahan lada hitam bukan sahaja meningkatkan penghadaman, ia juga meningkatkan pembakaran lemak.
16. Pilih Lebih Banyak Bijirin dan Kekacang Dalam Makanan Bijirin penuh adalah sumber utama tenaga. Bijiran dan hasil bijirin banyak mengandungi karbohidrat kompleks, protein, vitamin, mineral dan sedikit lemak.
17. Simpan Satu Diari
Simpan satu diari makanan boleh berpengaruh besar dalam proses penurunan berat badan. Rekodkan dalam sehari, berapa kali anda makan dan berapa banyak, tahap kelaparan yang memerlukan anda makan, dan perasaan anda ketika makan. Diari makanan boleh membuatkan anda peka kepada keinginan makan anda. Setelah beberapa lama membuat catatan, perhati dan kenal pasti di mana anda boleh membuat atau perbaiki tabiat pemakanan anda kepada yang lebih sihat. Diari ini juga boleh membuatkan anda lebih fokus dan lebih komited terhadap pelan diet anda. Mulakan diari makanan anda dan rajin-rajinlah membuat catatan.
18. Tumpukan perhatian untuk sihat, bukan kurus
Ramai orang lebih berjaya dalam penurunan berat badan dalam jangka masa panjang apabila mereka menukar motif mereka daripada untuk kurus kepada untuk kekal sihat dan segar. Tukarlah fikiran anda untuk memikirkan dan memilih makanan apa yang boleh menyihatkan tubuh badan.
19. Cara memasak paling baik untuk mengurangi jumlah kalori dalam makanan adalah merebus memanggang atau mengukus. Khusus untuk sayuran, anda boleh menumisnya dengan sedikit minyak(misalnya satu sudu minyak masak). Hindari minyak atau lemak haiwan.
20. Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan di sembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!
21. Selain memberi peluang makanan untuk turun , kebiasaan berjalan-jalan sesudah makan akan membantu menghabiskan sebahagian kalori dari makanan itu. Setiap 25 langkah anda berjalan satu kalori akan diguna. Lebih-lebih lagi anda menaiki tangga. Tentu saja semua ini harus dilakukan dengan santai kerana perut anda baru saja terisi.
22. Khusus bagi kaum wanita , yang juga perlu diperhatikan adalah tabiat berbelanja dan memasak. Seelok-eloknya, tidak berbelanja semasa perut kosong. Rancanglah perbelanjaan sesuai dengan keperluan. Jika ingin membeli makanan, kunjungilah dahulu gerai buah dan sayuran. Gerai makanan segera harus anda kunjungi paling akhir sekali jika memang benar-benar memerlukannya.
23. Untuk mengempiskan perut , gerakan punggung yang ringan tetapi lama akan lebih efektif. Latihan dapat dilakukan dengan alat seperti untuk permainan hula hoop. Gerakan ini mungkin boleh disamakan dengan gerakan penari gelek, dangdut atau hula-hula yang memiliki perut lebih kecil dan cantik.
24. Kurangkan pengambilan gula kerana setiap satu sudu gula mengandungi 32 kilokalori.
25. Beberapa aktiviti fizikal yang mudah untuk langsing
i. Jalan cepat. Gunalah kasut yang cukup selesa dipakai agar kaki tidak melecet dan sihat
ii. Gunakan tangga untuk naik ke tingkat atas. Jika terlalu tinggi,naik tangga untuk beberapa tingkat, kemudian sambunglah denagan menaiki lif
iii. Renang adalah latihan menyeluruh. Berenang dengan laju dengan nafas yang dalam
iv. Bersenam atau peregangan, sangat baik bagi otot-otot dan sendi-sendi yang kaku. Melenturkan otot dapat melancarkan peredaran darah
v. Tunggang basikal dan kayuh perlahan-lahan tetapi dalam tempoh yang lama. Ini dapat mencantik dan merampingkan peha.

Wednesday, December 10, 2008

Hobi Baru Adib...

Semenjak dah buat reno kat kawasan rumah ni, Adib ni mula la ade hobi baru ....


Nak tau ape hobi dia????? Ni die....

Kutip batu......
Buang dalam longkang........
Kat sini jugak port dia nak intai ikan dalam longkang

Ni la dua orang budak nakal....



Adib tengah buat projek kutip batu.....

Exterior Renovation

Sebelum raya hari tu sempat la hasben aku suruh ex-neighbour kitaorg (dia ni kontraktor) buat skit reno katumah kitaorg. Tak buat apa pun just plaster dinding, lebarkan kaki lima & laluan ke porch & buat tembok kat tepi longkang umah. Lagi satu tampal awning & atap yang bocor. Semua sekali kosnya RM1,500.00. Tak tau la nak kata mahal ke murah. Asalkan kerja ok & kemas ok la. Al-maklum la dah serik ngan kontraktor hampeh yang dulu. Tak plaster pun dinding umah aku. Bila hujan mula la air masuk ikut celah dinding. Especially kat dapur. So this kontraktor ade masa free on Rabu & Khamis so dia boleh la buatkan. Kebanyakkan rumah yang dia buat pun ok so hopefully ok la hasilnya nanti. Alhamdulilah, even cuaca tak berapa cerah & hujan renyai2, semuanya complete before raya. Ni la hasilnya...

Sebelum.....

Ni masa memula renovate dulu


Pandangan dari tepi

Kaki lima umah asal... kecik je ( tak sampai pun 2 kaki)

Selepas.......


Laluan ke porch yang telah dilebarkan

Kaki lima yang dah dilebarkan (5 kaki)

Pandangan dari belakang rumah (Adib tengah kutip batu)

Pandangan dari tepi.... (Bila dah simen ni senang la si Adib nak tengok ikan dalam longkang)

Tembok batu di kiri kanan pagar (tak cat pun sebab cat tak beli lagi...)

Pandangan dari hadapan (Abaikan jejaka tempelan tu ... Laki aku tuh)


Salam Aidiladha

Di kesempatan ini aku sekeluarga nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA walaupun masa aku buat entry ni dah lepas pun raya tuh. Anyway, tahun ni tak balik kg pun. Raya kat Batang Kali gak. Semua surau & masjid kat umah aku banyak la lembu2 nak dijadikan korban. Tapi semuanya dalam keadaan hujan. So tak best lah. Tak beraya ke mana pun.

Hari sebelum raya lak lecoh la pasal tanah runtuh kat jalan Ulu Yam tu. Dah le itu jalan utama aku nak gi kerja. Camne nak gi keje nanti??? Dengar cite jalan tu tutup seminggu. Lecehnya kalau nak lalu ikut Rawang. Dengan jem lagi... BOSAN!!!

Tapi pagi semalam (Selasa) aku ngan hasben MC. Actually hasben yang demam tapi dia tak bagi aku gi keje sengsorang ikut Rawang tu dia pun suh aku MC sekali. Nasib baik la dapat MC. Rekod MC aku pun memang ok, jarang MC la katakan. So duk umah, lepak2 ngan anak2, Pakcu Baha (bapa sedara hasben aku) datang lak tidur umah MIL, so sampai ke malam la berborak. Siap bentang tikar belakang rumah makan satay & pizza.. He..he... Kenyang sampai pagi...

Hari ni gi keje lalu je kat jalan Ulu Yam tu. Luckily, tanah runtuh tu dah dibersihkan pun. Sambil lalu tu selawat je la, takut2 buatnya masa kitaorg lalu runtuh lak tanah kat situ. Nauzubillah. Alhamdulillah, dah selamat sampai ke opis.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...